Torre del Mas d’en Grimau – Tarragona / Tarragonès

Valoració: 1 vot.

Situació: En terrenys de Tarragona, municipi de la comarca del Tarragonès (Tarragona).

Època: Segle XIV - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN – (Patrimoni.Gencat).

Estat: Malmesa. Lliurament accessible. El mas, completament enrunat.

Accés - Visitada el 13/11/2010:

Ens hem dirigit a la població de Tamarit. En una rotonda situada a les coordinades 41 08 18 01 20 44 hem entrat al sector que el mapa de Google denomina de La Mora i hem circulat pel carrer principal, l’Avinguda del Mediterrani, seguint els cartells indicatius per arribar al Càmping Torre de la Mora.

En un lloc indicat (41 07 51 01 20 41) girem a mà dreta, passem per un pont i ens trobarem circulant pel carrer Baix Llobregat, on al final hem aparcat (41 07 52 01 20 33), i ens disposem a continuar a peu.

Ens dirigim cap al bosc que tenim davant. Un filat impedeix el lliure accés, però una mica a l’esquerra veurem que hi ha una entrada indicada per anar al càmping. Cap a la dreta, a dia d’avui, hi ha un camí, amb una cadena barrant el pas als vehicles a motor (41 07 52 01 20 31). Continuarem per aquí.

Al cap de ben poca estona, a mà esquerra, veurem un accés on hi ha (41 07 55 01 20 29) un ostentós plafó indicant Punta de la Mora, lloc on hi ha una edificació medieval, la Torre de La Mora,  que no és el nostre destí ara.

Entrarem per aquest lloc, però continuarem l’itinerari cap a la dreta, per un corriol ben definit, amb varies desviacions durant el proper recorregut.

El que cal és seguir el camí en el mateix sentit inicial i si hi ha una desviació, prendre la de la dreta, mantenint la direcció.

Finalment, sortirem a un ampli camí, apte per a vehicles, que seguirem ja sense més incidències fins el final. Una extensa zona de conreu arbrada ens acompanyarà a la dreta. La torre és visible uns instants en aquesta etapa. El passeig a peu, es pot fer en uns quinze minuts.

Localització: N 41 07 52 E 01 19 50 – Altitud: 29 m.

Altres:

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Gener 2013):

“ Descripció

Per tal d'accedir-hi cal agafar la CN-340, tram Tarragona-Barcelona, i en el P.K. 1170’20 desviar-se a la dreta per un camí que passa per sobre de la via del tren. Seguint un desviament a mà dreta i a uns 200 metres trobem el Mas.

S’ubica en una zona bastant planera i apta per al conreu de secà, que continua actiu en part de les terres que antigament depenien d’aquest mas.

És a poca distància de la costa, separada d’ella només pel Bosc de la Marquesa. La vegetació que envolta l’àrea més pròxima al jaciment és de camps de conreu de garrofers i algun sector erm amb vegetació herbàcia a base de gramínies.

El mas és un conjunt de tres edificis independents situats al voltant d’una torre exempta. No s'observen elements d'interès, però són en part inaccessibles degut a la vegetació que els cobreix. Estan no obstant molt enderrocats.

La torre és de planta circular, de 3'20 metres de diàmetre intern, 1 metre de gruix de murs i una alçada total aproximada de 10 metres. La distribució interior de la torre és de tres nivells, separats per les voltes corresponents, conservades en bona part totes elles.

La tècnica constructiva emprada és de maçoneria amb les obertures emmarcades per carreus. La façana de la torre es troba molt desfigurada per obertures fetes amb posterioritat per tal de comunicar-la amb el mas que hi ha a tocar. Les originals són fàcilment distingibles perquè estan sempre delimitades per brancals de pedra picada. Al nord hi ha dues portes originals: una en la planta baixa i una altra en el primer pis, ambdues defensades per un matacà perfectament conservat que combina la pedra i la rajola i per una sèrie d'espitlleres.

Al sud s'obren dues finestretes quadrades defensades per un segon matacà. En la cara oest i a nivell de terrat hi ha una gàrgola per desguassar l'aigua.

Aquesta torre s’ha de situar en el context de les freqüents incursions de pirates moros que assolaren les costes durant els segles XVI i XVII. L'estat de conservació és regular i una esquerda visible en el pis superior pot provocar l'ensulsiada parcial de la torre.

Context

En una zona planera i apta per al conreu, a poca distància del mar. El mas està envoltat de camps de conreu de secà en actiu, bàsicament garrofer, a tocar del Bosc de la Marquesa.”

• Com moltes altres vegades diem, l’itinerari que presentem, potser no sigui la millor ruta possible, però és la única que coneixem. Tingueu en compte que del 99 % de les construccions que visitem, inicialment, no en tenim ni idea de la seva situació ni de la forma d'accedir-hi.

De tal manera que quan descobrim una ruta, la publiquem, podent donar-se el cas de que n'hi hagin d'altres i a més molt més senzilles.

Aquesta torre, ens ha costat força d’arribar-hi.

En la present edificació es dona el cas de que en apariència hàgim escollit el camí més llarg i complicat. Però cal tenir en compte que hi ha el mar per una banda, i per l’altra la N-340, l’Autopista E-15 i la línia de tren, que sobre el paper, sobre el mapa, com aquell que diu, ni es “noten”, però que trepitjant el terreny, constitueixen unes barreres infranquejables.

A tot això, per acabar-ho d'adobar  hi ha un munt de filats de filferro, (que no es veuen tampoc als mapes ...) per privar l’accés als camps de conreu, i que impedeixen la lliure circulació.

Tot plegat, com us podeu imaginar, planteja un veritable repte ...

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Dins del terme municipal de Tarragona, més o menys allunyades les unes de les altres,  hi podem trobar les següents edificacions:

Mostra Tarragonès en un mapa més gran