Castell de Rúbies – Camarasa / Noguera

Situació: Al terme municipal de Camarasa (La Noguera) – Lleida.

Època: Ho desconeixem.

Estat: El poble el formen un conjunt d’edificacions força malmeses. Hom es pot moure lliurament per tot arreu, però si circulem per l’interior de les derruïdes edificacions, no és gens improbable que ens caigui quelcom al cap.

castell-de-rubies-090905_528

L'església de Santa Maria de Rúbies, romànica del segle XII es troba força arruïnada i amb andròmines dins.

Del castell sols s'identifica una torre mestra amb dues files d'espitlleres, adossada entre altres edificacions.

Accés - Visitat el 05/09/2009:

Dins de la població de Vilanova de Meià, partim del km 0 de la carretera L-913 ( 41 59 40.46 01 01 25.19), en sentit Toló. Posem el comptaquilòmetres a zero.

Entre els PK 3 i 4 d’aquesta carretera trobem un trencall a mà esquerra (42 00 55.79 01 01 43.94), degudament assenyalat per un cartell verd de senderisme – Ermita de Meià – 4,5 km. i Rúbies – 10 km,  on s’inicia una pista de muntanya (*), sense asfaltar, en molt bones condicions, per on seguirem.

Detallarem ara les properes desviacions que anirem trobant durant el recorregut. Cal circular sempre intuïtivament per la pista principal, obviant petits trencalls que se’ns incorporen o ens abandonen durant el camí. Circularem a estones envoltats d’arbres, de camps de conreu treballats, de praderies ermes, i a la dreta sempre escoltats pels espadats del Montsec de Rúbies.

- Trencall (42 00 28.45 01 01 20.60): Continuem per la dreta. Hi ha un cartell que ens indica per anar, per l’esquerra, cap a l’ermita de Meià. Al costat d’aquesta ermita trobarem les restes del castell de Meià (Visita opcional).

- Trencall (42 00 50 00 58 51): Continuem per la dreta. Hi ha un cartell que ens indica que cal continuar per l’esquerra si volem anar a l’ermita de Sant Elís (o Alís) o a Santa Maria de Meià.

- Cruïlla de Camins (42 00 45.01 00 57 04.21): Hi ha una cabana de pedra. Continuem per la dreta. Hi ha un cartell que ens indica per seguir en aquesta direcció cap a Rúbies (5 km.) i a la pedrera de Meià (5,5 km). Curiosament el compta quilòmetres del nostre cotxe assenyala ja haver arribat quasi als 10 km que inicialment ens indicava el primer cartell, i el d’ara ens n’hi “afegeix” 5 km. més ...

- Trencall (42 00 45.79 00 56 29.98): El camí per on veníem segueix recte, però nosaltres continuem per la dreta. No hi ha cap cartell. És una intuïció ... i l’endevinem.

- Trencall (42 01 00 00 55 09): Continuem per la dreta. Un cartell ens informa que caldria continuar per l’esquerra si volguéssim arribar a la Pedrera de Meià, situada ara ja a 3 km.

Finalment, arribem al llogaret abandonat de Rúbies. Les vistes als voltants són de postal. Una visita absolutament recomanable.

Hem efectuat el recorregut per la pista en uns 35 minuts de bona marxa, en un vehicle convencional. L’estat de la carretera es força bo, sobretot al començament del recorregut.

(*) Tot i així, la climatologia pot modificar sensiblement les condicions de circulació per pistes de muntanya. Cal tenir-ho en compte.
El nostre compta quilòmetres assenyala finalment els 13,7 km.

Localització: N 42 01 15 E 00 54 45 – Altitud: 1.145 m.

Altres:

• Bibliografia: El llibre “El municipi de Vilanova de Meià”, editat l’any 2001 per l’Ajuntament del mateix nom, obra de Ramón Bernaus Santacreu i Ferran Sánchez Agustí, ens ha proporcionat informació gràfica i històrica que ens ha estat de gran ajuda per la localització d’aquestes edificacions.
  • Gràcies també al personal de l’oficina de turisme de Vilanova de Meià, per la seva simpatia i professionalitat. La seva col·laboració ha estat clau en la descoberta d’algunes poc conegudes construccions.

Edificacions properes:

Dins del terme municipal de Camarasa, hi podem trobar varies edificacions. Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Noguera : Veure en un mapa més gran.