Església de Sant Mamet – Bellver de Cerdanya / Cerdanya

Situació: A Anes, diminuta entitat de població, un agregat, de Bellver de Cerdanya, vila i municipi del mateix nom, a la comarca de la Cerdanya (Lleida).

Època: Segle XI  - Romànic - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Bon estat. No és accessible lliurament.

Accés - Visitada el 09/10/2015:

Com en moltes altres ocasions, coneixent per avançat les coordenades de situació d'aquesta edificació, a casa, les situem sobre un mapa de Google i estudiem i determinem el recorregut a efectuar.

Quant és l'hora de la veritat, sobre el terreny, ens trobem el que ens trobem.

I en aquest cas, el resultat ha estat que ens hem vist abocats a circular per una estreta pista de muntanya, que enfilant-se vertiginosament, tenint a la nostra dreta uns bons estimballs, sense possibilitats de poder donar la volta, ens hem vist obligats a practicar la “fugida cap endavant”.

No és un camí que recomanem, ans al contrari, quasi quasi diríem que és prohibitiu, llevat dels fervorosos practicants dels 4x4 “extrems”.

El problema, com en altres ocasions, rau en la remota (?) possibilitat de trobar algun vehicle de cara. En aquest cas, us assegurem que tindreu serioses dificultats per maniobrar en aquest perillós tipus de terreny.

I una vegada fetes aquestes puntualitzacions, passem a detallar aquest recorregut que hem fet.

Circulant per la carretera N-260 (Puigcerdà – Martinet - Bellver de Cerdanya), transitant en aquest sentit, i abans d'arribar a Martinet,entre els PK 199 / 200, prenem una sortida d'aquesta carretera (42 22 22.8 01 44 41) a la dreta.

Llavors ens trobarem al PK 0 de la carretera LV-4037, per on continuarem i que ens portarà ben aviat a Prullans.

Travessarem aquesta població fins arribar a un lloc situat a 42 22 55.6 01 43 59.9 on prendrem una sortida a mà dreta, en pujada,  indicada per anar a Ordèn, i entrarem a un camí de terra i pedra.

• A 42 22 59 01 44 10, trobem una desviació. Continuem per l'esquerra.
  • A 42 23 06.5 01 44 13.0 se'ns incorpora un camí per l'esquerra.
  • A 42 23 13.2 01 44 44.5 aproximadament, trobem una porta de les que es fan servir per privar el pas als animals. La travessem i després, respectuosament, la tornem a tancar. Al davant veiem un mas (Casa d’Ordèn). Lluny, a la dreta del camí, ja veiem el campanar de l’església que busquem. Encara hem de fer una bona volta per arribar-hi.
  • A 42 23 28.3 01 44 47.2 Trobem el mas que veiem fa poc. Travessem pel pati de les edificacions, sense veure ni una ànima i continuem pel camí.
  • Finalment, a 42 23 16.8 01 45 27.5 arribem al mas d’Anes. Tampoc hi hem trobat a ningú. Hem aparcat el cotxe i ens hem dirigit a peu, a la ja molt propera església, edificada en una bella contrada.

Si situem els punts anteriors sobre un mapa, i sol·licitem a Google Maps la confecció d'un itinerari, ens donaria més o menys el següent recorregut:

M A P A, des de Prullans fins al mas d’Anes, on hem aparcat.

A la TORNADA

Com sigui que el mas no es veu pas abandonat, i no sembla lògic que no s'hi pugui arribar per una altra banda, investiguem una mica i veiem que des del davant de la masia hi ha el començament d'un camí ample, de terra, transitable, que en suau pendent, pren la direcció adequada, i decidim baixar per aquí.

• A 42 22 51.2 01 45 24.8 passem pel davant de la porta d'entrada a les instal·lacions d'una cantera, deixant-la a la dreta.
  • A 42 22 36.0 01 45 31.0 Desviació. Continuem per la dreta. El camí de terra es transforma en carretera asfaltada.
  • A 42 22 24.6 01 45 32.4 “Aterrem” a la carretera N-260, a tocar del PK nº 198.
  • Distància total del recorregut, de baixada: uns 3,4 km.

Sembla evident que aquest seria el camí “normal” per pujar a Sant Mamet. Però deixem constància de l'existència d'alguns senyals de circulació, situats als primers metres, al començament d'aquest itinerari (A tocar de la N-260).

Llavors, que cadascú actuï en conseqüència ...

Durant el camí, es gaudeix d'esplèndides panoràmiques

Localització: N 42 23 21.3 E 01 45 27.3 - Altitud: 1.359 m.

Altres:

• De la pàgina web Patrimoni.Gencat, ens complau extreure la següent informació (Octubre 2015):

“ Descripció

L'antiga parròquia Sant Mamet d'Anes, avui convertida en ermita, es troba aïllada als peus del serrat de Sobirós, prop del mas d'Anes.

És una construcció d'una sola nau molt allargada, lleugerament trapezoïdal, coberta amb volta de canó, que s'enllaça l'absis semicircular sense arc presbiteral.

Els peus de la nau s'assenten sobre la roca que puja un parell de metres el nivell del sòl.

A l'absis hi ha dues finestres de doble esqueixada i a migdia dues del mateix tipus.

La portalada d'entrada és d'arc de mig punt amb grans dovelles i és situada al mur de migdia on també hi ha una espitllera prop de la capçalera.

El parament és de filades de carreus de mida mitjana.

Al mur de ponent s'hi aixeca el campanar d'espadanya de dues obertures que ocupa tot el frontispici, probablement reconstruït al segle XIII.

Notícies històriques

Antiga església parroquial del desaparegut poble d'Anes, citat en l'Acta de Consagració de la Catedral d'Urgell (839).

En els darrers temps s'ha anat coneixent com a Santuari de la Verge d'Anes, tot i que originàriament estava sota l'advocació de Sant Mamet.

El 1987 va ser restaurada per la Diputació de Lleida. Es reconstruí la coberta i el campanar.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.