Castell de Can Ferrer de la Cogullada – El Montmell / Baix Penedès

Situació: A Can Ferrer de la Cogullada, petit nucli de població del municipi del Montmell (Baix Penedès) – Tarragona.

Època: Medieval.

Estat: Totalment malmès, difícilment identificable. La vegetació inunda les restes d'aquesta construcció. Lliurament accessible. Amplies vistes als voltants.

Accés - Visitat el 30/06/2007:

Procedents de Vila-rodona (Castell de Vila-rodona) i circulant per la carretera TV-2443, accedim al llogaret de Can Ferrer de la Cogullada.Girem pel primer carrer a la dreta. (A l’esquerra hi ha una casota amb un bonic rellotge de sol).

A la dreta hi ha un armari, una espècie de  bústia general, amb moltes bústies petites.

Tot seguit el carrer es transforma en camí sense asfaltar, perfectament transitable. Passem per sota de tres pins de considerables dimensions.

Després deixem a la nostra esquerra dues figueres també de respectable mida,

fins que arribem a un trencall a l'esquerra (41 19 21.88 01 25 22.64), sense cap indicació, on neix una pista de muntanya, més estreta que el camí per on hem arribat , i per on continuarem.

Aquí caldria plantejar-se la oportunitat de deixar aparcat el turisme i continuar a peu, a menys que hi hàgim arribat amb un vehicle 4 x 4.

Nota: La climatologia pot modificar sensiblement les condicions de circulació per pistes de muntanya. Cal tenir-ho en conte.

Vegi's una mostra del proper tram del camí:

Caminant, en uns vint minuts, hem arribat a una placeta (On podríem haver girat el vehicle, si hi hem pujat en cotxe ...).

A la dreta hi ha el voluminós dipòsit d'aigua del poble, que ens confirma que estem en el bon camí .

En aquesta mateixa placeta, a l'esquerra, i enfilant-nos cap al cim, en deu minuts hem trobat les restes del castell, sense cap camí ni corriol, que ens ho indiqui.

La vegetació i roques de considerables dimensions, dificulten l'ascensió. Però com sigui que ja estem a la punta final de la muntanya, ho trobarem sens dubte.

Localització: No disposem de les coordenades de situació. Malauradament, durant la visita vàrem oblidar prendre-les.

A casa, sobre el Google Maps, no és fàcil situar amb precisió les quatre pedres supervivents d’aquesta edificació.

Així doncs, cal tenir precaució amb la presumpció d’aquestes dades que oferim:

N 41 19 33.07 E 01 25 46.19 – Altitud: 525 m.

Altres:

• Donem les gràcies a una senyora de mitjana edat, veïna d'aquest petit indret, persona oberta i cultivada, per les precises indicacions que ens han permés localitzar aquestes restes.
  • De la pàgina web de l'Ajuntament del Montmell ens complau extreure aquest petit fragment d'informació literal sobre aquesta construcció:

A la punxa final de la Serreta de Can Ferrer, una mica més amunt del dipòsit d'aigua de la població, hi ha les restes del Castellot de Can Ferrer, situat a 529 m d'altitud.

El lloc és ben estratègic. Està literalment penjat sobre el fons de la masia amb vista a l'obaga de la serra del Montmell. Malgrat aquesta situació tan triada, ara és difícil de trobar les minses runes que resten de la construcció.”

Edificacions properes:

Baix Penedès : Veure en un mapa més gran.

A L T R E S

Vistes des del castell de Can Ferrer de la Cogullada.

Bonica barraca de camp, de camí a Can Ferrer de la Cogullada.

La Pedra Alta de Can Ferrer (N 41 19 14.93 E 01 24 51.94) a la cruïlla de les carreteres TV-2443 i TV-2444.