Torre Griminella – Martorell / Baix Llobregat

torre-griminella-martorell-081122_506bis

torre-griminella-martorell-081122_518

torre-griminella-martorell-081122_513

Situació: En terrenys del terme municipal de Martorell (Baix Llobregat) – Barcelona.

Època: Probablement d’origen romà.

Estat: Força malmesa. Sense sostre, conserva parcialment les quatre parets. Estupendes vistes de Martorell i del munt de carreteres que conformen aquest important nus de comunicacions.

Accés - Visitat el 22/11/2008:

Procedents de Barcelona, i circulant per l'autopista A-2, en sentit Lleida,  prenem la sortida anunciada com de Castellbisbal - zona industrial (P. K. 591 – N 41 27 46 E 01 58 17). A la rotonda girarem a l'esquerra, tercera sortida, (hi ha sols un indicador: zona industrial)  per on entrarem a la propera població de Sant Andreu de la Barca. Ens trobarem circulant pel carrer Ferro fins arribar a la antiga carretera N-II, a la que ens incorporarem per una rotonda, cap a la dreta, en sentit Martorell.

Enseguida tornarem a trobar una altre rotonda (N 41 27 45 E 01 57 12 - avui dia amb uns xiprerets al mig), on ens caldrà girar a l’esquerra i ens trobarem circulant pel carrer Química, fins el final, on girarem també a mà esquerra (41 27 34 01 57 03), i continuarem per una carretera amb destinació a l’urbanització Can Sunyer.

Ens trobarem circulant successivament pel camí de Can Sunyer, carrer de Sant Llorenç de Morunys, carrer de Montseny, carrer Montgoi, i carrer  Tarragona (Veure mapa, Google si cal), on al final d’aquest carrer aparcarem còmodament el vehicle.

Seguirem ara a peu per una pista de muntanya (41 27 50 01 56 15), sense asfaltar, que arrenca davant mateix del final del carrer Tarragona, on un senyal de circulació prohibeix el pas a vehicles de motor. (Cal obviar un camí a l'esquerra i una pista a la dreta).

Al cap de poca estona arribem a un lloc on hi ha un munt de cartells de color verd de senderisme, anomenat els Quatre camins, on efectivament, n’hi ha més de quatre. Continuarem pel de la dreta, on un cartell ens indica Les Torretes.

Al cap d’una estona, a mà esquerra, (41 28 08 01 56 08) un cartell de mides respectables ens informa breument de les característiques de les dues construccions existents en aquesta contrada: la torre Griminella i la del Clos.

Prosseguim el camí i al poc trobem un altre trencall (*) a mà dreta, convenientment informat per dirigir-nos a la torre que busquem, que apareix allà mateix a ben poca distància.

Localització: Situació exacte de la torre: N 41 28 13 E 01 56 03 - Altitud: 219 m.

(*) A mà esquerra arribaríem en poca estona a la Torre del Clos.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya,* ens complau extreure la següent informació:

Descripció

Dalt d'un serrat pròxim a la vila hi ha l'anomenada Torre Grimenella, documentada en temps de la guerra contra Joan II.

Les seves ruïnes permeten apreciar la seva planta quadrangular i l'obra de filades regulars amb carreus de tipus normal.

Notícies històriques

"El lloc de Martorell és documentat per primera vegada el 1033.

Va formar part de la baronia de Castellvell.

La capital històrica de la baronia fou el castell de Sant Jaume (com s'anomena modernament el Castellví de Rosanes), mentre que a la baixa edat mitjana, potser durant la segona meitat del segle XIII, Martorell li prengué la capitalitat.

En foren senyors les nobles famílies dels Castellvell (documentats a la primeria del segle XI, posseïren la baronia fins el 1228), els Montcada (1228-1309) i els Foix (1309-1396).

El 1396 Martí l'Humà incorporà la baronia a la corona, el 1418 Alfons el Magnànim la donà a l'Infant Enric i el 1474 Joan II la vengué a Lluís de Requesens i de Soler.

Dels Requesens, la baronia de Castellvell passà als Zúñiga (1549, als Fajardo, marquesos de Los Vélez (1618-1727) i als Álvarez de Toledo y Osorio (1727-1821).

• La torre Griminella correspon a una construcció, potser d’origen romà, la funció principal de la qual era el control del Congost i del Pont del Diable.
  •  A l’altra banda del congost, en terrenys de Castellbisbal, és perfectament visible a la part superior d’un turó, la Torre Fossada.
  • Aquest itinerari és d’aplicació per arribar també a la propera Torre del Clos.

Edificacions properesTant a la vila de Martorell, com a les seves rodalies, hi ha un bon nombre d'edificacions medievals. Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina, o accediu al següent enllaç:

MAPA de situació

Baix Llobregat : Veure en un mapa més gran.