Torre del Clos – Martorell / Baix Llobregat

És una edificació del segle XIX.

torre-del-clos-martorell-081122_505

torre-del-clos-martorell-081122_507

torre-del-clos-martorell-081122_511

torre-del-clos-martorell-081122_512

torre-del-clos-martorell-081122_520

Situació: En terrenys del terme municipal de Martorell (Baix Llobregat) – Barcelona.

Època: L’actual és una edificació del segle XIX.

Estat: Malmesa. Sense sostre, conserva les quatre parets, amb un bon grapat d’espitlleres. Estupendes vistes de Martorell i del munt de carreteres que conformen aquest important nus de comunicacions.

Altres noms: Torre de guaita – La Torrota - Torre del Clos / Generalitat de Catalunya.*

Accés - Visitada el 22/11/2008:

Procedents de Barcelona, i circulant per l'autopista A-2, en sentit Lleida, prenem la sortida anunciada com de Castellbisbal - zona industrial (P. K. 591 – N 41 27 46 E 01 58 17). A la rotonda girarem a l'esquerra, tercera sortida, (hi ha sols un indicador: zona industrial) per on entrarem a la propera població de Sant Andreu de la Barca. Ens trobarem circulant pel carrer Ferro fins arribar a l’antiga carretera N-II, a la que ens incorporarem per una rotonda, cap a la dreta, en sentit Martorell.

Enseguida tornarem a trobar una altra rotonda (41 27 45 01 57 12 - avui dia amb uns xiprerets al mig), on ens caldrà girar a l’esquerra i ens trobarem circulant pel carrer Química, fins el final, on girarem també a mà esquerra (41 27 34 01 57 03), i continuarem per una carretera amb destinació a l’urbanització Can Sunyer. Ens trobarem circulant successivament pel camí de Can Sunyer, carrer de Sant Llorenç de Morunys, carrer de Montseny, carrer Montgoi i carrer  Tarragona (Veure mapa, Google si cal), on al final d’aquest carrer aparcarem còmodament el vehicle.

Seguirem ara a peu per una pista de muntanya ( 41 27 50 01 56 15), sense asfaltar, que arrenca davant mateix del final del carrer Tarragona, on un senyal de circulació prohibeix el pas a vehicles de motor. (Cal obviar un camí a l’esquerra i una pista a la dreta).

Al cap de poca estona arribem a un lloc on hi ha un munt de cartells de color verd de senderisme, anomenat els Quatre camins, on efectivament, n’hi ha més de quatre. Continuarem pel de la dreta, on un cartell ens indica Les Torretes.

Al cap d’una estona, a mà esquerra, (41 28 08 01 56 08) trobem un cartell de mides respectables que ens informa breument de les de les característiques de les dues construccions existents en aquesta contrada: la torre Griminella i la del Clos.

torre-del-clos-martorell-081122_501

Prosseguim el camí i al poc trobem un altre trencall, on a mà dreta, s’informa per dirigir-nos a la torre de Griminella, situada allà mateix, a ben poca distància.  Però nosaltres no hem de prendre aquesta direcció per anar a la Torre del Clos, sinó que ens cal continuar per l’esquerra.

Al cap de poca estona , sense cap cartell que ho assenyali, arribarem a la torre que busquem.

Localització: N 41 28 13 E 01 55 53 -  Altitud: 205 m.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya,* ens complau extreure la següent informació:

Descripció

Torre de planta rectangular de formes massisses.

Al costat de l'estreta porta d'entrada hi ha una garita per defensar-la.

En tot el perímetre de la torre s'obren dues fileres d'espitlleres.

A l'interior es poden veure els forats deixats per les bigues en els murs.

El coronament és llis excepte en els angles on hi ha uns merlets esglaonats.

Notícies històriques

L'origen de la torre és romà, tal com indica les restes ceràmiques que s'han trobat a la seva base, però l'any 1874 es va reconstruir amb motiu de la Tercera Guerra Carlina.

• La torre del Clos, que completa el camp de visió de la torre de Griminella, és d’origen romà, tal com ho demostren les restes de ceràmiques trobades l’any 1948.

A diferència de l'altra torre, aquesta va ser reedificada el 1874, durant la Tercera Guerra Carlina.

Com es pot veure, aquest itinerari és d'aplicació per arribar també a la propera Torre Griminella

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya.

Edificacions properesTant a la vila de Martorell, com a les seves rodalies, hi ha un bon nombre d'edificacions medievals. Veure el mapa de Google d’'aquesta mateixa pàgina, o accediu al següent enllaç:

MAPA de situació

Baix Llobregat : Veure en un mapa més gran.