Església de Sant Jaume de Peà – Navès / Solsonès

Valoració: 1 vot.

Situació: En terrenys de Navès, una de les nou entitats de població del municipi del mateix nom, a la comarca del Solsonès (Lleida).

Època: Segle XI – Romànic - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Malmès. Lliurament accessible.

Accés – Visitada el 02/07/2017:

(0) - Punt d’inici: 42 00 05.5 01 36 22.3 un lloc entre els PK 114 / 115 de la carretera C-26, (Solsona / Berga), que ara abandonem per una sortida, continuant per la carretera indicada per anar a Besora i Busa

(1) - A 42 03 20.0 01 36 33.3. Trencall. Continuem per l’esquerra. Deixem l’asfaltat. A partir d’aquest lloc és recomanable circular amb vehicle 4x4. Durant el recorregut no hem trobat indicadors. A manca d’instruccions, cal seguir intuïtivament per la pista principal, la més transitada.

(2) – A 42 03 29.2 01 36 29.3 – Desviació. Continuem per la dreta, en pujada (pista principal).

(3) -  A 42 04 07 1 36 4.7 Desviació. Continuem per la dreta, en pujada.

(4)A 42 03 42.6 01 35 52.4 Desviació. Continuem per la dreta, en baixada.

(5) - Localització: N 42 04 01.1 E 01 34 54.6 – Altitud: 956 m.

• Des del punt d’inici fins al final, el comptaquilòmetres del nostre cotxe comptabilitza una distància d’uns 12,6 km.
  • El recorregut per camins de terra haurà estat d’uns 5,5 km.

M A P A del recorregut confeccionat automàticament per Google Maps, a partir de la introducció de les coordenades de situació des del punt (0) al punt (4).

A partir d’aquí no reconeix com a transitable alguna part del camí i no és capaç de planificar correctament el recorregut.

Proporcionem ara la continuació d’aquest mapa, des del punt (4), confeccionat manualment, a partir d’una captura de pantalla de Google Maps, complementada amb anotacions manuals.

Altres: De la pàgina web Patrimoni.Gencat, ens complau extreure la següent informació - (Juliol 2017):

“ Descripció

Església romànica d'una nau i absis rodó.

Les seves mides són de 6x11,90 metres.

La nau coberta amb volta de canó sobre repeu. Arc presbiteral de mig punt.

Orientada est- sud-est. Porta al frontis de llinda no romànica, i contemporània de l'ull de bou monolític que té al damunt.

Finestra al mig de l' absis, però tan sols en resta el bloc rectangular on hi ha l'arc monolític capalçat, a la sortida interior.

El parament és de carreus en fileres. Revestiment exterior de l' absis derruït en part.

Cornisa de pedres trapezoïdals amb bisell a l' absis. El mur de la nau, a l'exterior, ha estat lligat més tard per ambdós caps amb grans carreus en coixí. Aquests blocs són contemporanis de la porta de llinda.

A l'interior, damunt el repeu de la nau, hi ha una motllura de pedres trapezoïdals amb bisell.

Notícies històriques

Església no esmentada a l'Acta de Consagració i Dotació de la Catedral d'Urgell de l'any 839. Aquesta església era sufragània dels Torrens.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.