Església de Sant Bertomeu d’Erta – El Pont de Suert / Alta Ribagorça

No votes yet.
Please wait...

Situació: A Erta, entitat de població del municipi del Pont de Suert (Alta Ribagorça) – Lleida.

Època: Segle XI – Romànic (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIL

Estat: Aparenta un bon estat. No és accessible lliurament. Hem aparcat al voral de la carretera per on hi hem arribat.

Accés - Visitada el 21/09/2012:

L’itinerari inicial coincideix amb el que també ens portaria al castell d’Erillcastell, i a l’església sufragània de Santa Eulàlia de Peranera,i és el següent:

Abandonem la localitat del Pont de Suert en sentit sud, circulant per la carretera N-230. Ben aviat trobarem una desviació a mà esquerra (42 24 04.47 00 44 32.87) per on continuarem i llavors ens trobarem circulant per la carretera N-260 en sentit La Pobla de Segur.

Deixem aquest vial quan trobem una desviació a mà esquerra (42 23 37 00 47 08), entre els PK 342-341, indicada per anar a Malpàs, cap a on ens dirigirem. Ens trobarem llavors circulant per la carretera LV-5212, des del km. 0 d’aquest vial.

Entre els PK 2-3 d’aquesta ruta apareixerà una desviació (42 24 32.01 00 47 52.36 ):

-       A l’esquerra, Malpàs.

-       Recte, Castellar, Erta, Sas / Restaurant l’Abadia. Continuem en aquesta direcció, recte. Durant el proper tram del camí trobarem una desviació (sense cap indicació), per anar al castell d’Erillcastell (Visita opcional – veure la pàgina corresponent).

Nova cruïlla a 42 24 46.98 00 48 40.48

-       Per la dreta aniríem cap a Erta, 7,9 km (Església de Sant Bertomeu) i Sas 9,7 km.

-       Per l’esquerra hi ha un cartell de direcció prohibida.

-     Pel camí del mig, hi ha un  cartell: L’Abadia – restaurant , casa de pagès i pàrquing  Continuant per aquí, on en aquest lloc acaba l’asfalt, seguint per un camí de terra, a dia d’avui, relativament en bones condicions, arribaríem sense més complicacions al llogaret de Peranera (Església sufragània de Santa Eulàlia de Peranera – visita opcional – veure la pàgina corresponent).

Com és lògic, continuem per la dreta, en direcció a Erta. Al cap d’uns 25 minuts de recorregut tot xino xano, en cotxe, per una pista en bones condicions de circulació i molt boniques vistes, arribem al destí desitjat. Aparquem al voral de la carretera (42 25 31.74 00 50 36.66).

Localització: N 42 25 33 E 00 50 37 – Altitud: 1520 m.

Altres: De la pàgina web de l’Ajuntament del Pont de Suert, ens complau extreure la següent informació (Setembre 2012) referida al poble d’Erta:

“ Avui es troba pràcticament deshabitat, tot i que hi retornen algunes famílies a l'estiu. S'aixeca a 1.515 m d'altitud, a la riba esquerra del riuet del mateix nom, a sota del Pic de Cerví i a uns quants quilòmetres de Sas.

S'hi accedeix per la pista que puja des de Castellars, passant per Coll de Fades, des d'on es divisen els termes d'Erta i Sas. Per arribar-hi, cal fer pujada i més si volem travessar l'escarpat Port d'Erta.

L'església del poble és dedicada a Sant Bartomeu, i la forma una única nau amb campanar d'espadanya, d'origen romànic. Aquest lloc, conegut com a Erta de Sas es mencionat ja l'any 939, i va dependre del monestir de Lavaix. “

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Alta Ribagorça : Veure en un mapa més gran.