Castell Ferran – El Bruc / Anoia

És una edificació del segle XIX

El pas del temps va malmetent ràpidament els materials de la construcció.

Situació: Al cim d'un turó del terme municipal del Bruc (Anoia) – Barcelona.

Època: Segle XIX - (Patrimoni.Gencat). És la torre nº 7 (Can Maçana) de la línia de torres de Telegrafia Òptica militar del ramal de Barcelona a Lleida.

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Tot i anomenar-la Castell Ferran, l'edificació actual és una torre, possiblement de l'època de les guerres carlines i posteriorment formant part del circuit de torres de telegrafia òptica. Molt malmesa. Lliurament accessible.

Altres noms: Hi ha una mica de confusió entre aquesta edificació i el castell de La Guàrdia o de Bonifaci.

Accés - Visitat el  28/02/2009:

Hi ha diferents itineraris. El que avui proposem és el següent:

Procedents de Barcelona i circulant per l'autovia A-2 en sentit Lleida, a l'alçada del PK 570 prenem la sortida anunciada: Montserrat  - Manresa.

Passem de llarg l'accés a l'Hotel Bruc i també la desviació que hi ha a la dreta, que ens portaria al Monestir de Montserrat, i seguim recte i amunt, circulant ara per la carretera N-2z (Antigua N-II).

Quasi a tocar del PK 572, veurem una desviació (*) a mà dreta (41 36 11 01 45 00) indicada per anar a Sant Pau de la Guàrdia, per on continuarem.

Circularem per una carretera asfaltada. Entrarem a l'urbanització Montserrat Parc, circulant intuïtivament sempre recte i amunt, pels carrers de Martorell primer i Verge de Montserrat després, fins arribar a un trencall, amb varies desviacions, prenent la direcció de la dreta, on un cartell ens torna a indicar per anar a Sant Pau de la Guàrdia, pel carrer de l'Església, edificació que trobarem de seguida (41 36 44 01 44 52 – al costat mateix, hi ha un restaurant) .

Pel costat esquerra de l'església, en direcció avall, arrenca una carretereta encara asfaltada, por on continuarem fins arribar a un lloc molt proper, on hi ha una bifurcació (41 36 43 01 44 55). Seguirem pel trencall de l'esquerra, per una pista de muntanya, sense asfaltar, però en bon estat, fins arribar al cap d'uns 400 metres, al Cementiri d'aquest petit llogaret (41 36 43 01 45 05), on aparcarem còmodament el nostre vehicle en l'espai adient disposat per a aquest fi.

A partir d'aquí continuarem ja a peu per un ampli camí, que en un còmode recorregut d'uns 20 minuts de durada, tot xino-xano, ens portarà sense cap dificultat al lloc on hi ha l'edificació que busquem, perfectament visible força abans d'arribar-hi.

Localització: N 41 36 29.84 E 01 45 50.47 – Altitud: 787 m.

Altres:

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Agost 2013):

" Descripció

Torre de defensa de planta quadrangular i de dos pisos. Està envoltada d'un petit mur de defensa.

Existí una coberta a dues aigües. A les cares de la torre es distingeixen vàries espitlleres a dos nivells diferents fetes amb maó. A l'interior es distingeixen restes d'un forjat d'entramat de bigues de fusta i restes d'arrebossat amb calç a les parets.

El 1911, Carreras i Candi ressenyava que prop del gran casalot dit Can Maçanet, bastit a la collada del Montserrat i que "per sa situació en l'embrancament de dues carreteres i lluny de poblat, presta servei d'hostal", "s'alça un quadrat fortí amb torres rodones a sos angles.

En les veïnes altures del puig Ferran (20minuts) existeixen dues petites fortaleses, on en temps de guerra o disturbis populars, hi ha acampat en temps contemporanis patrulles de l'exèrcit.

La importància estratègica del lloc segueix essent tan reconeguda avui com ho fou cent o mil anys enrere ... Tant en la guerra civil del 1822 com en la del 1835, fou transformat en fortificació el casal de Can Maçana, successor, en l'ordre militar, de l'antic castell de la Guàrdia."

Notícies històriques

Aquesta petita fortificació, probablement degué utilitzar-se arran de les guerres carlines.

Durant la primera guerra, se sap que, a l'any 1836 la masia de Can Maçana situada molt a prop va ser fortificada.

També va ser utilitzada com a torre del telègraf.

Considerem aquest "castell", situat dalt del puig Ferran, en traça de fortí fuseller i com a guaita del rodal.

Encara que algun dels seus elements poden decantar-nos a donar-li major antiguitat, conjecturem que deu tractar-se d'un baluard datable al segle passat. En aquest sentit, és prompta l'evocació de les dues batalles del Bruc, ocorregudes el 6 de juny del 1808 -l'una- i el 14 dels mateixos mes i anys -l'altre-. "

• Boniques vistes del massís de Montserrat i del coll de Can Massana.

Edificacions properes: “Relativament” propera hi ha una edificació “veïna” d’aquesta torre, a l’altre costat de Can Maçana, el Castell de La Guàrdia. Ens consta que hi ha un sender que des de Castell Ferran baixa a Can Massana. Desconeixem l’estat i la viabilitat d’aquest camí, però deixem constància d’aquesta informació. En qualsevol cas a la pàgina corresponent a aquesta edificació hi ha un itinerari per arribar-hi.

Anoia : Veure en un mapa més gran.

Curiositat natural:

A l'altre costat de la carretera del lloc assenyalat amb (*) hi ha l'inici d'un camí que en ben poca estona ens portaria a un lloc on hi ha una balma de considerables dimensions (La balma de Can Solà de la Roca) , digna de veure.

Per fer-se una idea de les gegantines proporcions d'aquesta balma, compareu-la amb la figura del visitant.