Castell de la Guàrdia de Montserrat – El Bruc / Anoia

Valoració: 1 vot.

Una mica per sota del cim d'aquest turó hi han les suposades restes del castell.

Una filada de pedres, úniques restes supervivents visibles.

Situació: Dalt d’un cim que presideix el coll de Can Massana, al massís de Montserrat, en terrenys del terme municipal del Bruc (L’Anoia) – Barcelona.

Època: Medieval.

Estat: Desaparegut. Sols hem sabut localitzar un petit tros de mur, amb les pedres situades en forma d’espina de peix (opus spicatum).

Altres noms: També es conegut amb el nom de Castell de Bonifaci.

Accés - Visitat el  08/03/2009:

És força senzill de localitzar. Procedents de Barcelona i circulant per l’autovia A-2 en sentit Lleida, a l’alçada del PK 570 prenem la sortida anunciada: Montserrat  - Manresa.

De seguida passem de llarg l’accés a mà esquerra, a l’Hotel Bruc, i  prenem la desviació a la dreta, en direcció Montserrat, abandonant la carretera N2-z (Antiga N-II).

Circularem una estona per la carretera BP-1101, fins arribar al Coll de Can Massana, sense sobrepassar aquest antic hostal, i a la dreta, a sota de la carretera, veurem una zona d’aparcament on deixarem el cotxe.

Aquest indret és l’inici de varis camins que s’endinsen al massís. Hi ha una zona de picnic, amb bancs i taules. Un panell disposa d’abundant informació sobre els possibles itineraris d’aquesta zona.

Ara ja a peu, prendrem el primer camí de l’esquerra.És un camí ample, sense asfaltar, ben definit, que de seguida s’enfila.

Trobarem un primer trencall a mà dreta que obviarem. Posteriorment en trobarem un altre, també a la dreta, per on continuarem, seguint les indicacions d’un cartell de senderisme: Capella de Sant Pau Vell de La Guàrdia (Romànic -  Documentada des de l’any 1084. Refeta al segle XIII).

I al cap de ben poc, arribarem a tocar aquesta edificació, les ruïnes de la primitiva església de Sant Pau.

Haurem trigat a arribar-hi entre10 i 20 minuts, segons fem més o menys el badoc, a la vista de les meravelloses panoràmiques que ofereix aquesta contrada.

Situació de l’església: N 41 36 28 E 01 46 25.

A continuació, pel darrera d’aquesta edificació, arrenca un petit corriol, avui dia indicat amb taques de pintura de color blau,

que en cinc minuts de forta pendent, ens situarà dalt de tot del turó on hi ha les escasses restes del castell.

Les vistes des d’aquest lloc són bellíssimes ...

Localització: dalt de tot del pujolet, on es suposa que havia estat el castell:

N 41 36 31 E 01 46 25 – Altitud: 832 m.

(La visió del mapa de GOOGLE, situat en aquesta mateix pàgina, proporciona una visió impecable d’aquest itinerari).

Altres:

-         Un munt de cartells de senderisme, proporcionen una bona informació per circular per  tot arreu.

-         Hi ha una certa confusió amb la identificació entre aquesta edificació i una torre fortificada, utilitzada com a torre de telegrafia òptica i coneguda amb el nom de Castell Ferran, situada relativament a la vora.

Edificacions properes:

Anoia : Veure en un mapa més gran.