Castell de Comiols – Artesa de Segre / Noguera

Situació: Al llogaret abandonat de Comiols, agregat d’Artesa de Segre (Noguera) – Lleida.

Època: Segle XII (Patrimoni.Gencat). Al seu costat l’església de Sant Romà de Comiols (Romànic. Segle XI. Actualment restaurada i lliurament accessible – Patrimoni.Gencat), antiga església del castell.

“ Els vestigis del castell, envoltats de construccions en bona part més modernes, es redueixen al nivell inferior de la torre mestra, d’una alçada de 5 a 6 m. De planta circular,  té un diàmetre intern de 4,2 m i un gruix de parets d’1,6 m. L’espai inferior es cobreix amb una cúpula, feta amb llosetes, col·locades acuradament en cercles.

Originàriament, s’accedia a aquest nivell per una petita obertura lateral a la cúpula. Els murs són fets amb carreus petits, que alternen amb alguns una mica més grans, ben arrenglerats i units amb morter de calç. La porta, situada al costat sud, al primer pis, era força estreta i només se’n conserva la part baixa dels muntants. En aquest nivell principal hi havia també dues espitlleres. La torre s’ha datat al segle XI.”

Estat: El castell malmès. Les antigues cases del poble completament arruïnades. L’església presenta un bon estat.

Accés - Visitat el 14/07/2007:

Procedents d'Artesa de Segre, i circulant en direcció a Tremp , primer per la carretera L-512 i després per la C1412b, just a l'alçada del punt quilomètric 28, (Abans d'arribar a dalt de tot del port de Comiols, on hi ha la benzinera Cap de la Serra – avui dia tancada -), a l'esquerra mateix hi ha un cartell indicatiu: St. Romà de Comiols.

Prenem una pista de terra (42 02 48.81 01 05 55.80), perfectament transitable. Al poc, una precària senyal ens indica, a l'esquerra: Poble Vell de Comiols.

Continuem per la pista, on ara a la nostra dreta hi ha un tancat, delimitant un parc de plaques solars.

A la fi d'aquest tancat és on ens cal estar atents, doncs aquí ens podríem despistar una mica. (Fins aquí, des de la ctra. general, hi ha 1 Km. aproximadament).

Cal seguir recte, deixant a la nostre esquerra uns quants arbres (alzines (?)) i a la dreta uns alts matolls. Aquí la pista quasi desapareix i es transforma en una ampla planura, pedregosa, que hem de seguir, de manera intuïtiva cap avall. A la nostra dreta ens acompanya una petita torrentera, on a l'altre costat hi ha una gran casa de tres plantes amb 2 finestres a cada planta.

Al cap d'uns 200 metres, aproximadament, tornem a trobar de nou, de manera precisa, el camí, la pista de muntanya. Si el nostre navegador assenyala 42 02 09.00 01 05 48.00, estem en la direcció correcte.
Al cap d'uns 2,2 km. arribarem a les restes del poble de Comiols, on podrem aparcar còmodament.

Localització: Coordenades de situació de la torre, element supervivent amb més entitat del conjunt: N 42 01 31.32 E 01 06 03.78 – Altitud: 946 m.

Altres: Agraïm molt cordialment la companyia del Sr. Emili, habitant d’aquesta contrada (Va nàixer i viure a Comiols) i que ens ha fet de guia en aquesta descoberta. Les vistes són molt boniques. El viatge ha valgut la pena.

Edificacions properes: Dins del terme municipal d’Artesa de Segre, hi podem trobar varies edificacions. Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Noguera : Veure en un mapa més gran.