Torre Moratxa – Torroella de Montgrí / Baix Empordà

Vistes des de la Torre Moratxa:

Vista de la Torre Ponça, des de la Torre Moratxa.

Vistes des de la Torre Moratxa. Es veu la diminuta figura del Castell de Montgrí.

Situació: Dalt d’un turó que domina la plana on hi ha Torruella de Montgrí i L'Estartit (Baix Empordà) – Girona.

Època: Generalitat de Catalunya.Edificació dels segles XIV-XV.

Protecció: BCIN  - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Malmesa. Accessible lliurament. Precioses vistes a tots els voltants.

Accés - Visitada el 20/02/2010:

Durant les tasques d'aproximació, hem vist diversos cartells, indicant diferents accessos. L'itinerari que proposem és el següent:

Sortint de L'Estartit per la carretera GI-641, i circulant en direcció Torruella de Montgrí, en un punt situat a 42 03 01.8  03 11 00.3 - (Hi ha un establiment d'hostaleria, anomenat restaurant Mont Pla), hi ha un trencall a mà dreta, per on sortirem.

Ens trobarem enfilant-nos per una carretera perfectament asfaltada, circulant successivament pels carrers del Tossal, dels Pirineus, Gavarres i Montseny (veure mapa Google).

Aparcarem en aquest darrer carrer - sense sortida - evitant fer-ho a la petita rotonda  que hi ha al final (42 03 18.22 03 11 08.34) o millor, fins i tot abans, si és possible.

A continuació continuarem, a peu, per un discret corriol, que surt des d’aquesta mateixa rotonda. El camí, perfectament identificable, plana una estona per la faldilla de la muntanya, fins un lloc, ben a prop,  on pot haver-hi la possibilitat de despistar-se (42 03 19.73 03 11 11.80). És un lloc on hi ha una cruïlla:

- A la dreta una imprecisa sendera baixa fins unes molt properes baranes de fusta, que protegeixen d’una possible caiguda als patis del darrere de les cases de la urbanització.

- Al davant nostre el camí continua, planejant.

- Per la nostra esquerra, baixa una petita torrentera. Aquest és el camí bo, per on hem de continuar, enfilant-nos decididament.

Al cap de poc, ja dalt la carena, novament tornem a trobar una bifurcació (42 03 21.31 03 11 11.87). Cap a la dreta aniríem a parar a una zona on al lluny es veuen unes antenes de telecomunicacions.

Hem de seguir per l'esquerra. En 10 minuts serem a tocar de l'edificació que busquem, tot i que aquesta darrera part de la caminada és un constant trepitjar de pedres irregulars, de bona mida, que fan una mica incòmoda la passejada. Unes discretes senyals de color verd confirmen que anem en la bona direcció.

Localització: N 42 03 20.45 E 03 11 01.25 - Altitud: 181 m.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya *, ens complau extreure la següent informació:

" Descripció

Al cim del turó de la Torre Moratxa hi ha les restes d'una torre, d'una habitació en part excavada a la roca amb un paviment d'opus testaceum i d'altres parets.

La torre té una alçada d'uns 4 metres i a l'interior conserva una cúpula a la part inferior.

El permanent és de pedres toscament desbastades.

Aquesta torre, datada cap al final de l'època medieval, sembla feta amb posterioritat a les altres parets restants, les quals podrien correspondre a l'antic castell de Rocs Maura.

Notícies històriques

En el testament del comte Ponç I d'Empúries, de l'any 1078, és esmentat el castell de Roca Maura ja que el comte el deixava als seus fills Hug i Berenguer.

Per un document del finals del segle XI o principis del XII, conservat al Cartoral de Carlemany, se sap que el castell depenia dels senyors de Torroella, que possiblement el tenien com a feu pels comtes d'Empúries."

* Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya

Edificacions properes:

Dins del terme municipal de Torroella de Montgrí hi podem trobar les següents edificacions:

1. Castell de Montgrí
  10. Torre Martina
  11. Torre Moratxa
  12. Torre Ponça

Baix Empordà : Veure en un mapa més gran.