Torre Roja – Caldes de Montbui / Vallès Oriental

Poblat Ibèric:

Paisatges - Vistes des de la Torre Roja:

Situació:  Al terme municipal de Caldes de Montbui (Vallès Oriental) – Barcelona, situada al límit entre aquesta població i Sentmenat.

Època: Segle X - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN

Estat: Malmesa. Lliurament accessible. Bones vistes. Comparteix la plana on està edificada, amb restes d'un poblat Iber del segle V a.C.

Accés - Visitat el 01/04/2008:

Sortint de Caldes de Montbui, circulant per la carretera C-1413-a  en direcció a Sentmenat,  passat el pont de la riera de Caldes, a pocs metres a mà dreta (1)-(41 37 30.75 02 09 40.24), hi ha una entrada al polígon industrial “El Pinatar”  cap a on ens dirigirem.

Entrant a aquest polígon, continuarem per un camí sense asfaltar que surt a la dreta de la rotonda (2)-(41 37 34.42 02 09 30.46), en direcció muntanya, fins trobar un proper desvio (3)-(41 37 40.76 02 09 17.82), on continuem per l'esquerra. Tornarem a trobar una altra desviació, on girarem a la dreta (4)-(41 37 33.39 02 09 10.20).

Ara ja continuarem sempre recte, fins trobar una cruïlla amb tres sortides. En aquesta plana hi ha les malmeses restes de l'ermita de Sant Miquel de l’Arn (5)-(41 37 51.3 02 08 52.9 – Segle XI). Hi ha un grapat de cartells informatius de senderisme. Aquest lloc és conegut com el Roure gros (Inexistent ...). Distància aproximada, des de la carretera, fins aquí, uns 1100 m.

Aparquem el cotxe i ens disposem a continuar a peu.

Tot i que hi ha una drecera que diuen que en 10 minuts serem a tocar de la Torre, nosaltres hem preferit, per comoditat, pujar a aquesta edificació caminant per la pista sense asfaltar, que està tancada per una cadena, justament on hem aparcat el vehicle. En 30 minuts de suau ascensió hem arribat a la torre.

Durant aquesta part final del recorregut hem d'estar atents a trobar un darrer cartell indicant la direcció (cap a l'esquerra) per arribar a la torre.

Informacions complementàries:

torre-roja-itinerari-captura-de-pantalla-google-maps-amb-anotacions-manuals

Torre Roja - Caldes de Montbui / Itinerari / Captura de pantalla de Google Maps, complementada amb anotacions manuals.

Localització: N 41 37 59.03 E 02 08 36.62 – Altitud: 375 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa - enllaç trencat - Generalitat de Catalunya, ens complau extreure la següent informació (Novembre 2012):-

“ Descripció

Torre situada al límit entre Caldes de Montbui i Sen menat.

Hi ha una torre exterior amb un diàmetre de 10,5 metres, amb un gruix de mur de 155 centímetres i 170 centímetres d'alçada.

A l'interior hi ha una altra torre, també de planta circular amb un diàmetre interior de 360 centímetres, els murs fan 190 centímetres de gruix i fa 140 centímetres de més alçada que la torre exterior.

Una possible hipòtesi de perquè hi ha dues torres és que la primera és d'època romana i a l'edat mitjana es va construir una nova dintre i es va reconstruir l'antiga.

Una altre possibilitat és que es a la torre interior se li afegís la exterior per reforçar-la.

Notícies històriques

Les primeres referències a la Torre Roja són molt tardanes, del 1529, i a més són indirectes. No hi ha cap referència anterior.”

Poblat Iber: De la pàgina web de l’Ajuntament de Caldes de Montbui, ens complau extreure la següent informació (Novembre 2012):

“ Jaciment arqueològic d'ample espectre cronològic que abarca des del segle V aC fins pràcticament l'actualitat.

El gruix de les estructures respon a un poblat ibèric, la fase més important del qual es desenvolupa els dos últims segles abans del canvi d'era.

Durant l'alta l'edat mitjana s'ocupa l'espai en forma de necròpolis potser lligada a l'ermita de Sant Miquel de l'Arn situada a escassos centenars de metres del jaciment.

El nom de l'indret prové d'una torre de guaita circular construïda al punt més meridional del jaciment a finals de la baixa edat mitjana i al color vermellós de la terra de la zona.

Des d'aquesta torre s'albira en primer terme el poble de Caldes, tot seguit la plana del Vallès, l'encaix entre la serra de Marina i la Serra de Collserola per l'escotadura del riu Besòs i finalment el mar.

Alhora podreu gaudir de bones vistes sobre el vessant occidental del Montseny i l'oriental de Sant Llorenç.”

• Caldes de Montbui és un poble que, situat a poc més de 25 km de Barcelona, gira des de temps remots entorn de l'aigua calenta. Té el privilegi de ser el primer poble termal de Catalunya i de posseir les termes romanes més ben conservades de la Península Ibèrica. Aquest atractiu es completa amb altres al·licients que fan de la vila termal un centre turístic, cultural, esportiu, i natural.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Vallès Oriental : Veure en un mapa més gran.