Estanys de la Pera – Lles / Cerdanya

Es van presentant a mida que el text ho requereix.

Situació: En terrenys de Lles de Cerdanya, localitat i municipi del mateix nom, a la comarca de la Cerdanya (Girona).

Accés - Visitats el: 29/07/2014.

Iniciem la ruta d'avui, des de la localitat de Martinet, en un lloc (0) de la carretera N-260, entre els PK  204/205, situat a 42 21 38.0 01 41 22.2, quasi al davant del restaurant Boix, a la sortida de Martinet, on hi ha l'accés a la carretera LV-4036, indicada per anar a Lles i Aransa, i cap a on ens dirigirem.

Passada la petita població de Travesseres, trobarem una desviació a l'esquerra, degudament indicada, per anar a Músser.

Des de Músser, on podem visitar l'Església de Sant Fructuós de Músser, tornem a la carretera LV-4036 i enfilem en direcció a Lles, sense arribar-hi, doncs abans trobem una desviació (1) - (42 23 09 01 40 37) per anar a Arànser, cap a on ens dirigirem ara. Un cartell ens indica que els llacs es troben a uns 18 km. Precioses vistes als voltants.

Vistes des del camí de Músser a Aranser

Ja dins d’Arànser - (2) - (42 24 29.2 01 39 45.3) un cartell ens dirigeix a l'estació d'esquí nòrdic i als estanys de la Pera, per l'esquerra i tant sols uns metres més endavant, també indicat, continuem per la dreta, sortint ja d’Arànser.

(3) - A 42 25 21.0 01 38 07.7 arribem a un lloc, on a la dreta hi veiem unes edificacions de l'estació d'esquí nòrdic d’Arànser. Des de la sortida d'aquesta població, fins aquí, el comptaquilòmetres del nostre cotxe comptabilitza uns 6 km. aproximadament. No veiem cap cartell. Continuem recte, tot i que a partir d'ara ja ho farem circulant per un camí de terra, una ampla pista de muntanya.

Al cap d'uns 5,2 km. més, arribarem a un lloc - (4) - (42 26 47.2 01 36 35.6) on ja veiem cotxes aparcats als vorals del camí. Nosaltres també ho fem.

Mapa - Lloc de l'itinerari on hem aparcat el cotxe i hem continuat a peu.

Uns metres enrere hem deixat el

Refugi de la Font de les Pollineres - (Zona de pícnic).

Uns metres més endavant, una barrera tanca el pas als vehicles a motor. A partir d'aquí, ja s'ha de continuar, caminant.

Per cert, l'import de la sanció sembla una mica desproporcionat, oi ? I més si es valora que la quantia es va fixar l'’any 1995.

Si continuéssim amunt, per la dreta, en el mateix sentit de la marxa en que hi hem arribat, aniríem a parar a Lles, en un bonic recorregut aeri, amb extenses vistes, i amb un bon grapat de bonys al terra. Aquest és el camí que hem fet a la tornada.

Camí des del refugi de la Font de les Pollineres a Lles

Però ara, per anar als estanys, hem de prendre el camí de l'esquerra, salvant la barrera. Tot i amb això, hi ha una altra opció: agafar una drecera, indicada amb un petit cartell de senderisme, situat a la dreta de la carretera, uns metres enrere del lloc on hem aparcat.

La primera opció és més “suau”, amb un recorregut més llarg, però molt més assequible a tothom i amb dreceres molt evidents, de tant en tant, pels que vulguin abreviar el camí. Es tracta d'anar per l'ampla camí de muntanya per on hem arribat fins aquí. Aquest és el recorregut que nosaltres hem escollit. Al cap d'una hora de caminada, hem arribat al refugi.

(5) - Localització del refugi: N 42 27 23.7 E 01 35 55.8 - Altitud: 2.359 m.

Havent introduit les coordenades anteriors en un mapa de Google, des dels punts (0) al (2) s'ha confeccionat automàticament el seguent

M A P A del recorregut. Malauradament, a partir del punt (3) ja no es pot obtenir un mapa correcte, o amb les degudes garanties. Tot i aixó, és ben evident la continuació del camí, que al mapa de Google apareix identificat com a Carretera d'Arànser a les Pollineres.

L'estany petit el trobarem quasi al final de la ruta, al costat del camí, a peu pla. L'estany gran, quan estem a punt d'arribar a tocar del refugi, al darrer revolt, a l'esquerra, indicat per un precari cartell, hi ha l'inici d'un discret corriol que pren una direcció evident cap al llac, on hi arribarem en cinc minuts.

Vistes des del camí d'accés al refugi dels Estanys de la Pera

Refugi dels estanys de la Pera

Estany petit de la Pera

Estany gran de la Pera

Època

Protecció

Estat:

Altres noms

Altres:

• De la pàgina web de l'Ajuntament de Lles, ens complau extreure la següent informació - (Gener 2018):

Els estanys de la Pera configuren un dels sectors lacustres més interessants, i més visitats, sobretot a l'estiu, del Pirineu Oriental.

És un paisatge de silents muntanyes, de singulars colors vermellosos i grisencs.

Contrades inhòspites, especialment en la cruesa de l'hivern, que han inspirat històries de contrabandistes, degut al seu carener veïnatge amb les terres andorranes.

Itinerari circular de 5,4 km de longitud.

El punt de sortida i arribada de la ruta és l'àrea d'esbarjo de les Fonts de les Pollineres.

Durant el tram de pujada fins al refugi i els propis estanys seguim el sender de llarg recorregut GR 11.10, avançant per entre prats alpins i boscos de pi negre.

Fem la baixada per la pista de terra que comunica el refugi amb les Fonts de les Pollineres.

Els estanys de la Pera constitueixen un dels indrets més visitats pels excursionistes a la Cerdanya.

Aquests dos estanys estan enclavats en un circ d'origen glacial on hi destaquen cims com el Monturull (2.759m) o el pic de Perafita (2.752m), que es troba situat just per sobre de l'estany gran de la Pera (estany superior).

• Condicions meteorològiques.

Cal anar ben preparats, tant amb un bon calçat, com fins i tot amb roba d'abric. Penseu que el llac gran  es troba a una alçada de 2360 metres. Tot i que hi hem accedit en ple estiu, al mes d'agost, hem passat fred. Ens ha calgut abrigar-nos bé, doncs feia força "rasca". La noia que gestiona el refugi ens va dir que a la matinada havien arribat fins els tres graus sobre cero.  A la una de la tarda, estàvem a cinc graus i mig ...

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.