Castell de Tudela – Sant Gregori / Gironès

Valoració: 1 vot.

castell-de-tudela-090924_510bis

Base d'una torre rodona.

Aquesta reixa barra l’accés a una estança subterrània de l’edificació.

Situació: En terrenys de l’extens municipi de Sant Gregori (Gironès) – Girona.

Època: Segles XI – XII (Patrimoni.Gencat)

Estat: Malmès. Poques restes. Lliurament accessible. Esplèndides vistes des d’aquest lloc.

Altres noms: Castell de Sant Grau.

Accés - Visitat el 24/09/2009:

D’entrada val a dir que l’itinerari proposat és un mica confús, donada la quantitat de camins que trobarem durant el recorregut.

La visita s’inicia dins de Sant Gregori. Procedents de Girona, circulem per l’avinguda del mateix nom. Passarem per davant de l’edifici de l’Ajuntament i  continuarem pel primer carrer que trobarem enseguida a mà esquerra, (41 59 25.87 02 45 34.31), anomenat carrer Argelaguet.

Sortirem del poble i al final del camí trobarem una cruïlla (41 58 47.53 02 44 51.50),  i ens dirigirem cap a la dreta, seguint les instruccions d’un cartell que indica ermita de Sant Grau.

De seguida hem de  continuar, enfilant-nos per un trencall a l’esquerra i de nou, tot seguit, per un altre trencall, també a mà esquerra.

Ens trobarem circulant per una carretereta asfaltada. A banda i banda veurem bonics habitatges amb extensos jardins.

Al cap d’uns 600 metres s’acaba l’asfalt (41 58 44.15 02 44 26.48).

A partir d’aquest lloc ens hauríem de plantejar l’oportunitat de continuar en cotxe, a menys de que es tractés d’un vehicle tot terreny. Tot i que els que subscriuen hi han pujat amb un vehicle convencional, rascant la panxa del cotxe de tant en tant, no és una alternativa que pretenguin recomanar.

Circularem sempre per la pista principal, obviant intuïtivament algunes petites desviacions que anirem trobant.

Intentarem a partir d’ara ressenyar succintament les desviacions que trobarem durant el proper recorregut:

-       Cruïlla: 41 58 43.64 02 44 22.99 Continuem per la dreta.

-       Cruïlla: 41 58 46.92 02 44 16.80 Continuem per la dreta.

-       Cruïlla: 41 5902.4402 43 57.83 Seguim recte.

-       Cruïlla: 41 59 16.62 02 43 30.36 Seguim recte.

-       Cruïlla: 41 59 31.56 02 43 22.76 Seguim per l’esquerra, amunt,obviant-ne un camí a l’esquerra que baixa.

-       Cruïlla: 41 59 24.79 02 43 01.67 Continuem per la dreta.

-       Aparcament: 41 59 28.39 02 43 0.55 . Donat l’aspecte que presenten el propers metres del recorregut, deixem el vehicle aparcat al voral del camí i continuem a peu.

Efectivament, el darrer tram del recorregut és una forta i aspra pendent. Un cartell a l’esquerra d’una última cruïlla ens confirma que anem pel bon camí. En deu minuts som dalt del cim.

Consideracions:

-       Demanem disculpes per endavant, si el detall del recorregut no és correcte. No coneixíem aquest indret. Si ja és difícil d’intuir el camí de pujada, el fet d’efectuar algunes obligades correccions sobre la marxa, encara ho fa més complicat.

-       Compte al baixar. Potser caldria estar atens a fer el mateix camí que de pujada, si l’heu trobat correcte.

-       Finalment, cal considerar que les circumstàncies climatològiques alteren molt sensiblement les condicions de circulació per camins de muntanya. Caldrà tenir-ho en compte.

-       El comptaquilòmetres del nostre cotxe ens assenyala que hem circulat durant uns 3.900 metres des d’on s’acaba l’asfalt fins el lloc on hem aparcat (incloses les “rectificacions”).

-       Durant el recorregut sols hem trobat dos cartells indicatius: Al començament i al final del camí.

Localització: N 41 59 32.78 E 02 42 53.86 - Altitud: 492 m.

Altres:

• Situat al cim de la muntanya de Sant Grau, al costat de les restes de la capella del mateix nom, documentada des del segle XVI.

Probablement aquesta capella fou la del castell.

• Dalt de tot hi ha una taula d'orientació:

“ Sant Grau i el castell de Tudela

Situada a l'oest del poble, al cim de la muntanya de Sant Grau i amb unes vistes excepcionals, aquesta capella està documentada des del 1548.

És d'una nau amb absis semicircular, i a la façana hi ha una porta de mig punt i un rosetó de rajol que semblen pertànyer a una reforma del s. XIX.

Abandonada i enrunada des del 1936, les seves restes s'han consolidat recentment i s'ha condicionat el seu entorn.

Molt a prop hi ha alguns vestigis del castell de Tudela, del qual segurament Sant Grau en fou la capella. D'aquesta fortificació del segle XI en resten, sobretot, vestigis de la gruixuda torre de l'homenatge i d'algunes parets properes.

En el mateix indret s'hi ha trobat també ceràmica ibèrica dels segles IV-II aC.

Actualment hi passa el circuit de BTT, hi ha una taula d’orientació i és punt de vigilància forestal.”

Edificacions properes: Dins del terme municipal de Sant Gregori hi podem trobar varies edificacions. Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Gironès : Veure en un mapa més gran.