Castell de Rubió de Sols – La Foradada / Noguera.

Interior torre.

Part posterior torre: detall.

A continuació dues perspectives des d'un altre angle.

Situació: Damunt d’un roquerar situat en terres de Rubió de Baix, entitat de població  del municipi de La Foradada (La Noguera) – Lleida.

Època: Segle XI (Patrimoni.Gencat)

Estat: Malmès. Lliurament accessible. Les vistes sobre el riu Segre, vorejat per la carretera d’Alós de Balaguer a Artesa de Segre, son esplèndides.

Accés - Visitat el 08/11/2008:

Viatjant per la carretera C -14, procedents de la població d'Agramunt, entrarem a la localitat d’Artesa de Segre, i ens trobarem circulant pel carrer anomenat carretera d’Agramunt.

Al poc quan aquesta via fa un pronunciat gir a la dreta, nosaltres ens dirigirem cap a l'esquerra (41 53 38.75 01 02 47.64) continuant circulant pel carrer anomenat carretera de Montsonís, fins trobar una cruïlla degudament senyalitzada (41 53 22.75 01 02 13.42), on s'indica que cal seguir per l'esquerra per arribar a Montsonís (Lloc on hi trobarem el castell de Montsonís, de visita obligada pels amants dels castells. Un ampli ventall d'horaris permet fer una acurada visita del seu bonic interior).

Però nosaltres continuarem ara per la dreta, per una carretereta asfaltada quasi fins el final, en direcció primer al Santuari de la mare de Déu de Salgar (Romànic – Segle XII – Patrimoni.Gencat), bonica edificació encaixada en un roquerar, davant per davant del riu Segre, que aquí discorre una estona engorjat entre dues altes penyes. Després de deixar enrere aquest santuari sortim ja del congost i aviat veurem davant nostre l’edificació que busquem, enganyosament propera a la vista.

Al final de la carretera, arribem fins les instal·lacions d’un càmping – Cel de Rubió -  tancat el dia de la nostra visita i girem a mà esquerra, sense entrar-hi.

Creuarem un petit torrent  (*) i continuarem ara uns 300 metres per una pista de muntanya, sense asfaltar (*), fins arribar a una cruïlla de camins, on a la dreta tenim a tocar el castell i les derruïdes cases del poble vell, on aconsellem deixar el cotxe (41 54 17.30 00 59 51.87).

Seguirem la pista uns metres, a peu, fins arribar a tocar l'església de Sant Miquel, (Segle XIX – Patrimoni.Gencat) ara en restauració,

des d'on iniciarem l'ascensió al cim on hi ha el castell, recorrent de manera intuïtiva els “carrers” de l'antic poble de Rubió de Baix,

fins que a la fi d'aquest petit recorregut “urbà” hem continuat muntanya amunt discrecionalment, fins arribar a les restes de la capella de Sant Eudald, (Romànic – Segle XI – Patrimoni.Gencat) que flanquegen la entrada al castell.

La part superior d’aquesta contrada és relativament plana, cosa que conforta després de l’aspre pujada fins aquí. La caminada per aquest costerut camí es pot fer en deu minuts i escaig.

La torre supervivent, d'imponent factura, (n'hi ha una altre més petita, esmotxada) presenta al nostre parer, un relatiu bon aspecte. Manté en peus tres parets i el sostre de volta de canó. L'entrada a una petita cambra soterrània semi derruïda però accessible,  amb les parets degudament “grafitejades”, ocupa una part del terra de la torre.

(*) Nota: La climatologia pot modificar sensiblement les condicions de circulació per pistes de muntanya, i a més, en aquest cas, la possibilitat de que baixi aigua pel torrent.  Cal tenir-ho en compte.

Localització: N 41 54 22.94 E 00 59 49.67 – Altitud: 370 m.

Altres:

Edificacions properes: Dins del terme municipal de La Foradada, hi podem trobar varies edificacions. Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Noguera : Veure en un mapa més gran.