Castell de Malagastre – La Foradada / Noguera

Situació: Al terme municipal  de La Foradada ( La Noguera ) – Lleida.

Època: Ho desconeixem.

Estat: Malmès. Lliurament accessible. Esplèndides vistes.

Accés - Visitat el 25/10/2008:

Procedents d’Artesa de Segre ens dirigim a la molt propera localitat de Vernet. Tot just hem creuat el pont sobre el riu Segre (1), abans d’arribar al poble, enseguida prenem un trencall a mà esquerra ( 41 54 12.70 01 02 25.93), que està assenyalat amb un cartell: Camp de tir.

Circularem ara per una pista de muntanya (*), sense asfaltar. Hi ha un petit i proper trencall a mà esquerra que deixarem, i continuarem sempre recte durant un recorregut d’aproximadament 2,1 km., durant el que, llevat d’alguns trencalls que obviarem de manera intuïtiva (entrades a camps de conreu, etc.), circularem sempre per la pista principal, seguint les desviacions que tot seguit descriurem:

Coordinades 41 54 03.55 01 02 03.66 – trencall a mà esquerra (Per la dreta aniríem al camp de tir, visible a dalt d’un turonet).

Coordinades 41 53 49 01 01 28: Continuarem per la dreta.

Coordinades 41 53 52.05 01 01 11.58: Continuarem per l’esquerra

Coordinades  41 53 47.06 01 01 04.37: Aparcarem el cotxe

Aquí mateix comença un petit corriol, perfectament identificable, que en uns quinze minuts d’ascens sense especial dificultat, ens portarà a les restes, situades al cim d’un turó que domina el riu Segre. A l’altra banda del riu, als nostres peus, veurem el Santuari romànic de Salgar (Romànic – Segle XII - Patrimoni.Gencat).

En un nivell inferior al del castell s’hi han trobat restes d’un poblat ibèric. Per sota també d’aquest nivell, hi ha restes d’una muralla medieval (?), de respectables dimensions.

(*) Nota: La climatologia pot modificar sensiblement les condicions de circulació per pistes de muntanya. Cal tenir-ho en compte.

Localització: N 41 53 40 E 01 00 58 – Altitud: 425 m.

Altres: Sembla que darrerament s’hi han portat a terme treballs d’excavació i reconstrucció que han dignificat el conjunt.

(1) Abans de creuar el pont, en una corba a mà esquerra, hi ha l’accés a la zona d’esbarjo “La Palanca”, amb barbacoes, bancs, taules, etc.

Edificacions properes: Dins del terme municipal de La Foradada, hi podem trobar varies edificacions. Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Noguera : Veure en un mapa més gran.