Castell de Gurb / Osona

Monòlit amb una taula del relleu dels voltants.

Situació: Al terme municipal de Gurb (Osona) – Barcelona.

Època: Medieval - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN

Estat: Molt malmès, molt poques restes. Lliurament accessible. Espectaculars vistes des de dalt de tot del cim on hi ha aquesta edificació.

Accés - Visitat el 08/08/2008:

Suposem que s’hi pot accedir per altres camins. L’itinerari proposat avui, s’inicia a la ciutat de Vic. Cal localitzar l’avinguda Olimpia (Veure mapa Google), que és una llarga avinguda, que seguirem fins el final, i que partint d’una rotonda (41 56 00.50 02 14 35.16) de la antiga carretera N-152, es dirigeix a la carretera C-17 (Autovia de l’Ametlla).

Durant el recorregut deixarem a la dreta les instal·lacions esportives del Club de Tennis Vic. Més tard passarem per sobre de la C-17 i després per un túnel, per sota de la C-25. Seguint recte, trobarem un primer trencall (41 56 17 02 13 06), amb un indicador que cal seguir: El Güell. Continuarem en la direcció assenyalada: recte.

Al poc, tornem a trobar un altre trencall (41 56 24 02 12 54), que ens indica per anar a la caseta del Romeu, i el Güell, en direcció a la dreta, por on seguirem.

Finalment i desprès de passar a tocar de dues masies, hem aparcat el cotxe (41 56 48 02 12 41), en un costat del camí por on hem vingut, quasi davant de la porta d’accés a una altra casa, situada a la dreta.

Davant per davant, en la mateixa direcció del camí por on hem vingut, la pista s’ha transformat en un corriol, sense cap més indicatiu que un cartell de prohibició de circulació amb moto. Davant nostre, a dalt, a la dreta, ja es visible el turó de Gurb, coronat per una gran creu.

Així doncs ens hem posat en marxa per aquest camí, que ha estat senzill de seguir, doncs més que camí, es pot considerar en bona part, que és un desguàs, una torrentera de les aigües de la muntanya.

No obstant, també hem de dir, que a partir de la meitat del recorregut, quan abandonem el bosc, el corriol es transforma en una pronunciada pendent, durant una estona  (Creiem que podríem parlar d’una pendent d’uns 45º), convertint el passeig en una feixuga tasca.

Hem trigat uns 40 minuts en arribar dalt del cim.

En la nostra modesta opinió, creiem que aquest itinerari sols és apte per a gent acostumada a anar per la muntanya. Evidentment, no creiem aconsellable fer-lo ni amb criatures, ni amb gent gran.

Localització: N 41 57 07.48 E 02 12 37.52 – Altitud: 839 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Octubre 2012):

“Descripció

Queden només les bases dels murs, d'una torre i de la cisterna dalt del cim conegut com a castell de Gurb. Restes del castell, d'una torre circular, fragments de muralla i corredor i l'arrencament d'un arc. Situat a 845 m sobre nivell del mar i a 300 m sobre el nivell de la Plana. Avui el cim és senyat amb una creu de ferro.

Notícies històriques

Castell termenat. Documentat el 886. Apareix esmentat ja a partir del 886 com a "castrum Gorbi". La dinastia del senyor del castell de Gurb és força coneguda ja que es tracta de la mateixa família que va conquerir el castell de Queralt als límits del bisbat amb Tarragona i altres territoris d'aquelles contrades, i de la que deriven els llinatges dels Cervelló i els Queralt. Hi ha documentada una capella al castell, dedicada a Sant Esteve (1273), que el 1321 tenia capellà propi. Cap al segle XV probablement va ser abandonat com habitatge.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Osona : Veure en un mapa més gran.