Torrassa del moro – Llinars del Vallès / Vallès Oriental

Situació: Dalt d’un cim, dins el terme municipal de Llinars del Vallès (Vallès Oriental) – Barcelona.

Època: Època romana – Restaurada al segle XX - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN

Estat:  Ens atreviríem a dir que quasi, quasi, en perfecte estat, donada la longevitat d’aquesta edificació, que es suposa d’època romana, segons testimonien sense possible error els carreus molt ben tallats i de respectables mides, que conformen la part inferior d’aquesta torre, i que en canvi, semblen plantats de fa quatre dies.

Desconeixem el tipus de propietari i si és visitable. Tot i està dalt d’un turó, les vistes sobre el Vallès son poc gratificants, donat que la vegetació regna en aquest lloc, impedint aquest gaudi.

Accés - Visitada el 19/04/2008:

Procedents de Llinars del Vallès, prenem la carretera B-510, en sentit Dosrius. En un moment donat, a la nostra dreta, una mica més lluny del PK 8, trobem un trencall amb un indicatiu: El Coll ( 41 37 35 02 24 15). Continuem per aquí. (Si ens passéssim, més endavant, a la dreta, veuríem un indicatiu: Can Bordoi, i a continuació, a l’esquerra, trobaríem la desviació que ens portaria al Parc del Montnegre i el Santuari del Corredor. Així doncs, ens caldria fer mitja volta i cap endarrere i avall, fins trobar el citat trencall, ara a l’esquerra, per anar en direcció El Coll).

La carretera que hem agafat està asfaltada durant cent metres. Després es converteix en pista de muntanya. Hi hem circulat sense problemes, però amb precaució, en un vehicle de turisme. (Nota: La climatologia pot modificar sensiblement les condicions de circulació per pistes de muntanya. Cal tenir-ho en compte).

Hem de seguir sempre recte i de manera intuïtiva, la pista principal. En un moment donat, apareix una cruïlla de camins, a esquerra i dreta i al davant de la nostra marxa. Coordenades en aquest lloc: 41 36 57 02 23 20. Cal desestimar el de l’esquerra. També cal obviar el del mig, la pista principal que fins ara seguíem, que aviat iniciarà un suau descens que condueix a Cardedeu. Així doncs, el que cal agafar és el de la dreta.

Molt aviat apareix un altre trencall a la nostra esquerra. Donat el mal estat que presenta la pista per on hem de continuar, cal seguir a peu. Aquí mateix hem aparcat: coordenades en aquest lloc: 41 37 01 02 23 19. Durada de l’itinerari des de la desviació de la carretera general, fins aquí: 2,5 km. aproximadament.

En deu minuts, per un camí planer, al que s’hi van incorporant altres camins, però sense dificultar la identificació de la ruta, sempre endavant, i rodejats de força vegetació, que no ens permet identificar la torre que busquem, fins que quasi topem amb ella, arribem al lloc on està situada aquesta formidable edificació.

Informacions complementàries:

Torrassa del moro/Llinars del Vallès-Informacions complementàries.

Localització: N 41 37 07.55 E 02 23 09.65 – Altitud: 415 m.

Altres:

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Novembre 2012):

“ Descripció

Torre rodona de 560 centímetres de diàmetre i uns 12 metres d'alçada. La base és de carreus molt grans, de granit i amb la cara exterior en coixinet; aquesta part és d'època romana.

A continuació el mur és de carreus de pedra d'una mida més reduïda i de forma més irregular i, per últim, hi ha una tercera part amb pedres més petites, també de granit però d'una tonalitat més ocre i disposades de forma més irregular.

Aquestes diferencies corresponen a diferents fases constructives. Hi ha diverses obertures. La principal és a ponent, gairebé a nivell del terra. A un nivell entremig hi ha altre obertura emmarcada per carreus de granit. A la part superior hi ha 4 obertures, una per banda, emmarcades per maó.

Notícies històriques

Les referències documentals d'aquesta torre són gairebé inexistents. Era una torre cilíndrica d'època romana que tenia la funció de vigilància dels pobles indígenes situats al llarg de la carena litoral. Es va reedificar en època medieval i en altres èpoques posteriors.”

• Ha estat una edificació que ens ha estat extraordinàriament difícil de localitzar, donat que en cap moment del recorregut hi ha cap cartell informatiu assenyalant la dada més minsa.

La torre és visible durant una part de l’itinerari, però a l’acostar-nos-hi, deixem de veure-la, restant amagada entre la vegetació que l’envolta. Un munt de camins i caminets que ens trobem a la muntanya, dificulten encara més la localització, que a la fi ha estat més fruit de la paciència i de la sort que no pas d’altra cosa.

Evidentment, deuen haver-hi altres itineraris.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Vallès Oriental : Veure en un mapa més gran.