Ermita de Sant Miquel de la Roca – Crespià / Pla de l’Estany

El punt d’inici d’aquesta ruta és el mateix que el que permet l’accés a la Capella de Sant Bartomeu de Basset (o del Portell).

Situació: En terrenys de Crespià, població i municipi del mateix nom, a la comarca del Pla de l’Estany (Girona).

• De la pàgina web de wikipedia ens complau extreure aquest fragments d’informació:

“Es tracta d'un edifici religiós d'estil gòtic encastat en un penya-segat rocós format per roques aglomerades (rierencs) cimentades per materials argilosos i sorrencs de tons rogencs, l'edifici es troba a la part superior del cingle, elevant-se a gran alçada per damunt del Fluvià.

Possiblement el lloc o emplaçament de la construcció actual sigui un antic assentament prehistòric de gran antiguitat.”

Època: Documentada des del segle XIV – Gòtic - Generalitat de Catalunya.*

Protecció: BCIL - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Ruïnes. Lliurament accessible.

Altres noms: Sant Miquel del Portell - Generalitat de Catalunya.*

Accés – Visitada el 28/10 /2017:

(0) - El punt d'inici ha estat un lloc (42 11 11.4 02 47 59.3) dins de Crespià, situat entre els PK 11 i 10 d’un tram urbà de la carretera GIP-5121 (Crespià / Esponellà), on hem agafat una sortida, indicada (Foto), que ens ha portat en primer lloc al carrer de la Creu, continuant després per la primera  desviació a mà esquerra, pel carrer de la Coma. Els noms d’aquestes tres vies els hem extret del mapa de Google que publiquem en aquesta mateixa pàgina.

A continuació trobarem les següents desviacions:

(1) - A 42 11 13.4 02 47 48.8 Desviació: Entrem a un camí de terra transitable. Indicat.

(2) - A 42 11 12.1 02 47 43.9 Desviació - Continuem per l'esquerra

(3) – A 42 11 07.9 02 47 35.7 Deixem a la dreta un dipòsit d'aigua (Foto)

(4) – A 42 11 06.7 02 47 25.5 Desviació – No hi ha indicació. Continuem per la dreta, en pujada (Foto).

(5) – A 42 11 07.9 02 47 03.2 S'ha de continuar per l'esquerra (Foto). Hi ha una indicació: Sant Bartomeu i Sant Miquel (Foto). Aquí cal aparcar el cotxe i continuar el camí a peu. Un camí, ben evident (Foto) , ben fressat (Foto)  i que al cap d'uns cinc minuts de marxa, ens portarà al davant de les ruïnes (Foto) de Sant Bartomeu.

Continuant pel camí que ens ha portat fins aquí (Foto), al cap de ben poca estona arribarem a un lloc, sense cap indicació, on a l'esquerra del camí veiem l’inici d’un evident corriol, en pendent, una feréstega baixada, de pedra, els primers metres (Si cal el podem baixar posant el cul a terra), planejant després, protegit amb baranes més endavant i on finalment cal pujar per una escala de ferro enganxada a la paret. L'ermita de Sant Miquel és dins d’una balma, on sols hi ha una cisterna, sense aigua.

Per sota nostre discorren lentament les aigües del riu Fluvià. Veiem la central hidroelèctrica d'Esponellà.

(6) - Localització: Les coordenades que ens facilita el nostre navegador, dins de la balma, són les següents:  N 42 11 04 E 02 46 55. Les restes de l'esglesieta no són visibles en el nostre mapa de Google.

M A P A d'aquest recorregut, des dels punts 0 al 5. La resta del camí, a peu, Google, no el reconeix.

Tampoc no reconeix com a transitable el tram des del punt 2 al 3, que en realitat si que ho és.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya *, ens complau extreure la següent informació - (Octubre 2017):

“ Descripció

Es tracta d'un edifici religiós d'estil gòtic encastat en un penya-segat rocós format per roques aglomerades (rierencs) cimentades per materials argilosos i sorrencs de tons rogencs, l'edifici es troba a la part superior del cingle, elevant-se a gran alçada per damunt del Fluvià.

La construcció està formada per dos voltes apuntades recolzades per una banda a la mateixa roca excavada i per l'altre a un pany de paret paral·lel al penya-segat, cadascuna de les voltes delimita un àmbit separat per un pany de paret perpendicular al mur de façana i a la roca obert per un arc apuntat fet amb carreus treballats.

L'accés es produeix per un petit i difícil corriol que arriba pel costat de llevant. A l'interior hi ha un pou o cisterna.

Notícies històriques

L'any 1981 es va procedir el seu desbrossament, tasca que portà a terme el grup "Art i treball".

En el segle XIV figura com a "capella sancti Michaelis de Rupe, in parrochia de Crespiano".

El 1983 es va netejar i arreglar el camí d'accés, el mateix que devien utilitzar els monjos en aquest petit monestir construït en part dins d'una balma a 170m per sobre del nivell del riu.”

* Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Algunes consideracions:

En aquest cas, recomanem la utilització d’un vehicle 4x4, no tant pel possible estat dels camins, com pel plus de seguretat que aporta el circular per aquestes contrades en un vehicle d’aquestes característiques.

Per altra banda, també ens resistim una mica a qualificar aquesta ruta, com una ruta familiar. El darrer tram del camí pot posar en dificultats a persones de edat avançada, o a gent poc acostumada a anar per la muntanya. Si anem amb xics, caldrà tenir cura d'ells en tot moment.