Pont de Torruella – Gurb / Osona

Situació: En terrenys de Gurb, població i municipi del mateix nom, a la comarca d'Osona (Barcelona).

Travessa la riera de Sorreig.

Època: Segle XIV – (Patrimoni.Gencat)

Protecció: No hi consta – (Patrimoni.Gencat)

Estat:  Bo, encara és perfectament transitable, a peu.

Altres noms: Pont de la vila o del diable – (Patrimoni.Gencat) / Pont romà (?).

Accés – Visitat el 24/09/2016:

El camí en cotxe, a estones, presenta algun que altre bony,  però res que no es pugui superar amb una conducció acurada.

Una part de l'itinerari és el mateix que mena a la Capella de Santa Maria de Palau.

(0) Amb l'ajuda del nostre navegador, ens hem dirigit a un punt d'inici, que hem planificat des de casa, situat en una rotonda que trobarem a 41 58 29.06 02 14 39.07

(1) A 41 58 33.4 02 14 47.2, desviació, continuem per la dreta. Hi ha una indicació: Protectora d'animals d'Osona. Entrem a camí de terra.

(2) A 41 58 39.0 02 15 02.4 Desviació, continuem per l'esquerra. Indicat: Pont romà.

Fi de la superposició amb el camí que mena a la Capella de Santa Maria de Palau.

(3) A 41 58 54.7 02 15 00.7  Desviació, continuem per l'esquerra. Deixem també a aquest cantó unes edificacions, uns estables de vaques.

(4) A 41 59 09.5 02 15 01.8   Arribem a un lloc on al davant, a la dreta hi ha l'accés a un mas. Sense entrar-hi, hem aparcat al voral del camí, en un lloc que no fes nosa, i ens disposem a continuar la ruta a peu.

Prenem el camí de l'esquerra, en baixada.

El mas ens queda a la dreta.

Davant nostre, el dia de la visita, tot és blat de moro ...

Una mostra d'un tram d'aquesta darrera part del camí

Els darrers metres ens hem guiat pel soroll de l'aigua i per la línia de vegetació que normalment flanqueja el llit de les rieres. A mig camí, trobem una clariana on hi ha un petit cartell de senderisme, assenyalant-nos la direcció de la darrera part de la ruta.

És més difícil d'explicar aquesta darrera part, que “fer-la”.  Nosaltres no hem tingut cap dificultat per localitzar aquesta construcció. Per si de cas, facilitem una captura de pantalla d'aquesta darrera part del camí,  on orientativament, a grans trets, assenyalem la direcció de la marxa. Evidentment, aquesta no és tant lineal com apareix en aquesta imatge.

Hem trigat uns cinc minuts per arribar al pont.

Avui baixava un bon caudal d'aigua, fruit de les intenses pluges del dia anterior. L'aigua lliscava àgilment per la llera. Tot i que presentava un aspecte força tèrbol, era ben fàcil endevinar que quan l'aigua es tranquil·litzés una mica, i baixés clara, aquesta raconada del nostre país, oferiria una estampa ben bucòlica.

M A P A  del recorregut.

Per obtenir l'emissió automàtica , hem hagut d'“enganyar” a Google Maps, doncs el primer tram, des  del lloc (0) al lloc (1),  Google Maps no reconeix com a transitable, en vehicle, aquesta primera part del camí.

Per altra banda, la part final d'aquest itinerari, des del lloc (4) al lloc (5), pel mateix motiu,  tampoc es pot representar sobre aquest mapa.

Localització: (5)  N 41 59 09.0 E 02 14 45.8 – Altitud: 477 m.

Altres: De la pàgina web Patrimoni.Gencat, ens complau extreure la següent informació - (Setembre 2016):

“ Descripció

Pont de tres arcs, tot de pedra amb baranes, els arcs són desiguals.

Passa sobre la riera de Sorreig, afluent per la dreta del Ter.

Notícies històriques

Revista Vic, Els ponts del camí ral de Barcelona a Puigcerdà....fins a trobar el riu Sorreig, el límit entre els municipis de Gurb i Masies de Voltregà.

Aquí es troba el pont de Torruella, un magnífic pont de tres arcades desiguals construït a finals del segle XIV, en un paratge molt bonic i sortosament poc profanat.

Segons una contalla d'uns veïns se li deia "pont del diable". Segons una llegenda força comú, en molts ponts antics, que explica que el dimoni va fer el pont en una nit a canvi de l'ànima d'un traginer ( A. Pladevall)

• Tots els Ponts del Diable tenen la seva llegenda, però desconeixíem que n'hi haguessin tantes com les que ens han aparegut al buscar per Internet.

Sembla que "cada terra, fa la seva guerra" ...

• N'hem escollit tres versions per documentar aquest reportatge:

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.