Església de Sant Andreu de Pujol Melós – Navès / Solsonès

Situació: En terrenys de Navès, població i municipi del mateix nom, a la comarca del Solsonès (Lleida).

Època: Segle IX – Romànic - Generalitat de Catalunya *

Protecció: No hi consta - Generalitat de Catalunya *

Estat:  Exteriorment presenta un bon estat. No és accessible lliurament.

Accés – Visitada el 23/09/2017:

(0) - El punt d’inici ha estat un lloc (41 59 40.7 01 39 01), una cruïlla, situada a la carretera C-26, (Solsona / Berga) entre els PK 119 / 120, on prenem una sortida indicada: La Vall d’Ora.

(1) - A 42 00 42.7 01 39 03.8 desviació. Continuem per l’esquerra, en direcció a Vila-seca, indicat. Entrem a un camí de terra.

(2) - A 42 00 43.6 01 39 0.5 desviació. Continuem per l’esquera, en pujada.

(3) – A 42 00 45.5 01 38 43.6 desviació. Continuem per l’esquerra.

(4) – A 42 01 08.5 01 38 01.7 desviació Continuem per la dreta. Ben aviat trobem una cadena situada al bell mig del camí que ens impedeix continuar en cotxe. Aparquem en aquest lloc i ens disposem a continuar el camí a peu.

(5) - A 42 01 07.5 01 38 09.4 punt de comprovació. Seguim recte, en baixada. Ja veiem l’església.

(6) - Localització: N 42 01 07.1 E 01 38 12.5 – Altitud: 673 m.

M A P A d’aquest itinerari:

*  Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya.

Consideracions

Durant tot el recorregut, no hem trobat ni un sol indicador.

En algun lloc, a manca de les nostres indicacions, seguir intuïtivament per la pista principal, la més transitada.

En principi, i llevat de circumstàncies meteorològiques adverses, el camí és transitable amb un vehicle de turisme, sortejant de tant en tant, algun que altre bony.

Des de l’indicador de Vila-seca fins a la cadena, hi ha uns 2 quilòmetres de distància.

La darrera part del camí, que hem fet a peu, hem trigat uns 5 o 10 minuts, tot xino xano.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya *, ens complau extreure la següent informació - (Setembre 2017):

Descripció

Església romànica construïda damunt de la preromànica. És d'una sola nau, coberta amb volta apuntada i absis quadrat que recobreix el de l'església primitiva. Arc presbiteral apuntat.

La construcció és a partir d'un parament de pedres escairades a cops de maceta en fileres.

L' absis es sobre dos podis i hi ha un altre podi al frontis, que està format per tres fileres de pedres fent escala. Un tercer podi, és a l'angle de la nau i l' absis.

La porta està al costat sud, amb arc de mig punt i adovellada. Hi ha una finestra a la paret que tanca l' absis, prolongació de la primitiva, amb arc de mig punt monolític. Finestra a la nau, al costat sud, de doble esqueixada i arc de mig punt adovellat i una finestra al frontis, similar a l'anterior.

L' orientació de la nau és al nord -est. Les mides són 6,20x11,70 metres.

Notícies històriques

Ni la primitiva església ni l'actual, no estan esmentades en l'Acta de Consagració de l'any 839. L' església està dedicada a Sant Andreu.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.