Castell de Llort – Espot / Pallars Sobirà

Valoració: 1 vot.

Situació: Dins el terme municipal d'Espot, dalt d’un abrupte turó que presideix la carretera C-13, entre la Guingueta d'Àneu i Escaló (Pallars Sobirà) – Lleida.

Època: Medieval. Documentat des del segle X - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Molt malmès. Pràcticament desaparegut. Sols subsisteix un petit pany de paret amb dues finestres/espitlleres, a més d’un bon munt de pedres escampades per tot arreu. Lliurament accessible. Esplèndides vistes als voltants.

Accés - Visitat el 12/09/2010:

L'itinerari comença quan procedents de la carretera C-13 (Sort – Port de la Bonaigua) prenem la desviació a mà esquerra, continuant per la carretera LV-5004, que va a Espot, cap a on ens dirigirem.

Abans d’arribar a aquest poblet, en un lloc determinat a l'esquerra de la carretera (42 34 09.17 01 06 41.31) veurem l'entrada al Càmping La Mola.

Uns metres abans, també a l'esquerra, hi ha un petit espai al voral de la carretera que ens permetrà aparcar-hi el cotxe.

Ja a peu, al costat del cartell del càmping veurem que hi ha un camí que baixa amb decisió al llit del riu, cap a on anirem.

Travessarem un petit pont i ja a l'altra banda, continuarem pel camí de l'esquerra, sense cap indicació.

Caminarem amb comoditat per un ampli camí (ens hem creuat amb un vehicle 4x4),

amb desnivells de poca consideració, fins arribar a un lloc on a l'esquerra veurem una cadena (42 34 17.08 01 07 50.81) que impedeix l'accés motoritzat a una planura, on hi ha dues edificacions (42 34 18.44 01 07 52.00) .

Entrarem en aquest terreny i continuarem per la part del darrere de la casa més gran, deixant-la a la dreta, en direcció a un petit turó que veurem davant nostre.

Ens enfilarem cap a l'esquerra, continuant encara per un camí relativament evident, primer força ample, que al poc gira a la dreta, i que a l'arribar a uns prats, s'esmuny i cal seguir un imprecís sender, de manera intuïtiva.Veure tot seguit un mapa de Google, una captura de pantalla complementada amb anotacions manuals, on son ben evidents les dues construccions citades, i es veu el sentit, la direcció que pren el camí a partir d’aquí, en direcció al castell.

Castell de Llort-Espot-Captura google-maps amb anotacions manuals-120705

Durant la marxa cal estar atents. En un moment determinat veurem el penyal on hi ha les escasses restes del castell, cap a on ens dirigirem, trobant de tant en tant restes imprecises del camí que hi condueix.

La durada del recorregut fins el castell, ha estat d'uns 40 minuts.

Localització: N 42 34 20.28 E 01 08 11.26 - Altitud:  1.215 m.

• Altres:  La visita a aquesta construcció constitueix una bonica excursió, per camins relativament planers, amb vistes canviants i una distància assequible.
  • Sembla ser que hi ha un altre possible itinerari, que no coneixem però del que hem tingut notícies. Veure si cal la pàgina de la torre La Torrassa - Espot.

De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya,* ens complau extreure la següent informació - (Febrer 2020):

Descripció

El castell de Llort està situat al cim d'un turó, damunt de la confluència del riu Escrita, de la vall d'Espot, amb la Noguera Pallaresa.

S'estenia per una plataforma lleugerament rectangular, amb una longitud de 60 m. i una amplada de 44 m.

Aquest gran espai era tancat per una muralla que en alguns trams aprofitava la pròpia roca, amb torres i bestorres en alguns punts.

L'entrada estaria situada probablement al costat occidental, i el sector residencial, de planta trapezoïdal, a la banda sud-oest.

Algunes de les construccions estan adossades a la gran roca que presideix la part septentrional.

Notícies històriques

Castell termenat. Documentat el 950.

Hom creu que el castell de Llort ja és esmentat al segle X.

El 1079, aproximadament, compareix la menció del "castro de Leort", en donació del comte Ramon al comte Arnau, pallaresos.

El 1276, el castell fou donat o confiat pel comte Arnau roger de Pallars al seu germà Bernat de Comenge.

El domini directe no trigà a passar al monarca, com a punició enverd el comte de Pallars.

El 1294, el comte Ramon Roger, Arnau d'Espanha i el seu fill Roger, envaint el Pallars s'apoderaren d'aquest castell i de la vall.

Per aqueixos temps, el castell fou assetjat.

El 1349, el comte Ramon Roger II de Pallars investí del castell de Llort a Guillem de Comenge; família, la de Comenge, que continuà senyorejant ací, all llarg del segle XIV.

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya.*

Edificacions properes:

Pallars Sobirà : Veure en un mapa més gran.