Castell de Sant Jaume – Castellví de Rosanes / Baix Llobregat

castell-de-sant-jaume-081211_701

Vista general i de l'entorn, preses des de la urbanització el Taió, nucli de Castellví de Rosanes, amb teleobjectiu.

castell-de-sant-jaume-081211_707

Tot seguit veurem unes quantes vistes de les restes de l'edificació:

castell-de-sant-jaume-081211_501bis

castell-de-sant-jaume-081211_504bis

castell-de-sant-jaume-081211_510

castell-de-sant-jaume-081211_512

castell-de-sant-jaume-081211_518

castell-de-sant-jaume-081211_524

castell-de-sant-jaume-081211_528

Restes d'una torre rodona.

castell-de-sant-jaume-081211_554

Situació: En terrenys del terme municipal de Castellví de Rosanes (Baix Llobregat) – Barcelona.

Època: Segle XII - Generalitat de Catalunya.*

Protecció: BCIN - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Malmès. Lliurament accessible. Restes disperses força rellevants. La vegetació, tant d'herbes com d'arbres és força abundant, dificultant tant la marxa com la contemplació de les restes, difícils de fotografiar pels forts contrastos de llums.

Durant tot el recorregut, l'edificació no ha estat visible en cap moment. Vora el Mas, s'ha pogut presumir la situació de les restes dalt del turó proper.

Altres noms: Castellvell de Rosanes.

Accés - Visitat el 11/12/2008:

L'itinerari proposat és el següent:

Procedents de Barcelona i circulant per l'autopista A-2, en sentit Lleida,  prenem la sortida anunciada com de Castellbisbal - zona industrial (P. K. 591 – N 41 27 46 E 01 58 17). A la rotonda girarem a l'esquerra, tercera sortida,  (hi ha sols un indicador: zona industrial) per on entrarem a la propera població de Sant Andreu de la Barca.

Ens trobarem ara circulant pel carrer Ferro fins arribar a la antiga carretera N-II, a la que ens incorporarem per una rotonda, cap a la dreta, en sentit Martorell. Entrarem a aquesta població circulant pel carrer del Mur, fins arribar a la Plaça del Portal d'Anoia, i abans de creuar el pont sobre el riu  Anoia, (A l'esquerra hi ha una edificació de “la Caixa”)  hi ha una minúscula rotonda, per on girarem per invertir el sentit de la marxa, per tal de poder continuar pel segon carrer a mà dreta, carrer del Torrent de Rosanes i carrer Sant Josep després.

Ara ja veurem un cartell informatiu de tràfic que ens assenyala la direcció per anar a la població de Gelida, cap a on ens dirigirem.

De seguida ens trobarem circulant per la carretera C-243b. Passarem pel costat d'unes gegantines columnes que sostenen les calçades de l'autopista AP-7.

Entre els PK 2 i 3 d'aquesta carretera cal estar molt atents a localitzar, a mà esquerra,  l'inici d'un camí de terra, (41 27 19 01 54 30),  molt discret, sense cap indicador,  després d'haver creuat un petit pont amb baranes de ferro, per on continuarem. (Cinquanta metres més endavant , a la dreta, es veu un cartell informatiu: Castellví de Rosanes. Si a continuació, al poc, a mà esquerra apareix un trencall per entrar a la urbanització El Taió, és que ens hem passat del lloc. Aquí mateix caldrà donar mitja volta).

Circularem uns 400 metres per una carretera sense asfaltar, amb algun bony. Deixarem enrere una curiosa edificació a mà dreta, Can Singla, on es veuen unes coves a la paret de pedra que tanca l'edificació.

Al cap, arribarem a un lloc on hi ha una bifurcació del camí: 41 27 11 01 54 44. Un cartell de l'Ajuntament de Castellví prohibeix a partir d'aquest lloc la circulació de tota classe de vehicles a motor. Així doncs, aparcarem còmodament el cotxe aquí mateix i ens disposarem a continuar el camí a peu, continuant pel camí de l'esquerra.

No trobarem cap dificultat durant la propera part del suau recorregut, per identificar l'itinerari.

• NOVETAT 19/07/2014: A 41 27 18 01 55 10 trobem que han obert una nova pista, que seguint per l'esquerra, en baixada, ens ha servit per arribar a la capella de Sant Jaume.
  • Obviem ara aquesta direcció i continuant cap al castell, trobarem també un trencall situat a 41 27 16 01 55 10, on ens cal continuar per la dreta, en direcció amunt.

Al cap d'uns 30 minuts de caminada veurem la bonica masia anomenada Masia de Sant Jaume. Arribats a aquesta edificació (41 27 06 01 55 17), ens caldrà dirigir-nos cap a l'esquerra, passant pel davant mateix de la façana, en direcció a unes bardisses situades al peu d'un turó.

Deixarem a la nostra esquerra tres petits xipresos i a la nostra dreta, una petita era de forma rodona. Aquí (41 27 06 01 55 15) s'inicia un petit però evident corriol que enfilant-se ràpidament, i en un costerut esforç final, ens conduirà dalt de tot del turó on hi ha les restes del castell.

Localització: N 41 27 03 E 01 55 10 - Altitud 325 m.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya,* ens complau extreure la següent informació:

Descripció

Per accedir al Castell de Sant Jaume cal agafar la carretera C-243b que des de Castellví de Rosanes es dirigeix cap a la Vila de Martorell, en el punt quilomètric 2,9, just abans del Torrent de les Deveses hi ha un trencall a mà dreta que condueix al Mas del Castell o Castell de Sant Jaume.

Aquest trencall es una pista forestal que arriba al Mas del Castell, on al sudoest o a l'esquerra de la entrada hi ha un petit corriol que s'enfila cap al cim on està situat el castell.

El Castell de Sant Jaume és un conjunt de fortificacions, que pertanyen a la Baronia de Castellví de Rosanes datada de la segona meitat del segle XII.

Just al cim està situada una torre de planta circular, de 10 m de diàmetre aproximadament, i de la qual es conserven algunes filades de pedres de la base.

És construïda amb carreus regulars, de tamany mig, assentats sobre la roca.

Al segle IX se li va adossar una torre el·líptica i, en un moment indeterminat, va ser realçada.

El 1714 va ser volada.

Estat de conservació: Dolent - Generalitat de Catalunya.

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina

Altres pàgines: Veure el Mapa de Google d'aquesta mateixa  pàgina.

• Autors: Ricard Ballo i Montserrat Tañá.

MAPA de situació

Baix Llobregat : Veure en un mapa més gran.