Castell de Rocacorba / Canet d’Adri / Gironès

Valoració: Encara no hi ha vots.

castell-de-rocacorba-100130_513bis

Sobre aquest esperó de roca hi ha el Santuari.
La semblança amb el castell de Castellcir, també conegut com a Castell de la Popa és ben evident.

castell-de-rocacorba-100130_552

Vista del Santuari.

castell-de-rocacorba-100130_556

Més Fotografies:

castell-de-rocacorba-100130_503

Suposem que és una passarel·la de sortida de practicants de parapente ...

castell-de-rocacorba-100130_551bisblog

Uns habitants d'aquestes contrades, que campen lliurament pels voltants.

castell-de-rocacorba-100130_708

Aquí hi tenim el "mascle dominant" ...

castell-de-rocacorba-100130_702bisblog

Vistes des del Santuari de Rocacorba

Situació: En terrenys del terme municipal de Canet d'Adri (Gironès) – Girona.

Època: Segle XI - (Pat.mapa).

Protecció: BCIN - (Patrimoni.Gencat)

Estat: Desaparegut. Documentat des del segle XI, en el seu lloc hi ha una edificació del segle XVIII, el Santuari de Rocacorba. Aparcament davant de l'edificació.

Altres noms: Santuari de la Mare de Déu de Rocacorba.

Accés - Visitat el 30/01/2010:

Iniciem l'itinerari a les afores de Banyoles, al punt situat a les coordenades 42 06 39.35 02 44 57.52. En aquest lloc s'inicia la carretera GIV-5247 en sentit Pujarnol o Pujarnal. Circularem tota l'estona per una via perfectament asfaltada, que en un recorregut total d'uns 13,8 km. ens durà al nostre destí.

A les coordenades 42 06 09.25 02 42 27.90, veurem a mà esquerra una petita desviació indicada per accedir al Castell de Pujarnol. Visita opcional.

A les coordenades 42 05 12.84 02 41 01.21, veurem indicada, a mà esquerra, la petita església romànica de Sant  Nicolau (Segle XII, restaurada).

Església de Sant Nicolau, a mitja pujada del castell de Rocacorba.

Església de Sant Nicolau / Vistes des de Sant Nicolau.

Vistes des de l'església de Sant Nicolau.

Finalment arribarem a un lloc on trobarem una desviació (42 04 12.54 02 41 07.12) . Per l'esquerra, la carretera asfaltada continua una mica més endavant, fins el cim d'un turó on hi ha unes rellevants instal·lacions de telecomunicacions.

Per la dreta, baixant, per on continuarem, s'inicia un camí sense asfaltar, perfectament circulable, on al cap d'uns 300 m. de recorregut arribem a una petita placeta (42 04 04.58 02 41 15.86) on podem aparcar còmodament el vehicle.

Aquí, davant mateix, hi ha la mola de roca amb forma d'esperó, on dalt de tot hi està situat el Santuari.

Localització: N 42 04 02.21 E 02 41 15.76 - Altitud: 933 m.

Altres:

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Maig 2014):

"Descripció

Restes de murs al penyal que hi ha sobre l'església d'altres aprofitats per a l'església o santuari.

Rocacorba, talaia de les altes valls de Biert i Llémena i sentinella avançat del pla de Girona, mostra avui, a 925 m sobre el nivell del mar, el santuari de la Mare de Déu de Rocacorba, de gran prestigi.

El 1479 els pagesos de La Muntanya s'apoderaren d'ell i el 1482 els jurats de Girona proposaren la seva demolició al rei.

Actualment ja no hi ha cap castell sinó un santuari. La capella actual és una sòbria construcció del segle XVIII.

Notícies històriques

Castell termenat. Documentat el 1065. Hom suposa que el castell de Rocacorba fou un dels primers edificats en les comarques gironines després de la conquesta dels territoris als sarraïns (1130 apareix anomenat).

El juliol de 1168 el rei Alfons el Cast infeudà el "castrum de Rochacorba" a Miró d'Hostoles. L'escriptura indica que l'oncle d'aquest havia adquirit, per canvi fet amb Berenguer de Rocacorba, el castell. Per enllaç matrimonial passà als Cartellà."

• Durant la pujada per la GIV-5247, a cada km. trobarem un cartell informant de la distància que encara falta per arribar i el desnivell del proper tram, doncs és una carretera concorreguda per esforçats ciclistes.

• Es pot accedir-hi per un altre itinerari. Des de Canet d’Adri, seguint fins a Adri per una pista de muntanya, ben indicada i  en bones condicions per circular-hi. Arribats a un lloc anomenat Biert, hi ha una desviació indicada a mà esquerra, per on cal continuar. A partir d’aquí, i en un vehicle convencional, la setmana anterior no ens va ser pas possible seguir, degut al mal estat del camí.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Gironès : Veure en un mapa més gran.