Pont de l’Arcada – Olesa de Bonesvalls / Alt Penedès

Situació: Situat al bell mig del no res, en terrenys d'Olesa de Bonesvalls, població i municipi del mateix nom, a la comarca de l'Alt Penedès - (Barcelona).

Època: Període cretàcic - (Ajuntament d’Olesa de Bonesvalls).

Protecció: Ho desconeixem.

Estat: Bo. Lliurament accessible.

Accés – Visitat el 29/12/2016:

(0) – Havent estudiat des de casa mateix l'itinerari a seguir, hem determinat que el punt d'inici de l'excursió d'avui seria un lloc situat a 41 23 00.2 01 52 46.1, un punt a tocar d'unes cases situades en un extrem del carrer que a Google Maps s'identifica com carrer del Riu Muga, de la urbanització del Lledoner.

Com moltes altres vegades (però no sempre), havent introduït aquestes coordenades al nostre fidel TomTom, aquest apreciable estri, ens hi ha dirigit de forma impecable.

Una vegada hem arribat a aquest lloc, abandonem l'asfalt i entrem a un camí de terra.  No hi ha cap indicador.

(1) - Al cap de ben poc, uns 50 metres més endavant, trobem una bifurcació: 41 23 00.3 01 52 43.7 No hi ha cap indicació. Continuem per l'esquerra.

(2) Passem per davant d'unes instal·lacions (41 22 54.0 01 52 37.0), on hi destaca la presència d'un dipòsit de mides respectables. En aquest punt caldria plantejar-se l'oportunitat d'aparcar el cotxe i continuar el camí a peu, a menys que es disposi d'un vehicle 4x4.

La següent part del recorregut és un camí estret, bonyegut, on en bona part, no hi caben dos cotxes alhora.

Si es donés aquesta darrera circumstància, un dels dos tindrà força feina a recórrer amb marxa endarrere aquesta part de la ruta, doncs, pràcticament no hi ha llocs per poder efectuar encreuaments amb un altre cotxe.

En qualsevol cas, al cap d'uns 1500 metres de recorregut, uns vint minuts a peu, de suau caminada, arribarem a un punt vital del itinerari.

(3) - A la dreta del camí veiem un pal de color verd plantat sobre una pedra: (41 22 33.2 01 52 08.9).

Aquest pal assenyala l'inici d'un camí per on continuarem.

Si hem arribat fins aquí en cotxe, encara es pot seguir una estona més, motoritzat, tot i que nosaltres ni ho hem fet, ni ho aconsellem.

(4) - Finalment arribem a un lloc situat a 41 22 44 01 52 07 on hi ha una petita esplanada (que no és visible al nostre mapa de Google).

Al fons hi ha l'inici d'un difús corriol

que de seguida s'introdueix al llit de la riera i durant cinc minuts de caminada envoltats per una feréstega vegetació, trepitgem les pedres i el terra del torrent, fins trobar el Pont.

Pensem que en cas de haver plogut en dies anteriors, aquesta part del camí no deu ser viable.

La introducció de les dades des del punt (0)  fins el punt (3)  permet la generació automàtica del següent M A P A parcial del recorregut.

Malauradament Google no reconeix la resta del camí. Procedim a emetre un MAPA de forma manual.

El dia anterior vàrem intentar localitzar aquesta arcada, sense aconseguir-ho, doncs les poques dades de que disposàvem, eren errònies.

Com es pot apreciar a les següents fotografies, les posicions indicades en un mapa de Google Earth, a dia d'avui,  a més d'estar duplicades, en posicions diferents, no són correctes.

Les indicacions que ens van facilitar uns veïns, tampoc varen donar resultats.

(5) - Localització: N 41 22 46.0 E 01 52 09.0 – Altitud: 400 m.

Altres:

• De la pàgina web de l'Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló, pàgina 247 del PLA DIRECTOR DE LES MUNTANYES DEL BAIX (MEMÒRIA), ens complau extreure la següent informació - (Desembre 2016):

“ És tracta d'un pont natural situat al torrent fondo de l'Arcada, que és afluent de la riera d'Olesa o del lledoner, a més de 3 Km del barri del Raval.

És un lloc d'una exuberant vegetació, amb pins blancs de gran alçada i en gran part ombrívol.

Consta d’una important obertura o forat orientat al sud fet a la roca del període del cretàcic d’uns 4 metres d’alçada màxims a 7 d’amplada, amb un gran espadat banda a banda.

Al seu fondo una alta cascada o talla rocós acaba de donar a tot el conjunt una gran elegància.

Es tracta d’un dels paratges naturals més fotogènics i idíl·lics de l’àmbit amb un estat de conservació molt bo.

Pertany a l’EIN de les Muntanyes de l’Ordal”

• Per complementar i/o contrastar la informació anterior, ens complau extreure de la pàgina web de l'Ajuntament d’Olesa de Bonesvalls, el següent text: (Desembre 2016):

“Pont natural de l’Arcada

Situació

Està situat al Fondo de l’Arcada, a la zona nord del terme municipal, aproximadament a uns 400 metres d’alçada sobre el mar. Es pot localitzar a prop dels termes municipals de Vallirana i Subirats, amb els quals limita el terme d’Olesa de Bonesvalls.

Descripció

És una obertura amb forma d’arcada feta a la roca que és situa en el període cretàcic.

Les seves dimensions aproximadament són 4 metres d’alçada i uns 7 metres d’amplada.

Als voltants del Pont de l’Arcada es poden trobar diferents tipus d’arbres i de plantes com ara: alzines, el famós pi blanc, les esparregueres, els esbarzers, ullastres, entre d’altres.

Els animem a què coneguin i gaudeixin de l’encant que té el Pont de l’Arcada i els seus voltants.

Darrera actualització: 02/10/2016 16:27“

Altres:

• Si anem a peu, durant la marxa cal estar atents, especialment, si anem amb canalla, a la sobtada aparició d'esforçats esportistes amb bicicleta, o moto, úniques persones que avui hem trobat pel camí, sense que representessin cap problema per encreuar-nos amb el cotxe.
  • En aquesta zona, pels voltants és notable la presència d'avencs (*), alguns de notable fondària. De nou fem esment de que cal tenir cura, si anem amb nens.

(*) - Avenc: un avenc és una cavitat on predomina el component vertical - Wikipedia.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.