Església de Sant Martí de Balaguer – Viver i Serrateix / Berguedà

Valoració: Encara no hi ha vots.

Església de Sant Martí de Balaguer – Viver i Serrateix

Situació: En terrenys de Montdarn, entitat de població de Viver i Serrateix, municipi de la comarca del Berguedà (Barcelona).

Època: Segle XII - Romànic - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Bon estat, restaurada. No és accessible lliurament. És difícil de fotografiar, doncs ocupa bona part del cim d'un estret turó. Hi ha poc espai lliure i a més, s'ha de compartir amb uns quants arbres que l'envolten.

Altres noms: Església de Sant Martí de Montdarn - (Patrimoni.Gencat).

Accés - Visitada el 17/10/2014:

L'inici d'aquesta descoberta ha estat des de la contrada on hem visitat l’església de Sant Joan de Montdarn.

Al davant mateix, a 41 58 45.4 E 01 46 50.7 hi ha una cruïlla de camins (0). Un d'ells està indicat per anar a Les Cases i a Balaguer, aquest darrer destí, indicat a uns 2,9 km.

En aquesta darrera direcció continuarem. Caldrà fer servir un vehicle 4x4. Esperem que els mapes que veureu a continuació dissipin qualsevol dubte.

Al cap d'uns 500 metres, cal continuar (1) per una desviació a mà esquerra (41 58 47.9 01 46 27.3). Hi ha una indicació però està d'esquena. Per la dreta, es dirigeix a Les Cases.

A 41 58 26.5 01 46 16.7 hi ha una desviació (#) - (2. No hi ha cap indicació. Aquí se'ns presenten dues opcions.

• La primera opció:

Hem continuat per la dreta, deixant a la nostra esquerra, una mica enfilada dalt d'un marge, una edificació (##), fins que hem arribat a un lloc on trobem una desviació. No hi ha cap indicació. Per la dreta, en baixada, marxa la continuació del camí. Nosaltres interpretem que cal continuar per l'esquerra, un itinerari més discret, en pujada, que pren una direcció que ens sembla correcta.

Aparquem el cotxe (3) aquí mateix (41 58 25 01 46 04), al voral de la carretera (Hi ha lloc per girar còmodament) i ens disposem a continuar el camí a peu, doncs els propers metres no es veuen gaire aptes per fer-los amb cotxe.

El compte quilòmetres del nostre vehicle diu que des de Sant Joan de Montdarn, fins aquí hem recorregut uns 2,6 quilòmetres, aproximadament.

La durada de la següent caminada ha estat d'uns 10 o 15 minuts. Alguna part d'aquest recorregut no està gaire fresat, però es pot seguir intuïtivament, fins incorporar-nos (###) a un camí més ample, que ja ens condueix directament a dalt de tot.

• La segona opció:

Des del lloc indicat anteriorment (#) - (2), continuem per l'esquerra. Deixem enrere una petita bassa natural d'aigua i arribem a la casa (##) citada anteriorment.

Cal passar per davant de la façana davantera, que veiem a la fotografia. Al final de l'edificació, el camí es dilueix una mica, tot i que el retrobarem uns metres més endavant.

També ara caldria plantejar-se de nou la manera de continuar. A peu, o bé seguint en vehicle 4x4, tal i com hem arribat fins aquí.

El proper tram del recorregut és ben bé apte pels apassionats dels vehicles tot terreny: estret, enfiladís i amb el terra ben bonyegut. Val a dir que les possibilitats de trobar-se algú de cara, són mínimes, doncs aquest camí mor en una ample esplanada situada al davant de l’església que busquem. (En un moment donat, se'ns incorpora, per la dreta,(###) l'altre camí citat.)

En aquest cas concret, desitgem fervorosament, que no es compleixi la llei de Murphy.

Localització: N 41 58 22.8 E 01 46 04.5 – Altitud: 727 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Octubre 2014):

“ Descripció

Església romànica d'una sola nau coberta originàriament amb una volta de canó, que en enfonsar-se fou substituïda per una de rajoles i teules actualment mig enterrada.

A llevant hi ha un absis semicircular, més petit que la nau, cobert amb una volta de quart d'esfera i amb una finestra d'arc de mig punt adovellat.

L'aparell és de carreus desiguals i disposats en filades irregulars. A migdia uns grans contraforts reforcen la construcció.

A tramuntana s'obre la porta adovellada i a llevant un petit campanar d'espadanya d'una sola obertura. L'aparell, fet amb carreus desiguals, sembla indicar dues etapes constructives.

Notícies històriques

L'església de Sant Martí de Balaguer, coneguda també com Sant Martí de Montdarn o de la Quadra, surt esmentada en la documentació del segle XII (1131) com a pertanyent al castell de Querol.

Consta com a sufragània de Sant Joan de Montdarn. Poc abans d'arribar a l'església hi ha les restes del suposat castell de Balaguer, totalment en ruïnes i amb pocs vestigis, doncs la pedra s'aprofità per altres construccions posteriors.

Durant el segle XIV era senyor d'aquest lloc Alemany de Tort, el qual faria construir aquest castell o gran casal-fortalesa de Balaguer.

Sant Martí va perdre la seva volta al segle XVII; aleshores un retaule de l'altar major d'aquesta època fou traslladat a l'església parroquial de Sant Martí de Viver.

En enfonsar-se la volta l'edifici restà abandonat fins que el 1910 fou mínimament reconstruït i restaurat. Actualment es troba abandonat. (?)

Prop de l'església hi ha les restes d'una pedra considerada un menhir.”

Nota dels autors de Catalunya medieval Desconeixem la data de l'escrit anterior, però en qualsevol cas, no considerem que actualment es pugui considerar “abandonat”, a la vista del seu estat actual - Octubre 2014.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.