Església de Sant Llorenç dels Porxos – Castellar del Riu / Berguedà

Valoració: 1 vot.

Situació: En terrenys de Castellar del riu, municipi del mateix nom ( Amb capital a Llinars), a la comarca del Berguedà (Barcelona).

Època: Segle XII – Romànic - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Exteriorment presenta un bon estat. No és accessible lliurament.

Aquesta església està edificada al costat d’uns impressionant espadats, amb unes precioses vistes als voltants.

Tot i semblar perillosa la ruta d’aproximació, donat que la seva situació sembla la d’un niu d’àguiles, no ho és gens, constituint una senzilla i curta excursió.

Ara bé, una vegada arribats al lloc, si hi aneu amb canalla, caldrà vigilar-la, doncs la capella està envoltada per uns cingles de consideració.

Accés - Visitada el 18/11/2014:

Hem sortit de Berga, des d’un punt situat a 42 06 15.3 01 50 01.2, una cruïlla indicada per anar al Santuari de Queralt i als Rasos de Peguera. Aquest és el PK 0 de la carretera BV-4242, per la que continuarem una estoneta.

42 06 41.4 01 49 59.0 trobem una altra desviació, també indicada. Continuem en direcció als Rasos de Peguera.

Aproximadament a la senyal del PK 8,5 passem pel lloc indicat com Pas dels Lladres, de nom ben significatiu.

Finalment arribem a un punt situat a 42 07 34.5 01 45 54.5 on hi ha una sortida de la carretera, a mà esquerra, sense cap indicació.

Aquí caldria plantejar-se l’oportunitat d’aparcar el vehicle al voral de la carretera i continuar a peu.

Si hem arribat fins aquí en un 4x4 encara podem continuar motoritzats una estona més. Salvem la tanca de filferro electrificat que trobem a cada inici de camí, que els ramaders disposen per poder controlar el bestiar, i ens disposem a continuar uns tres-cents metres, circulant per un terra bonyegut, salvant petits bassals d’aigua i fang, fins un lloc on ja no hem pogut continuar, degut al mal estat del terreny.

Hem aparcat el cotxe i hem seguit a peu, uns deu minuts, deixant a l’esquerra les restes d’un mas abandonat (Els Porxos), caminant tot xino, xano, i gaudint de les esplèndides vistes que ens acompanyen, i de les que a continuació donem complida mostra:

Localització: N 42 07 31.9 E 01 45 44.0 – Altitud: 1.506 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Novembre 2014):

“ Descripció

Església romànica de reduïdes dimensions, molt senzilla i rústica.

Consta d'una sola nau, orientada a llevant i rematada per un mur llis, sense absis.

La nau és coberta amb volta de canó lleugerament apuntada.

El parament exterior és molt senzill i força desendreçat; el portal de mig punt és fet amb grans dovelles i rematat per un campanar d'espadanya força gran però en molt mal estat.

L'interior és totalment enguixat. La teulada és coberta a dues aigües de teula àrab.

Notícies històriques

Manquen notícies històriques a l'església de St. Llorenç dels Porxos.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.