Clot dels nens xics – Torà / Segarra

Valoració: Encara no hi ha vots.

Tot i no constituir cap “edificació”, creiem que aquesta curiosa contrada, bé mereix per si sola la publicació de les seves dades en una pàgina independent.

Situació: En terrenys de Torà, vila i municipi de la comarca de la Segarra (Lleida).

Època: Necròpolis Medieval - (Pat.mapa).

Protecció: No hi consta - (Pat.mapa).

Estat: Les tombes antropomorfes (Diuen que n’hi ha 16) es conserven en un relatiu bon estat, donada la seva longevitat. Lliurament accessible.

Accés - Visitat el 08/03/2013:

Procedents de Torà i circulant per la carretera LV-3005 en sentit nord (Solsona), en un lloc situat a 41 50 51 01 25 27, a tocar del PK 6,  cal sortir d'aquesta carretera i continuar per l’esquerra, per un camí de terra. Hi ha uns cartells indicatius: Sucarrats – Guillons – Clot dels nens xics, entre altres destinacions.

A uns 50 metres desviació a la dreta, sense identificar, però és clar que hem de continuar per aquest lloc.

Trencall a la dreta (41 51 06 01 25 18). Hi ha un cartell indicatiu.

Aquí caldria plantejar-se l’oportunitat de deixar aparcat el vehicle i continuar a peu, a menys que es disposi d'un vehicle 4 X 4. Cal travessar un camp de conreu. Les roderes de vehicles que hi ha al terra indiquen que és una zona transitada.

A l’altra banda del camp trobem un ample camí de terra, que el recorrem fins arribar a un lloc (*) on hi ha un altre cartell indicatiu (41 51 22 01 25 26), el tercer, que ens assenyala que cal continuar per l’esquerra i en pendent, a peu, per un estret camí però ben evident, que ens dirigeix cap a un molt proper camp de conreu.

Fins i tot, en aquest tram final,  trobarem unes quantes senyals de color vermell i blanc, pintades als arbres, que ens orientaran.

Hem de baixar al voral i caminant pel costat esquerra d'aquest camp,

ens hem de dirigir cap a un altre (¡) cartell més gran que els altres, que ens indica que ja hem arribat al nostre destí.

• Des de la sortida de la carretera general, fins el lloc indicat amb (*), el tercer cartell, el recorregut ha estat d'uns 1100 metres aproximadament. O sigui que aquest recorregut, a peu, es podria haver fet en uns 15-20 minuts.
  • En el nostre cas, circulant amb un vehicle TT hem arribat tranquil·lament fins aquest lloc, hem girat el vehicle i l’hem disposat per la tornada, aparcat al voral del camí.
  • A priori, temíem per la dificultat que presentava la identificació de l’itinerari. Sobre el terreny, ha resultat extraordinàriament senzill. Quatre cartells, situats en el lloc oportú, ens han dirigit sense problemes al lloc desitjat.

Localització: N 41 51 26.34 E 01 25 27.20 – Altitud: 559 m.

Itinerari - Captura de pantalla de Google Maps, complementada amb anotacions manuals.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Març 2013):

“ Descripció

Per arribar al jaciment cal seguir la carretera que va de Torà a Solsona. A l'alçada del km 6, immediatament després del primer trencall de Fustegueres, cal seguir una pista que surt a mà esquerra i va a Socarrats i Guillons. A partir d'aquí podem seguir els rètols indicatius instal·lats per la Generalitat. A 50 m cal agafar una pista que s'enfila cap a la dreta. Cent metres més enllà, abans de passar la riera, cal trencar a mà dreta i seguir un camí carreter d'herba. Havent deixat el mas de can Piquet a l'esquerra, després de fer una pujada, s'arriba a un punt on a mà dreta hi ha un marge fet amb pedra seca i a mà esquerra un camí de carro que baixa per damunt de la roca. Cal seguir aquest camí i travessar la meitat del camp que es troba al davant.

Està situat en una zona de muntanyes, amb relleu abrupte i nombroses torrenteres. L'entorn immediat consisteix en camps de conreu de cereal i de bosc d'alzina i roure.

El jaciment és al bell mig d'un petit bosc, situat dins la partida coneguda amb el nom de Clot dels Nens Xics, just al nord de l'Obaga dels Nens. A tocar del jaciment, a escassos 40 m al sud trobem la riera de Vilella, un petit afluent del riu Llanera. Des d'aquest punt podem observar a l‘oest el mas de Piquet, exemple de l'hàbitat aquest indret, constituït per petites agrupacions de cases o per masos dispersos, entre els que destaquen, a més del de Piquet, els de Comabella, Guillons i Socarrats.

És tracta d'una necròpolis medieval que es troba damunt una plataforma rocosa. Les tombes són del tipus banyera amb els cantells de la capçalera rectes i generalment arrodonits als peus. Es pot observar cinc tombes d'adult, amb una longitud de 200 cm o més, dues sepultures de mida mitjana, amb uns 140 cm de llarg, i cinc tombes més petites, que han donat nom a la necròpolis.

La disposició d'aquestes sepultures infantils crida l'atenció, ja que sembla que formen un grup que és envoltat per les d'adults o d'adolescents. L'orientació és bàsicament d'est (el peu) a oest (la capçalera). Aquesta necròpolis és molt difícil de datar. Pot ésser que les sepultures fossin fetes per comunitats cristianes que vivien en un territori sota domini musulmà i, per tant, haurien d'ésser dels segles VIII o IX. També podria ser que corresponguessin a comunitats cristianes vingudes del nord i establertes en aquestes muntanyes en el segle X. Actualment algunes estan força malmeses. A l'extrem septentrional, vora el camp, n'hi ha una de trencada. Moltes d'elles han patit un fot desgast, i pot ser que d'altres restin colgades sota terra.

Context

Zona de muntanyes abruptes i torrenteres, boscos d'alzina, roure i altres espècies. A la dreta de Can Piquet, i a l'esquerra d'un afluent del riu Llanera.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Segarra : Veure en un mapa més gran.