Castell de Torelló – Sant Vicenç de Torelló / Osona

castell-de-torello-080619_518

Situació: Al municipi de Sant Vicenç de Torelló (Osona) – Barcelona.

Època: Segle XII - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN

Estat: Malmès. Sols hi resta una torre rodona. Es pot accedir a l’interior per una petita obertura. No té sostre. Vistes esplèndides als quatre costats.

Altres noms: El que subscriu, de jovenet, havia anat uns quants anys de “colònies” (Llavors encara no es deia així) a Sant Vicenç de Torelló i recorda amb enyorança que la sortida “estrella”, era una pujada a aquest castell, que nosaltres coneixíem com el “castell dels moros”, i on trobàvem forces fòssils.

Accés - Visitat el 19/06/2008:

Entrem a la població de Sant Vicenç de Torelló i ens dirigim a la zona esportiva d’aquesta localitat, al carrer Rossinyol. En un moment donat (42 03 41 02 15 51) hem de girar en direcció muntanya, per un carrer que discorre entre un col·legi a una banda i un camp de futbol a l’altra, deixant al final, a l’esquerra, la piscina i seguirem recte, endavant, per una carretera sense asfaltar.

Al cap de molt poc, a la dreta veurem un cartell petit, de color verd, de senderisme (PR-C 45-1 variant – Camí del sot gran), indicant la direcció per anar al castell de Torelló.

Hem aparcat aquí mateix, en una raconada d’aquesta pista (42 03 52 02 15 43) i ens hem disposat a seguir a peu. Val a dir que el camí no té pèrdua. S’inicia primer trepitjant per un extens roquerar, on al final, després d’haver passat pel costat d’una estranya edificació que sembla abandonada, amb un aerogenerador de primera (?) generació a la part del darrera,

ja veiem al davant la pista que seguirem.

Unes coordenades que ens serviran de comprovació, per veure si anem bé, quan ens trobem a mig camí: 42 04 05 02 15 49.

Durant el recorregut es veu quasi sempre l’edificació davant nostre.

Quan observem que estem a tocar de la torre, s’acaba la carretera. Es pot arribar fins aquí perfectament, en un vehicle tot terreny.

Uns metres abans, a la dreta ja es veu l’inici d’un petit corriol. Cal agafar-lo en direcció a l’esquerra i amunt, de manera intuïtiva i a la vegada expeditiva. Al cap de molt poc, ens sorprendrà la visió d’una petita escala de ferro, de sis graons, fixada a la paret,

que ens facilita el darrer pas per accedir a la planura superior, on ja veiem davant nostre, la torre, flanquejada a la seva dreta per una senyera, bandera de Catalunya, que ha estat omnipresent durant tot l’itinerari.

Durant el curt recorregut fins arribar a la torre, a l’esquerra hi trobem quatre estaques de ferro assenyalant l’existència d’una cisterna a terra, excavada a la roca, presa per les males herbes, que impedeixen delimitar la seva fondària.

Durada de la caminada, des del lloc on hem deixat el cotxe, fins dalt de tot, sense preses: uns 45 minuts.

Localització: N 42 04 24.59 E 02 15 55.44 – Altitud: 780 m

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Octubre 2012):

“ Descripció

El castell de Torelló o castell el moro, està situat en un puig de 781 m d'altitud, des d'on es domina tota la vall del Ges. Del castell només en resta la base d'una torre rodona amb aparell de carreus de pedra ben escairats i tallats units amb argamassa, consolidada en vàries ocasions, i els encaixos a la roca de les estructures que l'envoltaven.

Notícies històriques

Castell termenat. Documentat el 881. La primera notícia documental del castell és del 881. Inicialment fou possessió dels comtes de Barcelona-Osona, que entre 1017 i 1030 l'infeudaren als comtes de Besalú. Entre 1071 i 1082 fou infeudat a la família Montcada fins el 1309, quan el comte de Barcelona el recuperà. Fou venut el 1347 a Pere de Milany, castlà en època dels Montcada. El 1351 fou venut als Cabrera, família que dominà el castell fins el 1820. Fou aterrat per ordre del Marquès de Tarifa, virrei de Catalunya, el 1554, moment en que deixà d'existir com a fortalesa, però continuà essent el centre de la jurisdicció territorial, donant nom a les tres principals poblacions del seu antic terme: Sant Feliu de Torelló, Sant Pere de Torelló i Sant Vicenç.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Osona : Veure en un mapa més gran.