Castell de Montpaó – Ribera d’Ondara / Segarra

Valoració: Encara no hi ha vots.

Restes del Castell de Montpaó – Ribera d’Ondara

Situació: En terrenys de Sant Pere dels Arquells, entitat de població de la Ribera d’Ondara, a la comarca de la Segarra (Lleida).

Època:  Segle XI - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Molt malmès, molt poques restes. Lliurament accessible. Extenses vistes als voltants.

Accés - Visitat el  01/11/2013:

Procedents de La Panadella i circulant per l'antiga carretera N-II en direcció a Cervera, prenem una sortida a mà esquerra en un punt (0) situat entre els PK 523/522,  N 41 39 29.06 E 01 18 31.81,

i accedim a un lloc on hi ha un grup d'edificacions, allunyades del casc urbà de Sant Pere dels Arquells. Des d'aquí iniciarem l'itinerari d'avui.

A partir d'ara circularem per un camí de terra, millor fent-ho amb un vehicle 4x4. La darrera part del camí no està en gaires bones condicions.

Durant el proper recorregut sols trobarem tres desviacions. No hi ha cap indicació en cap d’elles. Caldrà seguir les següents pautes:

(1) - 41 39 25.26 01 18 18.41 – Continuem per l'esquerra.

(2) - 41 39 18.57 01 18 17.50 – Continuem per l'esquerra.

(3) - 41 39 10.68 01 18 15.43 – Continuem per l'esquerra.

Finalment arribarem a una cruïlla, un lloc (4) situat a 41 39 10.68 01 18 15.43. El camí encara continua amunt. També hi ha un petit corriol a la dreta amb signes de ser força freqüentat per motos.

Nosaltres aparcarem el cotxe aquí mateix, al voral del camí i continuarem per un altre ample camí que hi ha a l'esquerra, amb pujada.

De seguida hem de seguir per un discret caminet, poc fresat, que intuïtivament descobrirem a mà dreta

i que en cinc minuts de suau pujada, ens ha de conduir dalt de tot del turó on hi ha les minses restes del castell.

Des de la carretera fins l'”aparcament” hi ha uns 1.400 m. de distància.

Localització: N 41 39 00.21 E 01 18 20.10 – Altitud: 582 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Novembre 2013):

“ Descripció

Situat a la part alta del turó, envoltat de vegetació i en estat ruïnós, se'ns presenta les restes de dos tipus d'estructures adossades. D'una banda a ponent, es localitza un mur trencat reomplert amb pedra irregular i morter, d'una forta potència.

D'alta banda, situat a la zona més alta hi ha una estructura semicircular d'aparell més ben format per carreus, que forma part de l'estructura d'una torre defensiva.

Notícies històriques

El llinatge dels Montpaó apareix documentat a partir de l'any 1112, i ben aviat vinculat a Sant Pere dels Arquells.

Les restes trobades en aquest indret ens parlen de dos moments constructius diferents.

La torre de defensa construïda al segle XI i les restes del mur derruït corresponen a una antiga masia dels segle XVII o XVIII, que ha estat abandonada i enderrocada al llarg del segle XX.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Segarra :Veure en un mapa més gran