Castell de Rosanes – Martorell / Baix Llobregat

castell-de-rosanes-081127_517

castell-de-rosanes-081127_519

castell-de-rosanes-081203_712

Situació: En terrenys del terme municipal de Martorell (Baix Llobregat) – Barcelona.

Època: Segles XI – XII - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Malmès. Poques restes. Lliurament accessible. Difícil accés. Situat en un bonic racó de muntanya.

Altres noms: També se’l coneix amb el nom de Castell de Matauet i castell de Rosanes del Peiret.

Accés - Visitat el 03/12/2008:

L'itinerari proposat és el següent:

Procedents de Barcelona, i circulant per l'autopista A-2, en sentit Lleida,  prenem la sortida anunciada com de Castellbisbal - zona industrial (P. K. 591 – N 41 27 46 E 01 58 17). A la rotonda girarem a l'esquerra, tercera sortida, (hi ha sols un indicador: zona industrial)  per on entrarem a la propera població de Sant Andreu de la Barca. Ens trobarem circulant pel carrer Ferro fins arribar a la antiga carretera N-II, a la que ens incorporarem per una rotonda, cap a la dreta, en sentit Martorell.

A continuació tornarem a trobar una altra rotonda (41 27 45 01 57 12 - avui dia amb uns xiprerets al mig), on ens caldrà girar a l'esquerra i ens trobarem circulant pel carrer Química, fins el final, on girarem també a mà esquerra (41 27 34 01 57 03), i continuarem per una carretera amb destinació a l’urbanització Can Sunyer del Palau. Ens trobarem circulant successivament pel camí de Can Sunyer, carrer de Sant Llorenç de Morunys, carrer de Montgoi, carrer de Montseny i carrer  Tarragona (Veure mapa, Google si cal), on al final d’aquest carrer aparcarem còmodament el vehicle ( 41 27 50 01 56 15).

Des d’aquí seguirem a peu per una pista de muntanya, sense asfaltar, que arrenca davant mateix del final del carrer Tarragona, i on un senyal de circulació en prohibeix el pas a vehicles de motor. (Cal obviar un camí a l'esquerra i una pista a la dreta).

Al cap de poca estona arribem a un lloc on hi ha un munt de cartells de color verd de senderisme, anomenat els Quatre camins (41 27 57 01 55 58), on efectivament, n'hi ha més de quatre.

Continuarem recte i amunt, seguint les indicacions d’un cartell: Serra d’Ataix i Les Mines. Al cap de ben poca estona, arribarem a una petita planura (41 27 53 01 55 54), on el camí que hem seguit fins ara es bifurca. Avall i a l'esquerra en direcció a les Mines, i a la dreta i amunt, sense cap indicació, que és en la direcció por on continuarem.

Molt aviat, també a la dreta del camí, trobarem una petita bassa artificial, que s'alimenta de les aigües que baixen pel voral de la carretera. Uns pocs metres més endavant arrenca un petit, però evident corriol (41 27 55 01 55 53), sense cap indicació,  que es dirigeix amb decisió cap a uns arbres propers a un roquerar, i que ens portarà en cinc minuts, sense dificultat,  a l’edificació que busquem. Val a dir que en cap moment aquesta ha estat visible, fins quasi quasi el final del camí.

Creiem  que és indispensable trobar aquest sender, d'altre manera l'accés a aquestes restes és bastant difícil, donat que està edificat en un lloc força feréstec i dalt d’un roquerar.

Durant tot el recorregut tampoc hem trobat cap indicador amb el nom.

LocalitzacióN 41 27 59 E 01 55 49 - Altitud: 260 m.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya*, ens complau extreure la següent informació - Juliol 2020:

Descripció

Sobre la vila, el castell és situat al cim d'un turó, ocupant tota la superfície d'aquest, de forma allargassada.

La muralla que envolta el cim té els angles arrodonits i l'aparell combina el carreuat de petits blocs amb llargues filades de pedres dretes, de cantell, a manera d'opus spicatum rudimentari, alternant amb filades de llosetes planes.

Es conserva bé a tota la meitat N.

A ponent hi ha una estança adossada a la muralla, amb un bell aparell de petits carreus romànics i volta de canó, parcialment enderrocada.

Prop seu hi ha restes de la cisterna, soterrada.

Hi ha vestigis d'una torre a l'extrem de migdia, que segurament devia adossar-se a la muralla, no conservada.

Notícies històriques

El castell de Rodanes era el castell de Martorell.

És citat a partir del 1033 (castrum Rodanas).

Dins la baronia de Castellví de Rosanes, el castell de Rodanes o Rosanes (o Peiret, com és anomenat avui), n'era feudatari.

Així, el 1103 fou cedit en feu pels senyors de Castellví, Guillem Ramon de Castellvell, a Udalard Ramon.

Assenyala Duran i Canyameras que aquest enderrocà el castell i l'amplià, fortificant-lo.

Els descendents d'aquest personatge van prendre el nom de Rodanes o Rosanes.

Per raó del feu, els Rosanes havien de servir els senyors de Castellvell amb tres cavalls armats.

Al segle XVI el castell o casa de Rosanes era ja en ruïna.

El topònim Rodanes (Rosanes) s'aplicà també al cap de la baronia, Castellví de Rosanes i, efímerament durant el segle X, al castell d'Eramprunyà, també al Baix Llobregat.

• Boniques vistes de Martorell, amb Montserrat al fons.

• Curiositat: a l'autopista cal prendre la sortida anomenada de Castellbisbal. Immediatament ens trobarem circulant per terrenys de Sant Andreu de la Barca. Quan abandonem aquesta població rodarem per terres de Castellví de Rosanes. Finalment el castell pertany al terme municipal de Martorell.

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya

Edificacions properesTant a la vila de Martorell, com a les seves rodalies, hi ha un bon nombre d'edificacions medievals. Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina, o accediu al següent enllaç:

Altres pàgines: Paisatges del Baix Llobregat

Informacions complementàries de l'Itinerari

Petit indicador de l'itinerari des de la sortida de l'autopista fins l'accés a la carretera de la urbanització Can Sunyer del Palau.

MAPA de situació

Baix Llobregat : Veure en un mapa més gran.