Torre dels moros – El Perelló / Baix Ebre

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

torre-dels-moros-el-perello-080229_502

torre-dels-moros-el-perello-080229_521

És una edificació del segle XIX.

Situació: En un turó, a sobre de la població del Perelló – Baix Ebre ( Tarragona).

Època: Segle XIX - Generalitat de Catalunya* - És la torre núm. 47 de la línia de torres de Telegrafia Òptica, de València a Barcelona.

Protecció: BCIN - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Malmesa. Lliurament accessible. Còmode aparcament als voltants. Bones vistes.

Altres noms: A Patrimoni.Gencat i  a Ajuntament del Perelló apareix amb el nom de “Torre de les Guàrdies”

Accés - Visitada el 29/02/2008.

Procedents de Tarragona i circulant per la carretera N-340 en sentit Amposta, deixant a la nostra dreta les primeres cases de la població del Perelló, trobem una altra desviació per entrar-hi, (On a sobre hi ha un pont -  N 40 52 03 E 00 43 07), per on abandonarem la N-340.

Passarem pel pont i a l'altra banda, seguirem en la direcció indicada com a zona costanera – platges. De seguida continuarem per una carretera sense asfaltar, que arrenca en un trencall a mà esquerra, anunciat per un cartell que indica per anar al camp de tir.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Al cap d’un recorregut d'uns 1700 metres arribarem als peus mateix de la torre, (Que comparteix el turó, una mica més lluny, amb unes antenes de mides respectables, situades al cim de la mateixa muntanya), que ja ha estat visible durant bona part del recorregut.

Localització: N 40 52 18 E 00 43 32 - Altitud: 222 m.

Altres: De la pàgina web de l'Ajuntament del Perelló, ens complau extreure la següent informació (Març 2013):

" LA TORRE DELS MOROS
Situada en un indret privilegiat del Perelló, dalt d'un turó, a la partida de “Les Guàrdies”.

S'hi accedeix per l'entrada sud del Perelló, trobarem una rotonda i a pocs mestres direcció el Perelló, veurem a mà dreta l'indicador "camp de tir".

A partir d'aquí, un camí d''uns 5 km ens durà fins a la torre.

Les vistes són meravelloses i espectaculars, s'hi divisen unes belles vistes de la costa, des del Cap de Salou fins al Delta de l’Ebre.

Aquesta torre coneguda popularment pels perellonencs amb el nom de torre dels moros, és en realitat una torre de telegrafia òptica, construïda a mitjans segle XIX, és concretament la torre núm. 47 de la línia anomenada “de Catalunya per València”.

La número 46 sembla que estava a Camarles i la següent, la 48, just a la vora del fortí d'Alfama, a l’Ametlla.

Formava part d'una cadena de torres que sortia de Madrid, passava per València i continuava fins a Barcelona i arribava a la frontera amb França.

Constituïa un sistema de comunicació basat en senyals visuals, que s'anaven transmetent de torre a torre.

En el seu moment va suposar un important avenç, ja que els missatges anaven a uns 300 km/h i la funció essencial era la mateixa que actualment desenvolupa un servidor d'internet.

Sembla ser que el tram complet de Castelló a Tarragona mai va arribar a entrar en funcionament perquè els carlins ho van impedir.

Amb l'arribada de la telegrafia elèctrica es van anar abandonant les torres i van quedant totalment obsoletes amb el desenvolupament de la les tecnologies sense fils, al voltant de 1905.

Cal dir que possiblement segles abans, i tenint en compte que l’indret es coneix amb el nom de “Les Guàrdies”, ja existia allí alguna torre de vigilància o edificació de guaita, a fi d'evitar l'entrada per la costa de corsaris i pirates, i evidentment, els atacs a la població, i de ben segur aquest és el motiu pel que tothom coneix l'indret com a Torre dels Moros.

La torre actual és de forma quadrada, amb dues plantes i espitlleres a cada cara, tot i que el segon pis està enderrocat.

Si bé aquesta torre té la mateixa forma arquitectònica que la gran majoria de torres de telegrafia òptica o torres Mathé, per la bellesa natural del seu entorn és visita obligada per a tothom que vulgui conèixer el Perelló.

Si deixem el cotxe aparcat al voltant de la torre, i continuem caminant camí amunt, arribarem al punt més alt del turó, on s’hi troba una estació d'antenes de televisió i telefònic, que haurem anat veient durant tot el camí de pujada cap a la torre.

Des d'aquesta estació d'antenes, gaudirem d'una vista general del poble del Perelló.

Per part de la AACETT (Associació Catalana d'Enginyers Tècnics de Telecomunicacions) s’està potenciant el coneixement d'aquest prehistòric (en termes relatius) sistema de telecomunicacions a les 11-14 torres que es troben a la província de Tarragona. "

*Informació extreta de la pàgina web de l'Ajuntament del Perelló - Febrer 2008.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Baix Ebre : Veure en un mapa més gran.