Torre la Talaia de Calafell – Calafell / Baix Penedès

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vistes des de la torre de la Talaia de Calafell.

Situació: Dalt del turó anomenat de la Talaia, a les afores de Calafell, població de la comarca del Baix Penedès (Tarragona).

Època: Segle XV - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Malmesa. Pràcticament sols en resta la base, unes quantes filades de pedra. Lliurament accessible. Curiosa edificació de forma oval. Esplèndides vistes.

Accés - Visitada el 30/06/2007:

Iniciem l'itinerari a la part de dalt de la població. A la confluència dels carrers Girona i Mestral hi ha una rotonda, on hi ha un cartell: MASMEL (41 11 41.67 01 35 06.26). Caldria aparcar el vehicle pels voltants.

Una de les sortides de la rotonda està tancada. A uns deu metres a la dreta d'aquesta sortida, neix una pista de muntanya, tancada per una cadena, però que permet el pas, a peu. Per aquí continuarem.

Al poc, hi ha un replà (*), d'on surten varis camins, i a la dreta, hi ha una placeta.

Cal prendre aquest camí de la dreta, que enfilant-se i sobrepassant una edificació a l'esquerra, - l'Aula de Natura – , ens permetrà accedir en uns vint minuts de forta pendent, fins a les restes de la Torre.

(*). Arribats a aquest replà, si prenem el camí que baixa, aniríem en uns cinc minuts a la Torre de Viola.

LocalitzacióN 41 11 57.56 E 01 35 27.50 – Altitud: 130 m.

Altres: Durant la visita, a l'Oficina de turisme de Calafell ens van facilitar un dossier informatiu titulat “Un Patrimoni per al Mil·lenni”. D'aquest treball ens complau extreure la següent informació:

La Talaia - Situació i antecedents:

Al cim de la muntanya de la talaia, una petita elevació de la cadena litoral calafellenca hi ha les restes d’una torre el·líptica de 5 x 6,91 m.

Se'n conserven els murs de fonamentació i el paviment del fons de la torre.

Encara que no es pot veure, perquè la vegetació la tapa , la torre està construïda amb pedres lligades amb un fort morter de calç i sorra.

L’any 1965 se'n va aixecar un plànol.

Estat actual de la investigació:

Les restes avui visibles corresponen a una torre per vigilar la costa; el sistema de torres, en aquest sector del litoral català, sembla que es a va aixecar a principis del segle XV.

Una carta circular de 1406 tramesa per la reina Violant al batlle de Cubelles ordena “Al nostre fidel batlle dels castells de La Geltrú i Cubelles” que “a causa dels atacs dels vaixells moros que continuen hostilitzant els mars de Catalunya es fa necessari erigir fortaleses... per això volem, i a vos expressament us ho menem, sota pena de 1000 florins, que els dits homes del dit castell de Cubelles i de les quadres situades dins del seu terme els forceu a continuar les obres de fortificació ...”.

Tipològicament aquesta torre sembla pertànyer a aquest moment cronològic i segurament va estar en ús fins el segle XVIII.”

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya (Març 2020).

Edificacions properes:

Baix Penedès : Veure en un mapa més gran.