Torre de Briolf – Sant Miquel de Campmajor / Pla de l’Estany

Valoració: 1 vot.

L’Església de Sant Esteve de Briolf i la Torre de Briolf, formen un sol cos. Com és lògic, el camí per arribar-hi és el mateix.

Briolf: En alguns llocs l'hem trobat escrit com a Brió.

Situació: A Briolf, entitat de població deshabitada de Sant Miquel de Campmajor, població i municipi del mateix nom, a la comarca del Pla de l'Estany (Girona).

Època: Segle XII – Generalitat de Catalunya.*

Protecció: BCIN - Generalitat de Catalunya.*

Estat:  Malmesa, pràcticament ruïnes.  Es pot accedir lliurament a l'interior, tot i que ho desaconsellem totalment, donat el perill que comporta el mal estat de la construcció.

Altres noms: Torre a Brió - Generalitat de Catalunya *

Accés – Visitada el 09/03 /2018

(0) - Punt d'inici: Un lloc entre els PK 2 / 3 de la carretera GIP-5244 (Santa Maria del Collell / Sant Miquel de Campmajor), situat a 42 08 36.2 E 02 40 42.6, on prenem una sortida indicada (Briolf i l’Arcada), en baixada. De seguida entrem a un camí de terra, transitable, a estones asfaltat, i a estones no.

(1) - A 42 9 49.9 02 40 47.9 Traspassem el riu Ser mitjançant una passera d’obra. Continuem per l’esquerra.

(2) - A 42 9 52.5 02 40 47.9  Hi ha una desviació. Indicat: Briolf. Hem de continuar per la dreta.

En aquest punt ja detectem que la següent part del camí no presenta pas gaire bon aspecte.

Decidim aparcar el cotxe aquí mateix i continuar el camí a peu.

I ho hem endevinat, doncs en determinat moment, és complica força l’estat del terra del camí.

Vegi´s a continuació una petita mostra d'alguns punts del camí:

(3) - A 42 9 47 02 40 56.6 trobem una ermita , sense identificar. Té la porta oberta. L’interior és molt pobre, però al menys no està en mal estat. Seguim.

(4) - A 42 10 02 02 42 18 trobem una desviació. Continuem per l'esquerra, indicat.

(5) - A 42 10 08 02 41 18 – Desviació. Indicat. Continuem per la dreta.

(6) - Localització: N 42 10 08.4 E 02 41 20.5 – Altitud aproximada: 268 m.

• La duració de la caminada que indiquem, que comença a (2) ha estat d'uns ¾ d’hora, aproximadament, tot xino xano, sense que presentés cap dificultat especial.
  • Ha estat una bonica excursió, que es podria fer també amb cotxe, amb un 4x4, que sigui alt. Aquest itinerari no és pas cap “aventura” però podríem quedar enxampats en qualsevol dels sots que sovintegen durant el camí.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya *, ens complau extreure la següent informació - (Març 2018):

“ Descripció

Es tracta d'una construcció de planta quadrada situada a ponent de l'església de Brió.

Consta de planta baixa i un primer pis. La part superior de l'edifici inicial no s'ha conservat. S'ha conservat un arc de mig punt a la planta baixa i el del pis superior està malmès.

La torre tenia dues portes. La de la planta baixa orientada a llevant i la del primer pis, orientada a migjorn, que ha estat molt transformada. Les dues portes tenen una llinda triangular.

A les façanes oest i nord del primer pis hi ha un grup de tres finestres ben repartides.

Els murs són fets de carreus escairats de mides entre els 20 - 25 cm d'alt per de 30 a 50 de llarg. En alguns punts els murs arriben a tenir un metre de gruix

Aquest tipus de construcció se'ls anomena "masos torre" i eren bastit per membres de la baixa noblesa -cavallers- o de la molt alta pagesia.

Sovint hi vivia el batlle que representava el senyor jurisdiccional. “

* Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.