Fortí de La Torreta – Balsareny / Bages

És una edificació del segle XIX

Vistes des de la localitat de Balsareny. A dalt, al bell mig de la fotografia, veiem el Castell de Balsareny. La minúscula edificació de la dreta, és el fortí.

Vistes des de la localitat de Balsareny

Vistes des de la localitat de Balsareny. Aquí ja veiem més clarament el fortí.

Fortí de La Torreta – BalsarenyRestes d'un petit fossat envoltant el fortí

Fortí de La Torreta – Balsareny

Vista de la porta d'entrada, des de l'interior

Vistes del castell de Balsareny des del fortí

Situació: A les afores de Balsareny, vila i municipi del mateix nom, a la comarca del Bages (Barcelona).

Època:  Segle XIX - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Sorprenentment, des del nostre punt de vista, l'hem trobat relativament ben conservat. Llevat que no té sostre, manté en peus totes les parets i també presenta un aspecte força acurat: net de deixalles, i de vegetació invasiva, fins i tot l'entorn proper està força net.

Per altra banda, ens ha sorprès l'elevat nombre d'espitlleres de que disposa. Si a cadascuna d'elles li correspon un home, ocupant tots i cadascú el seu lloc, aquesta edificació semblaria una llauna de sardines.

Lliurament accessible, no té porta que n’impedeixi l’entrada.

Accés - Visitada el  24/01/2014:

Primer de tot cal dir, que en aquesta ocasió, hi hem accedit per una banda i n'hem sortit per una altra. Així doncs, possibilitarem que un possible visitant hi pugui arribar de dues maneres diferents.

També hauríem de dir que no ha estat fàcil la descoberta. Teníem unes dades extretes d'Internet, que han resultat ser errònies i això ha comportat que hàgim donat un bon grapat de voltes per la muntanya, sense cap resultat, fins que hem trobat un home gran de Balsareny, (el nostre primer “angelet” d'avui), que ens ha orientat degudament.

I ara, anem-hi :

Procedents de Barcelona i circulant per l'autovia C-16 en sentit nord, hem pres la sortida del PK 69, indicada – Balsareny - nord / Súria. Tot seguit trobem dos indicadors que de manera simultània i consecutiva (dreta,esquerra), ens dirigeixen cap al castell de Balsareny.

Llavors ens trobarem, primer circulant per una carretereta asfaltada, fins que al cap d'una curta estona, i indicat per un precari cartell, continuem cap al castell, a partir d'ara per un ampli camí de terra, transitable.

Però no hi hem d’arribar al castell. En un lloc proper (0) , situat a N 41 52 18.10 E 01 52 47.47, sense cap indicació hi ha una sortida del camí, a mà dreta, per on continuarem, en baixada, també per un camí de terra. Ara bé, aquí cal plantejar-se la manera de continuar. Bé, si disposem d’un vehicle 4x4. Si no és així, caldrà aparcar i continuar a peu.

Camí que si bé al principi es veu relativament bé, es va fent més estret i “complicat” fins que al cap d'una estona, quan ja tenim visible el fortí, a mà esquerra, dalt d'un marge,

Fortí de La Torreta – Balsareny

el terra es converteix en un roquerar, “emprenyador” de circular-hi, fins i tot amb un tot terreny, i més si hem de recular en el cas (no improbable) de trobar algun vehicle de cara.

De totes maneres veiem que al davant, a pocs metres, hi ha una bifurcació, i fins allà arribem. Aparquem (1) al voral del camí (41 52 05.13 01 52 43.80), i a peu ens dirigim al fortí, situat molt a la vora, uns metres enrere.

• Distància des del lloc (0) al lloc on hem aparcat – lloc (1): uns 450 metres. O sigui que no és cap disbarat fer aquesta ruta a peu ... i sense complicacions.

Després de la visita, tornem al cotxe i un segon “angelet” del dia”, que trobem en aquest lloc, ens dona indicacions per arribar a Balsareny, per un altre camí, més transitable.

Seguirem des de la citada “bifurcació”, pel camí per on hem vingut, per l’esquerra. (Per la dreta aniríem directes a un mas proper, on viu el segon “angelet”). Tot seguit trobarem una sèrie de desviacions, sense cap dificultat, però que tot i així, descriurem:

• (2) - Desviació - 41 51 59.73 01 52 46.46. Continuem per la dreta.
  • (3) - Desviació - 41 51 51.97 01 52 39.39. Continuem per la dreta.
  • (4) - Desviació:- 41 51 54.11 01 52 37.47. Continuem per l’esquerra. Travessem un pont, pugem una costeta.
  • (5) - I finalment arribem a 41 51 53.36 01 52 34.91. Lloc on ja ens trobem dins del casc urbà de Balsareny i des d’on recomanem prendre com a punt de partida per fer aquest itinerari, al reves. Dades d'aquest lloc: Carrer costa del castell, nº 25, cantonada carrer Riera.

• Distància des del lloc (5) al lloc on hem aparcat (1): 522 metres. Tampoc suposa un esforç excessiu fer aquest recorregut a peu ...

Localització: N 41 52 06.87 E 01 52 45.53 – Altitud: 358 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Gener 2014):

“ Descripció

Sota el castell, també d'època carlina, prop la carretera de Berga. Construcció de caràcter militar situada a la falda del turó del castell de Balsareny.

És de planta rectangular, amb dues torres de planta circular als angles, diagonalment oposades. Disposa de 21 espitlleres. Malgrat el seu estat ruïnós, hi ha encara restes del seu embigat. Una petita porta rectangular, de fusta, que es podia tancar des de l'interior, era l'únic accés a l'edifici.

Notícies històriques

Durant la primera guerra carlina el poble de Balsareny va ser disputat diverses vegades pels carlins i els liberals.

El castell de Balsareny va ser transformat en fortí i l'any 1838 es van construir dues noves fortificacions: una dalt del serrat del Maurici i la que ara ens ocupa, coneguda amb el nom del fortí de la Torreta.

D'aquesta manera, el camí ral a Berga quedava absolutament controlat.

Pel Nadal del 1838 el poble va ser assetjat pels carlins comandats per Carles d'Espanya. Tres dies després les forces del general Carbó els en va foragitar.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.