Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca / Segarra

Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca

Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca

Porta d'entrada al recinte del vell cementiri.

Situació: Vora el Mas d’en Forn, en terrenys de Lloberola, petit nucli de població de Biosca, vila i municipi de la comarca de La Segarra (Lleida).

Època: Segle XI – Romànic - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Es manté en un relatiu bon estat. Al menys conserva en peus les parets i la coberta. És accessible lliurament. A l'interior, a dia d'avui, sols hi ha una taula de fusta.

A la llinda de la porta hi ha un curiós i ben conservat escut d'armes. Havent-hi accedit amb un vehicle 4x4, hem aparcat pràcticament al davant.

Accés - Visitada el 26/04/2014:

Mapa GLOBAL de l'itinerari

Iniciem l'itinerari d'avui des de sota mateix de les restes del Castell de Lloberola, prenent la carretera asfaltada, a l'esquerra i en baixada (41 53 18.8 01 21 47.0), indicada per anar a Santa Maria (Cartell verd, de senderisme) i a Les Cots, una casa de turisme rural.

Mapa INICIAL de l'itinerari

Al cap de ben pocs metres tornem a trobar una altra desviació, a mà esquerra (41 53 18.7 01 21 52.2) indicada per anar a Les Cots. Ara obviarem aquesta direcció, i seguirem per la dreta.

A partir d'ara circularem una bona estona per una carretera asfaltada. Com a referència, per comprovar la correcció de la ruta, facilitarem dues dades:

• En un moment donat trobarem a la dreta una sortida de la carretera, (41 53 39.7 01 22 38.9), indicada per anar a l'Església de Santa Maria de Lloberola.
  • Una mica més endavant, també a la dreta de la carretera, (41 53 51 01 22 39), indicat, trobarem una masia: El Venque.

Finalment arribem a un revolt d'aquesta carretera, situat a 41 54 57.9 01 23 10.5, on a l'esquerra hi ha el començament d'un camí de terra (0).

Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca

A la dreta d'aquest camí, una mica alçada, hi ha una bassa d'aigua excavada al terra.

Estem en terrenys del Mas d’en Lluc, situat molt proper, a l'altra banda de la carretera. Aquest és el punt clau del recorregut. Per aquest camí de terra, continuarem.

Com a punt de comprovació, del següent recorregut, donarem una dada: A 41 55 11.4 01 23 10.9, on el camí dona un evident gir a l'esquerra (1) , veurem una desviació a la dreta, però queda clar que nosaltres hem de continuar per l'esquerra.

Molt aviat , a 41 55 08.3 01 22 55.8, trobarem una desviació (2) : recte, uns metres al davant nostre, hi veurem a banda i banda del camí, uns suports  que sostenen una cadena (avui, estava recollida. La setmana passada quan ja havíem intentat la localització de la present església, estava posada, barrant el pas als cotxes). Pensem que per aquest camí s'arriba al Mas Rovira (*).

En aquest lloc, cal continuar per la dreta. El pas també està tancat, però en aquest cas, per una barrera “automàtica”, de las que tanquen el pas a les vaques, però que es poden obrir i es tornen a tancar, al nostre pas, sense baixar del cotxe.

Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca

A continuació veurem aquest tipus de porta amb una mica més de detall.

Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca Des de la bassa d'aigua fins aquí, hi ha uns 800 metres de distància, aproximadament.

Després de travessar aquesta porta, ens internem decididament pel mig d'una arbreda, trepitjant un camí que necessariament requereix, des d'ara la utilització d'un vehicle 4x4.

Al cap de poc tornem a trobar una bifurcació, lliure per la dreta. Però nosaltres hem de continuar per l’esquerra, tornant a travessar una segona porta batent (41 55 13 01 22 40) (3). De l'anterior porta, fins aquesta, ens separen uns 500 metres aproximadament. Continuem.

Sense cap més fet destacable, arribem a una zona, a l'entrada d'un camp, on hem aparcat (41 55 15.1 01 21 55.9) tranquil·lament el vehicle.

Mapa part FINAL de l'itinerari

A la foto inferior, detall del lloc on hem aparcat, a tocar de l'entrada a un camp. A la dreta, veiem la mola del Mas de'en Forn.

Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca

Des de la segona porta, fins aquest lloc hi ha una distància aproximada d'uns 1200 metres.

Fixeu-vos-hi bé, (veure el mapa de Google) que a la darrera part del recorregut, el lloc on hem aparcat correspondria a la "tercera" entrada a terres de conreu.

És força important, a l'hora del retorn, prendre el camí correcte, o us passarà com a nosaltres que la vàrem “pifiar”.

Mapa detall inici de la TORNADA de l'itinerari

Finalment, cal acostar-nos a l'esglesieta caminant. Tot i que és visible entre l'arbreda, està perfectament emboscada.

Ermita de Sant Miquel del Mas d’en Forn – Biosca

Cal caminar pel voral esquerra del camp uns cent metres, fins localitzar una zona, poc fresada, però que ens facilita l'acostament a l'església.

Distància total des de la bassa d'aigua a la zona d'aparcament: uns 2500 metres aproximadament, metro més, metro menys.

• A la pàgina web de Wikipedia, referida a aquesta edificació, es proposa un altre itinerari alternatiu.

Localització: N 41 55 14.3 E 01 21 56.9 – Altitud: 663 m.

Altres:

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Abril 2014):

“ Descripció

Petita ermita feta amb carreus de pedra. Te una sola nau i un absis rodo.

Nau coberta per una volta de canó. Te un arc toral i un de preabsidal, tots dos de mig punt. A la façana sud (la principal), té una entrada rectangular als laterals i formant arc rebaixat a la part superior. És adovellat.

A sobre te una rosassa. Entre l'entrada i la rosassa hi ha un escut heràldic. A la part superior de la façana, campanar d'espadanya d'una sola obertura.

Te finestres a l'absis i al mur est. L'interior és arrebossat i pintat de blanc. S'hi arriba per una pista a la dreta del Mas d'en Lluc, després d'uns Km, hi ha un prat on hi ha el Mas d'en Forn, a l'inici del prat l'edifici ens queda a l'esquerra dins del bosc.

Notícies històriques

L'indret de Masdenforn està documentat des de 1097, any en què Ramon Guifré i la seva dona varen fer donació perpètua a Santa Maria de Solsona del mas d'en Forn. La capella de Sant Miquel fou sufragània de Sant Miquel de Lloberola.”

• Com en tantes altres ocasions, aquesta descoberta no hauria estat possible sense la col·laboració de “l'angelet” de torn.

(*) El primer dia, després d'intentar inútilment la localització, vàrem tenir que plegar quan es va fer fosc.

En una segona ocasió, quan ja estàvem a punt de rendir-nos, vàrem anar a parar a un mas, que pensem que podria ser el Mas Rovira, on hi havia un grup de gent que sembla que es preparaven per fer un àpat familiar. Pensem que es van sorprendre al veure un “convidat” no esperat ...

L'home que semblava ser el pròcer del grup, ens va atendre molt amablement i ens va orientar amb precisió per poder localitzar aquesta ermita, la qual cosa, com es pot veure, vàrem aconseguir.

Des d'aquesta pàgina i si per casualitat, en té coneixement d'aquest assumpte, de nou, volem donar-li les gràcies per la seva atenció.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Segarra : Veure en un mapa més gran.