Castell de Rocabertí – La Jonquera / Alt Empordà

castell-de-rocaberti-090805_501

Cartell informatiu situat al recinte del castell.

castell-de-rocaberti-090805_714bis

Vista general, entorn de l'edificació.

Tot seguit veurem diferents fotografies d'aquesta edificació:

castell-de-rocaberti-090805_510

castell-de-rocaberti-090805_554

castell-de-rocaberti-090805_575

castell-de-rocaberti-090805_586

Situació: En terrenys del municipi de La Jonquera (Alt Empordà) – Girona.

Època: Medieval - Generalitat de Catalunya - Generalitat de Catalunya.*

Protecció: BCIN - Generalitat de Catalunya.*

Estat: Malmès. Restes força rellevants. Lliurament accessible.

Accés - Visitat el 05/08/2009:

D’entrada cal dir:

• Que aquest itinerari s'efectua per una drecera. De tal manera que tot i ser un itinerari més directe, constitueix una ruta més dura.
  • Algunes parts del recorregut poden presentar dificultats per a gent no acostumada a anar per la muntanya.

L'itinerari proposat comença a la població de La Jonquera. Cal localitzar l'Avinguda Pau Casals, d´'on entre els nº 20 i 22 d'aquest carrer (42 25 28 02 52 14) , surt una carretera sense asfaltar, amb l'únic cartell indicador que trobarem en tot el camí: castell de Rocabertí.

Durant el proper recorregut trobarem un tros de camí asfaltat per després tornar a circular sobre terra. Deixarem enrere una discreta desviació a la dreta assenyalada per arribar al Mas Furtic.

De nou se’ns tornarà a presentar davant nostre una carretera asfaltada (1).

A l'esquerra mateix de l’inici d’aquest asfalt, al voral, hi ha un petit lloc per deixar aparcat el cotxe (42 25 54 02 52 26). Fins aquí hem circulat còmodament durant uns 1.300 metres amb un vehicle convencional.

Ara, ja a peu, trepitgem el ferm asfaltat. Als 25/50  metres, la carretera fa un gir pronunciat cap a l'esquerra. En aquest lloc, hem de continuar recte, en la mateixa direcció per on veníem, enfilant-nos una mica sobre un petit roquerar i aquí mateix ja hauríem de trobar el discret corriol (42 25 55 02 52 28) per on continuarem.

Caminarem una estona per aquest camí, envoltats d'arbres, fins que anirem a sortir altra vegada a la carretera (2) asfaltada (42 26 10 02 52 38), i que seguirem una molt curta estona. Aquí caldrà estar atents a localitzar la continuació del camí. Quan la carretera està al mateix nivell d´'alçada del terra, que el terreny que tenim a la dreta, cal travessar aquest i dirigir-nos en diagonal cap al davant/esquerra, a on intuïtivament hem de trobar l’inici d’una pista de muntanya (42 26 12 02 52 41). Ens ha d'ajudar, la localització d'algunes fites (petits pilots de pedres que algunes persones han disposat acuradament) assenyalant aquest camí.

Si aconseguim localitzar aquest inici de camí, podrem continuar tranquil·lament la descoberta,  circulant durant una altra estona per una ampla i després costeruda pista.

En un moment donat, novament caldrà estar atents a localitzar la presència, a la dreta del camí, d’unes fites (42 26 12 02 52 51) que ens inviten a continuar la passejada  per un petit però evident corriol, que s'interna en l'arbreda.

A partir d’aquí una pila de fites ens guia sense treva en mig de la vegetació. Val a dir que si no fos per aquestes senyals de pedra, seria impossible pels visitants forans localitzar el camí, doncs un munt de roques de considerables dimensions dificulta l'ascensió fora del recorregut assenyalat, que per altra banda ens duu sense més dificultats a les restes del castell.

Des d'on hem deixat el cotxe, fins el cim, la durada de la caminada ha estat  d’una hora aproximadament .

Extraordinaris vistes sobre la Jonquera i voltants.

Localització: N 42 26 12 E 02 53 02 -  Altitud: 484 m.

Altres: De la pàgina web de la Generalitat de Catalunya,* ens complau extreure les següents informacions:

Descripció

Notables restes de murs molt trossejats sobre un aspriu roquissar.

Notícies històriques

Castell termenat. Documentat el 948.

Altres: (1) Gent del poble ens ha informat de que el camí “clàssic” segueix per aquesta carretera. Ben aviat trobarem una porta que barra el pas als vehicles, que poden aparcar a l'esquerra, en un espai adequat. Llavors es pot continuar a peu per aquesta carretera, que passa pel lloc assenyalat en (2) , i segueix fins el Mas Brugat. Passant pel darrere del mas, es continua el camí fins arribar també a les restes del castell.

*Informació extreta de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya

Edificacions properes:

Alt Empordà : Veure en un mapa més gran.

A L T R E S

castell-de-rocaberti-090805_707-708

La Jonquera des del castell.

castell-de-rocaberti-090805_704bis

Ford de la Bellaguarda - França.

Fotografia feta amb teleobjectiu, des del castell de Rocabertí.