Església de Santa Eulàlia de Bonner – Gósol / Berguedà

Valoració: 1 vot.

Situació: Al caseriu de Bonner, en terrenys de Gósol, població i municipi del mateix nom, a la comarca del Berguedà (Barcelona).

Època: Segle XII – Romànic – (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Ruïnes, molt malmès. Per les restes que hi ha a l'interior, pot haver estat utilitzat fins i tot, com a establa per animals.

Accés - Visitada el 28/11/2015:

• Imprescindible vehicle 4x4.

D'entrada uns comentaris.

Avui teníem intenció de visitar l'Església de Sant Vicenç de Moripol i la de Santa Eulàlia de Bonner.

Pressentíem que seria una tasca complicada, com així ha estat. Ens hem fet un far de transitar amunt i avall, circulant per pistes de muntanya. Finalment, sols hem pogut localitzar la segona edificació, i aixó ha estat fruit, més aviat de la fortuna, que no pas per cap altra raó.

I un dels motius potser ha estat el de que ¡ hem rebut massa informació !. Durant el recorregut, hem anat trobant un munt de cartells informatius, de senderisme, que ens indicaven destí i quilometratge, ara cap a una edificació, ara cap a una altra.

Però, hem topat amb camins que acabaven tancats. Altres eren circulars. Un d'ells calia travessar una petita corrent d'aigua, però hi havia la remota (?) possibilitat  de quedar-nos atrapats al bell mig de la llera del riu ...

De totes maneres, l'excursió ha valgut la pena. Un darrer consell: Per aquestes contrades, aneu sempre amb el dipòsit de benzina ple ...

Procedents de Berga i circulant per la carretera C-16, anem en direcció a Bagà, sense arribar-hi.

A l'alçada del PK 113 prenem una sortida a l'esquerra (42 13 03.8 01 52 08.6) , indicada per anar a Saldes. Entrem a la carretera B-400. (Guardiola de Berguedà – Saldes – Gósol).

A tocar del lloc on hi ha la fita del PK nº 20 d'aquest vial hi trobarem una àrea recreativa, La Plana del Reig. (Aquest espai constitueix el mirador de l'Espà) .

Aquí hi ha una sortida a l'esquerra (42 12 52.1 01 41 59.5), indicada per anar a Feners, cap a on ens dirigirem, sense entrar-hi.

Al cap d'una baixada d'uns 1500 m de recorregut, per carretera asfaltada, arribem al pla (42 12 40.7 01 41 52.7) , on s'acaba l'asfalt i trobem una desviació. Per l’esquerra un senyal ens indica que és un camí sense sortida. En realitat condueix a Feners. No hi entrarem. Per la dreta un cartell ens indica Can Blanc. Continuarem en aquesta direcció, deixant Feners (Conjunt de Feners) a la nostra esquerra.

Durant el següent trajecte marxaran o se'ns incorporaran a la nostra ruta, altres camins. Com diem en altres ocasions, en general i a manca d'indicacions, cal seguir sempre per la pista principal o més transitada.

De totes maneres, anem a detallar els punts més importants de l'itinerari.

• A 42 12 28.5 01 41 50.0, continuem recte. Hi ha un indicador: Bonner a 4 km, Moripol a 4,4 km. Peguera a 14,7, entre altres. El terra del camí comença a “complicar-se”.
  • A 42 11 49.5 01 41 48.4 Passem per un petit túnel, el Túnel de l'Avi. A la sortida, i per la dreta, durant una estona ens acompanyarà una canalització d'aigua, tapada. El nostre TomTom ja “no té mapes ... “.
  • A 42 11 38.2 01 41 40.3 – Punt estratègic del recorregut. Hi ha forces cartells. Indicat: Moripol a 2,6 km Entre altres, per l'esquerra i en baixada, indicat per anar a Bonner, cap a on ens dirigirem.

• A partir d’aquest lloc, i seguint la continuació natural del camí per on hem arribat, travessem el Pont Vell del Molí d’en Güell – (Segle XVII), i ens dirigim a Bonner.

Durant la següent part del camí, l'estat del terra empitjora notablement. En un moment donat hem trobat una família de Barcelona, que visitava aquesta contrada, la senyora Montserrat F., el seu home i tres noiets, a qui des d'aquesta pàgina saludem cordialment, i que ens han comentat que més endavant s'han trobat amb un parell de passos al camí, poc accessibles pel seu cotxe, raó per la qual han decidit no continuar endavant.

Nosaltres, tossuts, hem aparcat al voral de la carretera i hem continuat la marxa a peu. Marxa que ha finalitzat al cap d'uns 30 minuts aproximadament, quan hem arribat a Bonner.

I efectivament hem comprovat les dificultats descrites anteriorment, que hauríem pogut salvar fàcilment, si el nostre 4x4 hagués sigut un pel més alt.

En qualsevol cas, i tot i que la pujada ha comportat salvar una notable pendent, que ens ha fet esbufegar una miqueta, ha estat força bé fer una mica d'exercici al final.

Localització: N 42 10 37.4 E 01 42 13.5 – Altitud: 1.331 m.

Altres: De la pàgina web Patrimoni.Gencat, ens complau extreure la següent informació (Novembre 2015):

“ Descripció

Església romànica d'una sola nau coberta inicialment amb volta de canó i rematada per un absis semicircular a llevant.

Tant l'absis com l'església foren sobrealçats a finals del s. XVII o començaments del s. XVIII alhora que s'enguixà l'interior de la nau.

La porta és al mur de migjorn i és d'arc de mig punt adovellat.

El parament és a base de carreus de pedra de mida mitjana, disposats en fileres i units amb morter. La coberta, en origen de teula àrab, està actualment esfondrada.

Notícies històriques

En un document de 1029 en que el comte Ermengol II d'Urgell confirma la possessió de l'església de Tuixèn a favor de Sta. Maria de la Seu s'esmenta l'església de Sta. Eulèlia com un dels límits.

Al s. XIII formava part del terme casteller de Fraumir i al s. XIV era ja sufragània de la parroquial de Gósol.

AL s. XIV (1309) és documentat el castell de Bonner com una de les possessions que Sibil·la de Berga, comtessa de Pallars, el vengué al rei Jaume II.

En els últims anys l'esquerda de la coberta s'ha obert, provocant l'esfondrament de la coberta moderna, així com part del mur de migdia i tramuntana de la nau. Es troba en un estat força dolent”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Part d'aquest recorregut inicial coincideix amb el del camí que porta a l'Església de Sant Vicenç de Moripol.

Altres:

Durant la segona part del recorregut, a peu, en un lloc situat a  42 11 00.8 01 41 51.2, hem trobat un desdoblament del camí.

• Hi havia un cartell: Per la dreta, al Pont Quebradís – Un interessant fenomen geomorfològic, un pont natural de pedra, per dins del qual baixen  les aigües del riu de Valls.
  • Per l'esquerra no hi havia cap indicació. Per aquí hem continuat nosaltres per anar a Bonner.

• Hem localitzat una pàgina web amb fotografies del Pont Quebradís (En altres llocs, Cabradís).

Fruit de la visita a la pàgina del Pont Quebradís, ha estat la descoberta del