Torre de Valldans – Ponts / Noguera

Valoració: Encara no hi ha vots.

Situació: En terrenys de Ponts, vila i municipi del mateix nom, a la comarca de la Noguera (Lleida).

Època: Edat mitjana, sense poder especificar amb més detall – No l'hem pogut localitzat mitjançant el buscador de Patrimoni.Gencat.

Protecció: BCINGeneralitat de Catalunya - Memòria.

Estat: Malmesa. Poques restes, però ben evidents. Lliurament accessible.

Accés - Visitada el 25/04/2015:

Havent localitzat prèviament sobre un mapa la situació d'aquesta construcció, vàrem determinar, sortint  de la localitat de Ponts (Plaça del Portalet - (41 54 49.1 01 11 18.5), dirigir-nos a un punt determinat:  41 54 43.2 01 12 07.1.

Amb aquesta intenció, vàrem introduir les coordenades de situació al nostre fidel TomTom, que ens hi va conduir sense entrebancs.

Una vegada arribats al lloc escollit, veiem que hi ha unes senyals que ens indiquen que no està autoritzat continuar, doncs entraríem en una propietat privada. Al davant i a la dreta hi ha unes instal·lacions agropecuàries.

Vàrem aparcar el cotxe i ens vam disposar a continuar per un camí de terra, a peu, per l'esquerra (Veure el següent mapa).

Des d'aquest lloc cal localitzar visualment la torre, que ja és visible i prendre mentalment nota de la seva situació.

A partir d'aquí:

• No hi ha cap camí definit per pujar-hi.
  • Nosaltres hi vàrem accedir, camp a través. Primer resseguint el voral d'unes feixes conreades, sense trepitjar el sembrat, i després introduint-nos entre els matolls, i dirigint-nos de manera expeditiva, intuïtivament, cap a les pedres que buscàvem.
  • Tot i que el  recorregut és curt, en algun punt, pot presentar dificultats per a gent poc acostumada a anar per la muntanya. No és recomanable anar-hi amb criatures, ni/o amb gent gran.
  • Prèviament, potser caldria valorar si la visita compensa les dificultats. Nosaltres, tossuts com som ...
  • A la baixada vàrem fer el mateix: campi qui pugui. Orientativament, senyalem en l'anterior mapa, el recorregut aproximat.

Localització: N 41 54 45.8 E 01 12 07.7 – Altitud: 419 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Abril 2015):

“ Descripció

Per arribar al tossal on es troba la torre cal arribar fins el poble de Ponts, i aquí cal agafar la pista de terra que surt de la plaça d'Artigues en direcció est.

Es continua per aquesta pista durant 1'4 quilòmetres, on hi ha una bifurcació i cal agafar el camí de l'esquerra, seguint-lo uns 50 metres.

Aquí es troba una altra bifurcació, on s'agafa la pista de l'esquerra fins arribar a la granja d'en Petges, a uns 100 metres, on es pot deixar el cotxe.

La torre es troba al petit turó que queda a mà esquerra del camí, i cal pujar a peu durant uns 5 minuts.

És una construcció de planta quadrada. Els murs tenen un gruix de 150 cm i una alçada de 2,3 m. Són fets amb filades ben arrenglerades de carreus de mides irregulars (30 cm X 50 cm), units amb fang.

Es desconeix la cronologia de la seva construcció, ja que, tot i que s'emmarca en un moment de l'edat mitjana, no s'observa ceràmica en superfície que ajudi a precisar-ne la cronologia concreta.

Context

Petit tossal erm amb vegetació abundant de matolls i alguns pins.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

• Torcularium – El llegat del vi i de l'oli en el paisatge

Altres llocs interessants per visitar:

El recorregut passa per sota de l'alt i flamant aqüeducte del Canal Segarra-Garrigues.