Torre de L’Esparra – Riudarenes / Selva

Finestra pis.

Porta d'entrada.

Porta d'entrada. Observi's l'exagerat gruix de la paret.

Sostre de volta de canó. L'obertura deuria de permetre l'entrada al pis superior.

Espitlleres.

Exterior - Restes.

Situació: Al raval de L’Esparra, petit nucli de població del municipi de Riudarenes (La Selva) – Girona.

Època: Segle XIII - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN - (Patrimoni.Gencat).

Estat: En un relatiu molt bon estat. Entrada lliure a través d’una bonica porta adovellada. L’interior de l’edificació,  fa unes 7 passes de llarg per 4,5 d’ample.

Creiem que llevat d’intervencions humanes, aquesta construcció podria romandre en peu un bon grapat d’anys més. Les parets tenen un gruix de mes de dos metres. Sostre de volta de canó. Els carreus de la construcció, llevat algunes peces dels angles inferiors exteriors,  estan en molt bon estat.

Els arbres que envolten l’edifici, limiten molt la presa de fotografies, alhora que també impedeixen la visió dels voltants des d’aquesta situació, dalt d’un petit turó.

Altres noms: Força de la Roqueta / Torre dels Mussols / Torre de les Bruixes- (Patrimoni.Gencat).

Accés - Visitada el 29/08/2008:

Des de la població gironina de Riudarenes, cal agafar la carretera GIV-5514 amb destinació a L’Esparra. (En una rotonda, a ma esquerra, si venim de Sils).

Poc abans d’arribar a aquest petit llogaret, veurem a la dreta de la carretera una petita fita de pedra, assenyalant el PK 6 d’aquesta carretera.

A l’esquerra, pocs metres abans, hi ha un trencall, l’inici d’una pista de muntanya.

Caldria deixar aparcat el vehicle (llevat que fos un TT ...) aquí mateix (41 49 40 02 39 33) i continuar a peu, uns cinc minuts, fins arribar a les restes de l’edificació que busquem.

Curiosament cal assenyalar que amb posterioritat a aquest trencall, en trobaríem un altre a poca distància, també a mà esquerra, i també amb una altra fita, assenyalant el PK 6, però en aquest cas amb una ostentosa i nova senyal vertical de tràfic. No és aquest el camí apropiat.

Itinerari alternatiu:

Arribats a l’Esparra hi entrem i continuem per l’únic carrer que hi ha al llogaret. Aviat sortim del poble i continuem per una pista sense asfaltar. En un moment donat veiem a l’esquerra l’entrada a un camí particular (41 49 35.44 02 39 34.82). Aparquem al davant, doncs la pista en aquest lloc és força ample.

Llevat que hi hagin canvis amb posterioritat, hem pujat un petit marge de terra que hi ha al costat dret (segons es mira de front) d’aquest camí privat i ens trobem un camí que al cap de molt poc es desdobla: recta i a la dreta.

Agafem aquest camí de la dreta, que circulant en mig del bosc, en cinc minuts, ens conduirà també a la torre, per un recorregut més planer que l’altre.

Torre de l'Esparra - Itinerari alternatiu - Captura de pantalla de Google Maps, complementada amb anotacions manuals.

Localització: N 41 49 41.58 E 02 39 36.64 – Altitud: 197 m.

Altres:

“ Coneguda també com a Força de la Roqueta (i popularment Torre de les Bruixes), el primer esment de la torre data del 1294, tot i que pels trets de construcció pot ser una mica anterior.

Es tracta, sembla ser, d'una casa forta en forma de torre, envoltada d'un recinte emmurallat del qual en queden algunes poques restes.

És de planta lleugerament trapezial, i la gruixària dels seus murs (2'10 m.) fa que es conservi en quasi tota la seva alçària (10 m.).

Té dues plantes, cadascuna amb una porta d'entrada, i tot un seguit d'espitlleres. La volta del pis es conserva perfectament.

Tenint en compte que es troba abandonada, val a dir que el seu estat de conservació és, ara com ara, força bo."

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Novembre 2012):

“ Descripció

Es tracta d'una casa forta situada al cim d'un turó prop del poble de l'Esparra, amb forma de torre quadrada de grans proporcions.

La planta central és però, lleugerament trapezial. Està envoltada per un recinte fortificat del qual queden poques restes. Fa uns 10 metres d'alçada, per 8,9 metres als costats curts, 11,45 m i 10,35 m els costats llargs. El gruix dels murs és de 2 metres aproximadament.

L'edifici té dues plantes, cadascuna amb una porta d'entrada formada per arcs de mig punt i adovellada, la del pis superior és més petita i es troba descentrada.

A la planta baixa, a peu pla, rodegen el mur disset espitlleres i a l'interior s'aprecia la volta apuntada amb restes d'encanyissat.

Al pis superior també hi ha diverses espitlleres i l'accés a aquest pis, sota la porta, és a través de dos forats destinats segurament a aguantar les bigues de suport d'una plataforma per pujar a la torre.

Tot i el seu abandonament es conserva força bé, els murs estan formats per carreus de pedra granítica mal tallats i irregulars, units per morter de calç, mentre que els cantons són reforçats per carreus ben tallats.

Al costat de la torre hi ha restes d'una cisterna. Cal destacar la presència d'elements defensius com són les espitlleres i del recinte exterior i tot i ésser una casa forta, és possible que es pogués arribar a considerar com a castell.

Notícies històriques

Hi ha poques notícies documentades sobre la torre de l'Esparra, però està clar que es tracta d'una domus o casa forta, construïda a finals del s.XII principis del XIII, i esmentada al s.XIV. Era dels vescomtes de Cabrera, senyors del castell d'Argimon, del qual depenia.

El 1294 Jaume I obligà a Ponç Hug IV d'Empúries a aixecar el setge del castell que continuava essent dels Cabrera.

La torre forma part de la Roqueta que al llarg del temps ha pertangut a diverses famílies: Xamar, Cassà, Farners i Cruïlles, qui rebien els seus ingressos d'aquesta i altres possessions.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Selva : Veure en un mapa més gran.