Torre de Cucurull – Roda de Berà / Tarragonès

Situació: A les afores de Roda de Berà, vila i municipi de la comarca del Tarragonès (Tarragona).

Època: Segle X - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Malmesa. Lliurament accessible. Les vistes als voltants, són esplèndides.

Altres noms: Antic castell de Roda - (Patrimoni.Gencat).

Accés - Visitada el 16/06/2007:

Accessible per multitud d'itineraris  segons procedència del viatger. Descrivim a continuació, la ruta que hem fet nosaltres:

Procedents del Vendrell i circulant per la carretera N-340 en sentit sud, hem pres una sortida a la dreta, a tocar del PK 1182, en una rotonda situada a  41 10 04.82 E 01 27 31.89 i ens hem dirigit cap a Roda de Berà.

Entrem a Roda de Berà, travessant un pont per sobre de l'autopista, i trobem una rotonda, (41 10 57.45 E 01 27 17.32) que abandonarem per la tercera sortida, per tal de continuar pel carrer anomenat de Barà, en direcció a l'Església Parroquial.

Arribem a una placeta anomenada El racó del replà, on a prop, al fons, a dalt i a la dreta es veu l'església. En aquesta placeta (41 11 04.66 01 27 14.04 - Hi ha dos arbres monumentals) cal continuar pel carrer de l'esquerra, carrer de l’Aigua, on un cartell indica per anar a "Ca la Martorella".

Passem una desviació que ens portaria a aquesta casa de turisme rural i continuem. Passem per sota del pont del tren (41 11 10.79 01 27 11.47). Ara el carrer es transforma en camí de terra, transitable sense dificultats.

Al poc a l'esquerra trobem un marge d'obra vista de color taronja - rosa. Al final d'aquesta construcció, a l'esquerra arrenca (41 11 23.37 01 26 59.18) una carretereta asfaltada per on continuem.

La torre és visible al fons. A uns 30 metres, a l'esquerra neix una altra pista de muntanya (41 11 22.84 01 26 55.79), per on seguirem (Per la dreta aniríem a parar a un viaducte de l’AVE, molt proper.).

En aquest lloc, cal valorar si es pot pujar en vehicle de turisme (El dia de la visita, els primer metres estan en males condicions), o hem d’aparcar, aquí mateix (hi ha un lloc pla i ample, a la dreta).

En qualsevol cas, a peu o en cotxe, al cap d’uns 150 metres hem d'arribar a un lloc on hi ha dipòsit d'aigua de considerables dimensions, que ens confirmarà que estem en el bon camí.

Darrere del dipòsit, arrenca un corriol, que es desvia: cap a l'esquerra, on un cartell indica Els Molins i que NO l'hem de seguir.

S'ha de continuar cap a la dreta i amunt.

Tot i que no hi ha cap cartell que ho indiqui, el corriol per on hem de continuar és perfectament visible, fàcil de seguir, i ja es veu molt a la prop, la torre de Cucurull. Hi arribarem en 10 minuts.

Localització: N 41 11 20 E 01 26 47 – Altitud: 152 m.

Altres:

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Gener 2013):

“ Descripció

L'accés a la Torre del Cucurull des de Roda de Barà és des de ponent de la vila. Iniciem el recorregut des del Carrer de l'Aigua (coincident amb el torrent de Cal Setró), que en sortir de Roda passa a anomenar-se camí de Bonastre. Uns 500 m després de passar per sota del pont de la via del tren s'ha d'agafar un trencall a mà esquerra que condueix a un gran dipòsit d'aigua, on deixarem el vehicle.

Darrera el dipòsit s'inicia un corriol que enfila cap a la carena de la muntanya dels Molins, superant un desnivell de 150 m. Un cop allà trobarem un altre sender que, després de 150 m cap a la dreta, ens durà fins al peu de la torre.

El bé catalogat es tracta d'una torre medieval que disposa d'un extens control visual del seu entorn, especialment en direcció sud, on es divisa bona part del litoral.

La torre és de planta circular. Els tres metres inferiors, d'uns 3,5 m de diàmetre, són massissos i, a partir d'aquest nivell, el diàmetre interior de l'edifici és de 200 cm i el guix de les seves parets és de 110 cm.

Desgraciadament només es conserva en una alçada de 3 m més (per damunt dels 3 m de la base massissa) i tota la part meridional de la construcció està molt malmesa. No hi ha cap resta de la porta, que segurament devia ésser en un pis superior, per tant, a més de 6 m del sòl exterior. La paret és feta, de manera general, amb pedres no gaire grans (uns 15 per 30 cm), sense treballar, arrenglerades en filades i unides amb morter de calç de poca qualitat.

A tot el seu voltant sembla que hi havia una muralla de tancament, conservant-se millor al costat sud i, en part, al costat est. A més, es conserva un mur que surt de la torre vers el sud, per enllaçar amb la muralla meridional, i una altra paret que surt de l'est de la torre i enllaçava amb la muralla oriental.

El recinte clos devia fer de sud a nord uns 18,5 m de llarg i devia tenir uns 13 m d'amplada. La paret que surt de la torre en direcció sud té uns 70 cm de gruix, amb un tipus de pedra i morter molt similars als de la torre, fet que fa suposar que serien coetanis.

Tot i que s'hagi conservat en força mal estat i que no es pugui documentar la seva porta (element important de cara a la seva datació), autors com J. Bolós (1995) afirmen que la seva construcció podria situar-se als voltants del s. X. El mateix autor opina que aquesta torre i les seves dependències annexes podrien ser l'antic Castell de Roda.

Context

A la muntanya dels Molins, al cim d'una petita elevació anomenada el Cucurull, on podem trobar la vegetació típica de la màquia mediterrània. “

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Tarragonès : Veure en un mapa més gran.

Altres llocs interessants per visitar:

Relativament a la vora hi ha la urbanització coneguda amb el nom de Roc de San Gaietà, una pintoresca urbanització construïda entre els anys 1964 i 1972 (Pàrking: N 41 10 09.59 E 01 28 50.57).