Església de Sant Vicenç de Moripol – Gósol / Berguedà

Valoració: Encara no hi ha vots.

Situació: A Moripol, llogaret abandonat i en ruïnes del municipi de Gósol, a la comarca del Berguedà (Barcelona).

Quan durant els nostres viatges pel món, ens trobem amb aquest poblets abandonats, enrunats, oblidats, sempre se'ns encongeix una mica l'ànima. Pensem en la gent que ha nascut, viscut, estimat i mor entre aquestes parets i aquestes imatges, no ens deixen pas indiferents ...

Sobretot pensem en els que ens han precedit, avis i pares, en el dolor que segurament sentirien si ara veiessin aixó ...

MoripolMoripolMoripol

Boniques vistes als voltants.

Època: Barroc. Tot i que el lloc de Moripol és documentat des de la baixa edat mitjana, l'edificació actual és del segle XVII, substituint un temple romànic anterior.

Protecció: No hi consta – (Patrimoni.Gencat).

Estat: L'església actualment, presenta un bon aspecte, deu haver estat rehabilitada recentment. No és accessible lliurament. Hem aparcat pràcticament al davant, al voral del camí.

Accés - Visitada el 04/12/2015:

La primera part del camí és la mateixa que ens ha portat a visitar l’Església de Santa Eulàlia de Bonner, el Castell de Moripol, i el Pont Vell del Molí d’en Güell.

Procedents de Berga i circulant per la carretera C-16, anem en direcció a Bagà, sense arribar-hi.

A l'alçada del PK 113 prenem una sortida a l'esquerra (42 13 03.8 01 52 08.6) , indicada per anar a Saldes. Entrem a la carretera B-400. (Guardiola de Berguedà – Saldes – Gósol).

A tocar del lloc on hi ha la fita del PK nº 20 d'aquest vial hi trobarem una àrea recreativa, La Plana del Reig. (Aquest espai constitueix el mirador de l'Espà) .

Aquí hi ha una sortida a l'esquerra (42 12 52.1 01 41 59.5), indicada per anar a Feners, cap a on ens dirigirem, sense entrar-hi.

Al cap d'una baixada d'uns 1.500 m de recorregut, per carretera asfaltada, arribem al pla (42 12 40.7 01 41 52.7) , on s'acaba l'asfalt i trobem una desviació. Per l'esquerra un senyal ens indica que és un camí sense sortida. En realitat condueix a Feners. No hi entrarem. Per la dreta un cartell ens indica Can Blanc. Continuarem en aquesta direcció, deixant Feners (Conjunt de Feners) a la nostra esquerra.

42 12 28.5 01 41 50.0, continuem recte. Hi ha un indicador: Bonner a 4 km, Moripol a 4,4 km. Peguera a 14,7, entre altres. El terra del camí comença a “complicar-se”. Aviat serà necessari circular amb un vehicle 4x4.

A  42 11 49.5 01 41 48.4 Passem per un petit túnel, el Túnel de l'Avi. A la sortida, i per la dreta, durant una estona ens acompanyarà una canalització d'aigua, tapada. El nostre TomTom ja “no té mapes ... “

Fi de la coincidència del recorregut

A 42 11 29.2 01 41 22.0 Continuarem per la dreta, fent cas a un cartell que ens indica que trobarem Moripol a 2,1 km.

Finalment, a 42 11 58.3 01 40 39.5, continuarem per l'esquerra, indicat. Uns quants metres més endavant, ja veurem Moripol, a l'esquerra del camí.

La distància total del recorregut, des de l'àrea recreativa del mirador de l'Espà, ha estat d'uns 6,2 km. aproximadament.

MAPA de l'itinerari realitzat – Google Maps

Localització: N 42 11 51.8 E 01 40 37.9 – Altitud: 1.372 m.

Altres: De la pàgina web Patrimoni.Gencat, ens complau extreure la següent informació (Desembre 2015):

“ Descripció

Església barroca d'una sola nau coberta amb volta de canó i flanquejada per petites capelles a mode d'arcosolis.

La porta és al mur de migdia i el campanar de planta quadrada, molt massís, s'alça prop del presbiteri al mur de ponent, destacant les obertures enormes.

L'església es conserva en mal estat ja que fa molts anys que resta abandonada.

El parament és de carreus irregulars i les obertures, en la seva majoria, són allindades de perfil quadrangular. La coberta és d'embigat de fusta i teula àrab a dues aigües.

Notícies històriques

El lloc de Moripol és documentat des de la baixa edat mitjana.

Formava part del terme casteller de Gósol i en època moderna augmentà el seu poblament. Per aquest motiu es bastí l'església de St. Vicenç que substituí el vell edifici romànic sota l'advocació de St. Miquel.

AL s. XIII el lloc quedà integrat al castell de Fraumir però en època ja moderna, retornà a Gósol.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.