Església de Sant Miquel de Sorerols – Tavertet / Osona

Valoració: 1 vot.

Situació: Al terme municipal de Tavertet (Osona) – Barcelona.

Època: Segle XI – Romànic - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No consta.

Estat: Exteriorment, aparenta un bon estat. No és lliurament accessible.

Accés - Visitada el 13/08/2008:

El recorregut per arribar-hi, és exactament el mateix que ens ha portat al castell de Sorerols:

Hi ha diferents itinerari per accedir-hi. El que avui presentem, és el següent:

Procedents de Santa Maria de Corcó – L’Esquirol i circulant per la carretera BV-5207, en sentit Tavertet, trobarem una cruïlla (42 01 14 02 23 09) on  hi ha una indicació que assenyala a l’esquerra per anar a Cantonigròs i a Rupit. A l’altra banda, un altre indicador assenyala cap a la dreta per anar a, entre altres, a Sant Miquel de Sorerols,  cap a on ens dirigirem.

Una mica més endavant trobarem un trencall a la dreta, que obviarem, seguint recte. A poc, a mà esquerre haurem d’estar atents a veure un petit cartell de senderisme (42 01 00 02 23 00) anunciant l’inici d’un camí, que en 3 km. ens hauria de portar a Sorerols.

Aparquem el cotxe aquí mateix i ens disposem a continuar a peu.

El camí no presenta cap dificultat per seguir-lo, ample i sense apreciables desnivells. En un moment determinat trobarem un trencall a la dreta que obviarem, seguint recte i baixant. Més tard s’incorpora per la nostra esquerra un camí força ample. ¡Hi ha un cartell indicatiu de que es apte per a vehicles¡.

Continuem i al poc arribarem al MIRADOR de Sobiranes, amb boniques vistes. Passarem després pel bell mig de la MASIA de Sobiranes,  on si cal es pot demanar la clau que permet l’accés a l’església de Sant Miquel de Sorerols (Romànica – segle XI).

Trobarem després un petit indicador informatiu de que estem a punt d’arribar al lloc anomenat El Collet de la creu. Després d’una discreta pujada arribarem a una planura ( 41 59 57 02 22 45), on davant s’aixeca el turonet on hi ha les restes del castell de Sorerols, sense cap indicació al respecte.

L’accés  a les restes del castell és una mica dificultós, doncs l’espessa vegetació, les fulles mortes del terra, i la forta pendent, tot plegat dificulten una mica la pujada.

A la dreta d’aquest turó, al fons es veu l’església de Sant Miquel de Sorerols. Per anar-hi, cal continuar una mica més endavant la pista por on hem vingut, i a la dreta veurem un trencall que ens hi porta en molt poca estona.

Localització: N 41 59 44.34 E 02 22 34.10 – Altitud: 769 m.

Altres:

• Una vegada  fet aquest recorregut, estem en condicions de dir que aquest itinerari és perfectament apte per fer-lo còmodament amb un tot terreny, i/o fins i tot ens atreviríem a dir que en un vehicle de turisme.

De totes maneres, hi ha altres vials més adients per a vehicles, alhora que aquesta ha estat una bonica excursió a peu,  sense preses, d’una durada d’uns 50/60 minuts (anada), que ens ha permès descobrir  amb calma, aquest encisador racó d’Osona.

• De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Octubre 2012):

“ Descripció

Una vintena de metres més avall del cim del puig on s'assenten les ruïnes del castell de Sorerols, hi ha -a 768 metres sobre el nivell de la mar- el temple romànic de Sant Miquel.

Església d'una nau coberta amb volta de canó reforçada per tres arcs torals. L'absis semicircular s'obre a llevant i el presbiteri està aixecat dos esglaons de la resta de la nau, la qual està lleugerament desviada. La porta principal és d'arc de mig punt adovellat i la part superior la té remarcada amb dues filades de pedra plana. Coronant la façana hi ha un campanar d'espadanya de dos arcs.

Exteriorment l'absis està decorat amb bandes llombardes i arquets cecs, decoració que s'estén a la meitat dels murs de migjorn i de tramuntana, mentre que la meitat de ponent no té cap ornamentació. El parament és de petits carreus, desbastats i escairats, disposats en filades uniformes i regulars.

En aquest indret hi ha restes de l'antic cementiri i alguna làpida que donen testimoni dels difunts de les cases de l’antiga parròquia.

Notícies històriques

La primera notícia de l'església data del segle X per l'acte de consagració de Sant Romà de Sau i al 1091, fou consagrada la de Sant Miquel.

Tenim constància de la vitalitat de l'església durant els segles XI i XII amb la pesta negra, el cens que havia arribat a tenir 25 famílies es reduí a dues. Al segle XIV, degut a la despoblació, passà a ser sufragània de Sant Cristòfol de Tavertet. El fogatge de 1553 del terme i quadra de Sorerols dóna la relació de 7 famílies. Aviat es perderen les pistes de l'església, només se sap que el 1855, en intentar fusionar-se amb el terme de Sant Bartomeu Sesgorgues i constituir una nova parròquia que havia de construir l'església prop del mas Mierons, cosa que no es porta a terme, constava de 11 famílies.

Al 1956 s'inicià la restauració de la capella, que és un dels millors exemples del romànic a Osona, suprimint la sagristia construïda.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Osona : Veure en un mapa més gran.