Església de Sant Martí de la Roca – Castellcir / Moianès

Situació: En terrenys de Castellcir, població i municipi del mateix nom, a la comarca del Moianès – Barcelona.

Època: Segle XI – Romànica -  (Wikipedia).

Protecció: Informació no disponible.

Estat: Molt malmesa. Lliurament accessible. Comparteix la planura on està edificada, dalt d’un esperó de roca, amb el castell de Castellcir o Castell de La Popa.

Altres noms: Església de Sant Martí del castell.

Accés - Visitada el 01/04/2008:

Lògicament, el recorregut per arribar-hi, és exactament el mateix que ens ha portat al Castell de Castellcir, també conegut com a Castell de la Popa, i que tot seguit reproduïm:

Procedents de Caldes de Montbui, i circulant per la carretera C-59, en sentit Moià, a l'entrada mateix de Castellterçol cal agafar un trencall a mà dreta, per dirigir-nos a Castellcir.

Entrem a aquesta població i seguim recte fins el final, on trobarem la plaça Abat Escarré, on hi ha una petita rotonda. En un costat d’aquesta plaça hi ha una escola. Situats al davant, de cara a l'escola, des del costat esquerra surt una carretera sense asfaltar (41 45 38.73 02 09 03.26), per on caldrà seguir per anar al castell (Hi ha un cartell de senderisme indicant-ho).

La carretera baixa fins la riera i la ressegueix, deixant-la sempre a la nostra banda dreta, sense travessar-la en cap moment. L'únic trencall que trobarem a la nostra dreta – i que travessa la riera – ens portaria a l’església vella o de Sant Andreu. Obviarem aquest trencall i continuarem recte. Encara deixarem a la nostra dreta una granja de bestiar, amb un dipòsit de ferro al costat,

i després una construcció de ciment armat de varis cossos, en forma de piscina, però oberta per un dels costats.

Al cap arribarem a un lloc on trobarem una bifurcació en forma de Y. A la dreta una porta ens barra el pas.

Un cartell prohibeix a partir d’aquí el pas de  vehicles (excepte veïns).

Un altre cartell diu textualment: “Está Vd. en el interior vedado nº 284 – Le recordamos la prohibición de llevar armas y perros sueltos.” Sens dubte, identificarem aquest lloc, amb aquestes dades...

Hem aparcat el cotxe aquí mateix: 41 46 03 02 09 49. Recorregut en cotxe, des de Castellcir: aproximadament uns 2,2 Km.

Ja a peu, hem travessat aquesta porta i hem continuat per la pista. Al cap de molt poc, davant nostre ja es veuen, primer les restes de la Torrassa dels moros, a la nostra esquerra i al davant i a dalt, el Castell de Castellcir, també dit Castell de la Popa.

Aviat i de manera intuïtiva interpretarem que hem d’abandonar la pista

i seguir per una planura de roca a la nostra esquerra.

A partir d’aquí trobarem infinitat de “fites” que ens duran sense cap dificultat al davant mateix de la porta del castell.

La durada aproximada d’aquesta caminada haurà estat d’uns 25 minuts a bon pas.

Localització: prenent la lectura davant mateix de l’ermita de Sant Martí, ubicada dins del recinte del castell: N 41 46 27.14 E 02 10 37.00 - Altitud: 845 m.

Altres: Una menció especial als anònims i voluntariosos “guies”, que amb la seva valuosa i gentil  tasca de senyalitzar amb nombrosíssimes fites el camí, l'han convertit en un veritable passeig. Gràcies de nou.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.