Castell d’Esparraguera – Seva / Osona

Vistes des del castell d'Esparraguera.

Situació: Al terme municipal de Seva (Osona) – Barcelona.

Època: Segle XII - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN

Estat: Malmès. Lliurament accessible, tot i que a l’estar al costat mateix d’una masia habitada, per cortesia, caldria demanar permís al masover que guarda aquesta casa.

Accés - Visitat el 26/07/2008:

Hi ha varis itineraris. El que proposem avui, és el següent:

Accedirem a la població d’Hostalets de Balenyà, procedents de la C-17 (Coordenades al trencall:  41 47 58 02 13 50), i ens trobarem circulant per la carretera N 152-a, també anomenada carretera de Ribes.

Ja dins de la població veurem que en un moment donat aquesta carretera es desdobla (2º cartell indicatiu que diu Centre urbà: 41 48 50 02 14 02-Veure mapa Google), i la part dreta d’aquesta via es transforma en un carrer, el carrer de Barcelona, per on circularem, i al cap d’uns moments seguirem en paral·lel una estona, la via del tren, que deixarem aviat a la nostra esquerra.

Seguint sempre circulant pel carrer Barcelona, iniciarem una pujada (41 48 56 02 14 13), que ens conduirà al patí d’una edificació que veurem a dalt, davant nostre, on ens hi ficaríem de dret, però nosaltres no hi hem d’entrar-hi. Abans d’arribar-hi, i també abans d’un petit camp de gra, a la dreta neix un camí (*) sense asfaltar (41 48 59 02 14 36 - tornem a insistir: veure mapa de Google), anomenat camí del Fitor, per on continuarem.

Deixarem enrere, a la dreta una masia abandonada, anomenada L’Alzinar. Al cap de poca estona arribarem a la casa anomenada Cal Fitor (41 48 04 02 14 22).

Pel costat esquerra d’aquesta granja segueix la pista sense asfaltar, que ens conduirà en una sèrie de revolts, a les restes del castell, que si hem estat atents, a l’arribar a aquesta granja, ja han estat visibles.

Al costat mateix del castell, hi ha una masia habitada.

• (*) Nota: La climatologia pot modificar sensiblement les condicions de circulació per pistes de muntanya. Cal tenir-ho en compte
  • De retorn, si es vol anar per un altre camí, caldria preguntar a la masia, l’oportunitat de poder, passant pel mig de la granja del Fitor, continuar per un camí que condueix a Centelles, travessant les instal·lacions d’una pedrera.

• Curiositat: Edificació que pertany al municipi de Seva. No obstant hi hem anat per Hostalets de Balenyà i n’hem sortit per Centelles...

Localització: N 41 48 07.08 E 02 14 38.05 – Altitud: 607 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Octubre 2012):

“ Descripció

Queden alts murs del casal quadrat. Obra romànica del segle XII prop un mas fet sobre l'antiga capella del casal.

Notícies històriques

Casa forta. Documentada el 1201.

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Osona : Veure en un mapa més gran.