Castell de Torroella – Navàs / Bages

castell-de-torroella-120225_512

castell-de-torroella-120225_507bisblog

Situació: Al NO de Sant Salvador de Torroella, petita entitat de població del municipi de Navàs (Bages) – Barcelona.

Època: Ho desconeixem.

Estat: Molt malmès, molt poques restes, les més significatives, la base d’una torre rodona. Lliurament accessible. Extraordinàries vistes a tots el voltants.

Altres noms: El lloc on hi ha les restes és conegut com Torroella vella.

Accés - Visitat el 25/02/2012:

Circulant per la carretera C-55, entre Súria i Cardona, hem agafat la sortida d’aquest vial en un lloc (PK 53) situat a les coordenades 41 52 7.36 01 43 13, prenent la desviació indicada per anar a Sant Salvador de Torroella.

Quan hem arribat a aquest indret (41 52 03 01 42 48), des d’aquí hem continuat per un camí de terra, que arrenca a continuació del  camí asfaltat per on hem arribat, deixant a la dreta l’església, circulant amb un vehicle 4x4, per una (a dia d’avui) polsegosa carretereta.

Circularem sempre per la pista principal, sobrepassant intuïtivament algunes petites desviacions.

A grans trets, donarem algunes referències:

-       Sobrepassem una considerable extensió de terra cultivable: 41 52 23 01 42 27.

-       Hi ha un trencall: 41 53 09 01 42 29. Continuem per l’esquerra.

-       Altre trencall: 41 53 11 01 42 15, seguim per l’esquerra.

-       Sobrepassem per l’esquerra una casa abandonada: 41 53 11 01 42 11

-       Finalment trobem un pronunciat trencall a l’esquerra per on continuem: 41 53 01 01 41 38. Hi ha un cartell: per l’esquerra a Súria, per la dreta Cardona. Aquest darrer tram del recorregut és el més boterut.

A la fi, després d’un recorregut aproximat d’uns 5,2 km des de Sant Salvador, arribem a un lloc on aparquem els vehicles: 41 52 59.62 01 41 50.49

Aquí hi trobem un cartell informatiu: Camí de la sal. La Necròpoli medieval de la Vinya del Guitarra.

castell-de-torroella-120225_501

Si volem fer una visita a aquesta necròpoli, situats davant del cartell, cal introduir-nos entre la vegetació en aquesta direcció, cap endavant, i a ben pocs metres hem de trobar les tombes antropomorfes (41 52 59 01 41 50).

castell-de-torroella-120225_504

Per anar al castell de Torroella:

Cal situar-nos d’esquena al cartell i introduir-nos entre la vegetació en aquesta direcció, pujant una suau costeta. A partir d’aquí, que “Dios reparta suerte ...”

El camí és un petit corriol, a vegades difús, a vegades clar i que de tant en tant es fa fonedís, tot i que quasi sempre marxa en la mateixa direcció.

Malauradament, no podem donar més dades, doncs no “n’hi han”. Una mica més endavant, en aquesta pàgina, ja comentem que la descoberta sols ha estat possible gràcies a la desinteressada col·laboració d’una bona persona. En qualsevol altre cas, no ho haguéssim trobat.

Si ho intenteu, us desitgem força sort ...

Cent o dos-cents metres més endavant de les restes del castell, ( 41 52 44 01 42 10) en la mateixa direcció en que hem arribat a la torre, trobarem les restes del poble vell de Torroella.

D’aquestes restes, sols s’identifica la base d’una edificació rectangular, que el Sr. Josep ens diu que (Segons la seva mare), són les restes de l’antiga església del poble.

També trobem un petit forat a terra, una antiga cisterna.

La vegetació és aquí amo i senyor d’aquestes pedres. Malauradament aviat no quedarà més que el record.

Localització del castell :N 41 52 46 01 42 05. Altitud: 508 m.

Altres: Cal dir que la localització d’aquesta construcció hagués estat impossible sense l’extraordinària i gratificant col·laboració del Sr. Josep, un veí de Sant Salvador, que es va brindar a acompanyar-nos personalment en aquesta descoberta.

Bon coneixedor d’aquesta contrada, bon caminador, ens va conduir a través del bosc fins el lloc buscat.

Des d’aquesta pàgina volem expressar-li novament la nostra consideració. Moltes gràcies.

Edificacions properes:

Bages : Veure en un mapa més gran.