Castell de Sorerols – Tavertet / Osona

Valoració: Encara no hi ha vots.

Vista general, entorn de l'edificació, emboscada dins d'aquesta arbreda.

Situació: Al terme municipal de Tavertet (Osona) – Barcelona.

Època: Segle XI - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: BCIN

Estat: Molt malmès. Escasses restes. De totes maneres, la construcció de forma atalussada dels panys de paret supervivents, creiem que garanteix, llevat d’intervencions humanes, la seva conservació durant uns quants anys més. Lliurament accessible.

Accés - Visitat el 13/08/2008:

El recorregut per arribar-hi, és exactament el mateix que ens ha portat a lesglésia de Sant Miquel de Sorerols:

Hi ha diferents itinerari per accedir-hi. El que avui presentem, és el següent:

Procedents de Santa Maria de Corcó – L’Esquirol i circulant per la carretera BV-5207, en sentit Tavertet, trobarem una cruïlla (42 01 14 02 23 09) on  hi ha una indicació que assenyala a l’esquerra per anar a Cantonigròs i a Rupit. A l’altra banda, un altre indicador assenyala cap a la dreta per anar a, entre altres, a Sant Miquel de Sorerols,  cap a on ens dirigirem.

Una mica més endavant trobarem un trencall a la dreta, que obviarem, seguint recte. A poc, a mà esquerre haurem d’estar atents a veure un petit cartell de senderisme (42 01 00 02 23 00) anunciant l’inici d’un camí, que en 3 km. ens hauria de portar a Sorerols.

Aparquem el cotxe aquí mateix i ens disposem a continuar a peu.

El camí no presenta cap dificultat per seguir-lo, ample i sense apreciables desnivells.

En un moment determinat trobarem un trencall a la dreta que obviarem, seguint recte i baixant. Més tard s’incorpora per la nostra esquerra un camí força ample. ¡Hi ha un cartell indicatiu de que es apte per a vehicles¡ .

Continuem i al poc arribarem al MIRADOR de Sobiranes, amb boniques vistes. Passarem després pel bell mig de la MASIA de Sobiranes,

on si cal es pot demanar la clau que permet l’accés a l’església de Sant Miquel de Sorerols (Romànica – segle XI).

Trobarem després un petit indicador informatiu de que estem a punt d’arribar al lloc anomenat El Collet de la creu. Després d’una discreta pujada arribarem a una planura   (41 59 57 02 22 45), on davant s’aixeca el turonet on hi ha les restes de l’edificació que busquem, sense cap indicació al respecte.

L’accés  a les restes del castell és una mica dificultós, doncs l’espessa vegetació, les fulles mortes del terra, i la forta pendent, tot plegat dificulten una mica la pujada.

A la dreta d’aquest turó, al fons es veu l’església de Sant Miquel de Sorerols. Per anar-hi, cal continuar una mica més endavant la pista por on hem vingut, i a la dreta veurem un trencall que ens hi porta en molt poca estona.

Altres:

Una vegada  fet aquest recorregut, estem en condicions de dir que aquest itinerari és perfectament apte per fer-lo còmodament amb un tot terreny, i/o fins i tot ens atreviríem a dir que en un vehicle de turisme.

De totes maneres, hi ha altres vials més adients per a vehicles, alhora que aquesta ha estat una bonica excursió a peu,  sense preses, d’una durada d’uns 50/60 minuts (anada), que ens ha permès descobrir  amb calma, aquest encisador racó d’Osona.

Localització: N 41 59 56 E 02 22 44 – Altitud: 788 m.

Altres: De la pàgina web Pat.mapa, ens complau extreure la següent informació (Octubre 2012):

“ Descripció

El nom d'aquest paratge, és a dir, "Sorerols", amb el decurs del temps, ha sofert modificacions, i ara, segons l'obra consultada es pot llegir "Sererols", "Cerarols" o "Serrarols".

El castell, en ruïna, és conegut també per "Castell de Sobiranes", car es troba a curta distància del Mas Sobiranes. Malgrat el seu dolentíssim estat de conservació, es pot observar avui dia, algunes restes com parts de murs, que delaten l'ús d'uns carreus irregulars, al igual que les filades. El seu emplaçament és dominant - a 788 m. sobre el nivell de la mar - i en mig d'espessa arbreda. Per sota - a 768 m. sobre el nivell de la mar - destaca l'església de Sant Miquel de Sorerols, temple romànic.

El castell és assolible, amb certa facilitat, des del quilòmetre 4,30 de la carretera de Tavertet; per camí carreter, hom arriba a Sobiranes i a l'església de Sant Miquel de Sorerols - ara, comunament, Serrarols o, també dita, Sant Miquel de Sobiranes -.

Notícies històriques

El primer personatge que figura amb el locatiu de l'indret és en Guillem Sanç de Solerol, el 1072. En altre document, es diu que R. Sanç i Arnau de Sorerols, assistiren, vers 1138, a la consagració del temple de Sant Miquel de Sorerols. El 1206, en Ponç de Sorerols, la seva esposa i el seu fill i nora, posaren, sota la protecció de l'ordre de Sant Joan de l'Hospital, llurs possessions del terme "honorem nostrum quod habemus...in toto termino castri de Sorerols". També aleshores tenia drets sobre aquest castell la família Malla o Medala. El 1248, Guillem de Sant Vicenç és dit senyor del castell de Sorerols; la família Sant Vicenç continuà tenint la propietat de la fortalesa.

El nom de Sobiranes o Mas Sobiranes, s'adiu, sense dubte, al de "Cases Sobiranes" que compareix en un document del segle XIII i que fa referència al sector. Així, el 1298, la possessió, en franc alou, requeia en Guillem Francesc de Sant Vicenç, i el 1338 en Bernat de Sant Vicenç. El 1358, arran la creació del comtat d'Osona, consta que "lo castell de Çerrerols és d'en Francesc de Sant Viçenes e és son alou, mas la jurisdicció és tota del comte de Osona..." El 1379, Bernat de Sant Viçenes va vendre el castell de la família Rovira, posseïdora de la batllia i la castlania. Els Cabrera posseïren la jurisdicció des del 1365. El 1531, apareix Antic de Cabrera com a Senyor de Sorerols. El 1587, Frederic de Cardona, va vendre el castell i el terme de Sorerols a Antoni Vila, baró de Savassona. D'ençà, Soberols formà una part més del ja extens patrimoni de Savassona."

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d’aquesta mateixa pàgina.

Osona : Veure en un mapa més gran.