Castell de Gilareny – Llavorsí / Pallars Sobirà

castell-de-gilareny-100910_522

castell-de-gilareny-100910_532

castell-de-gilareny-100910_511

Vistes del Mas la Colomina, citat en el text, des del castell de Gilareny.

castell-de-gilareny-100910_516

Vistes de Llavorsí des del castell de Gilareny.

Situació: En terrenys del terme municipal de Llavorsí (Pallars Sobirà) – Lleida.

Època: Ho desconeixem.

Estat: Malmès. Poques restes. Ocupa la part superior d’un turó, lliure de vegetació i protegit per totes bandes per una tanca de fusta. Lliurament accessible. Esplèndides vistes als voltants.

Accés - Visitat el 10/09/2010:

Sortim del poble de Llavorsí en direcció a Sort. De seguida travessem un pont i ens trobem amb un túnel (N 42 29 34.62 01 12 45.04). Uns metres abans de la boca del túnel, a mà esquerra arrenca una carretereta asfaltada, amb pronunciada pendent, per on continuarem.

Al cap d’un recorregut d'uns 300 m. aproximadament, veurem a mà dreta un cartell indicatiu (42 29 37.82 01 12 45.54) , de color verd de senderisme assenyalant la direcció en que hem de continuar (*).

Aparcarem en aquest lloc (hi ha un espai apropiat) .

Ens disposarem a continuar a peu, en el sentit que indica el cartell, en direcció a lo Bosquet.

Durant la propera caminada, indicada amb cartells i amb senyals de color groc,  hi ha estones de força pendent, és un camí costerut amb zones de graons de llicorella, però fàcil d’identificar i que en uns 40 minuts ens permet arribar a les restes del castell.

Localització: N 42 29 23.64 E 01 12 48.82 - Altitud: 998 m.

Altres:

Castell de Gilareny

Està considerat el darrer reducte del comtat del Pallars. L'element més important és una torre amb planta trapezoïdal i angles roms, i un recinte ampli que s'estén per la banda occidental.
Està format amb lloses planes de llicorella unides amb fang.

Establir la datació d'acord amb la funcionalitat i la tipologia resulta força difícil sense fer-ne una acurada excavació arqueològica, tot i que és probable que la torre central sigui dels voltants de l'any 1000 (s. XI)”

• (*) Des del lloc on hem aparcat, el camí continua i al cap d’una estona arriba a un mas anomenat La Colomina. Al davant mateix de la casa hi ha les restes del castell, separades d’aquesta per una gran extensió de terreny de cultiu.

Per evitar el pas d'excursionistes per aquest terreny, s'ha habilitat el recorregut ressenyat anteriorment, tot i que a dia d'avui, al cartell encara s'informa de la direcció del mas per anar al castell.

Edificacions properes:

Pallars Sobirà : Veure en un mapa més gran.