Capella de Sant Salvador – Pontons / Alt Penedès

Situació: En terrenys de Pontons, vila i municipi del mateix nom, situada a la comarca de l'Alt Penedès (Barcelona).

Època: Segle XII – Romànic - (Patrimoni.Gencat).

Protecció: No hi consta - (Patrimoni.Gencat).

Estat: Presenta un bon estat. És accessible lliurament, tot i que nosaltres no hi hem entrat. Ens ha sorprès l'excel·lent estat de conservació de les pedres, d'un blanc impol·lut. Sens dubte, la dificultat d'accedir a aquesta contrada, creiem que ha preservat relativament bé aquesta construcció.

Malgrat que la llum del dia no acompanyava, podem garantir que hi ha unes extenses i boniques vistes.

Altres noms: Sant Salvador de la Balma

Accés - Visitada el 17/08/2013:

D'entrada ens agradaria dir varies coses:

• Tot i que, com en altres ocasions, portàvem la ruta estudiada, preparada des de casa, érem conscients de la dificultat de trobar aquesta edificació. Sorprenentment, tot i està edificada al mig del no res, sense la més mínima indicació, la troballa (casual ?) ha estat possible a la primera.
  • Aquesta ermita està situada en un lloc molt feréstec, però a la vegada, exhibeix una serena bellesa.

• La part final de l'itinerari, l'accés a l'edificació, pot comportar serioses  dificultats a gent no acostumada a anar per la muntanya. Literalment cosida a les parets de roca,

amb uns estimballs de consideració, fins i tot és perillosa la maniobra final d’aproximació.

• Evidentment, no és un lloc per anar amb canalla, ni amb gent gran. Persones amb vertigen, cal abstenir-se.

Una vegada fetes les advertències de rigor, passem a detallar l'itinerari:

Hem iniciat la descoberta procedents de Pontons, on hem visitat l’església parroquial de Santa Magdalena. Continuant per la mateixa carretera per on hem arribat fins a aquesta església (I on més endavant arribaríem a la casa forta del Mas Pontons), trobem una cruïlla de camins (1) situada a 41 25 17.47 01 31 54.69, on girarem a la dreta. No hi ha ara, ni més endavant, cap indicació al respecte.

A continuació circularem sempre recte fins arribar a un lloc (2) situat a 41 24 59.86 01 32 35, on abandonarem l'asfalt, girant a la dreta, i transitarem per un camí de terra una mica bonyegut de tant en tant.

De nou, circulant sempre recte, arribarem fins un lloc (3) situat a 41 24 42.04 01 32 08.61, on veurem una desviació a la dreta, un camí més estret que el que per on veníem,

i per on continuarem, una estona pla i després en pendent.

Baixarem envoltats d'arbres, fins arribar a una extensa zona de terres de conreu, vinyes concretament. Continuarem pel ampli voral esquerra d'aquest camp, on és possible la circulació rodada, amb un vehicle tot terreny. Bosc a l'esquerra, raïms a la dreta.

I ara ve el moment decisiu: A 41 24 49.04 E 01 31 57.36, a l'esquerra, hi ha una entrada (4) que es dirigeix al bell mig del bosc. A banda i banda d'aquesta entrada, hi ha uns alts munts de pedres, (N'hem vist altres abans, al voral, però sense cap entrada) que han estat extretes de les terres dels voltants.

A l'esquerra veurem un arbre amb un senyal de color blau. Fins ara és el senyal més evident (?) ...

Continuarem en cotxe uns metres més, bosc endins, fins arribar a una petita clariana (41 24 47.33 E 01 31 56.26), on ja deixarem aparcat el vehicle i ens disposarem a continuar el camí a peu.

Camí que sent un discret corriol, dirigint-se cap a l'esquerra, planer al principi, és ben evident, i més si tenim en compte que està indicat, de tant en tant, amb unes marques al terra que cal seguir. El farem en cinc minuts.

Arribats a la vora del penya-segat, amb vistes esplèndides al davant nostre, iniciem el curt descens, i al cap d’uns quants metres de camí de forta pendent, on cal estar molt atents a les maniobres, ja veurem a la nostra dreta, enganxades a la paret, les pedres de l’església.

Localització: N 41 24 45.50 E 01 31 56.66 – Altitud: 670 m.

Les dades anteriors i la posició de la icona al mapa de Google, son aproximades. La visió d'aquest mapa, no ens permet documentar-les amb la deguda precisió.

Altres:

• A la pàgina web Pat.mapa, es liquida en un tres i no res la informació sobre aquesta edificació. Ens complau extreure-la a continuació (Agost 2013):

“ Descripció

Capella troglodita de planta rectangular, situada sota una balma i que aprofita la roca per absis.

Els murs de migjorn i ponent estan muntats sobre uns arcs rodons. Volta de canó cintrada de canyes i arcades interiors depunt d'ametlla. Portal adovellat a la façana N.”

• De la pàgina web de l’Enciclopèdia Catalana, ens complau extreure el següent fragment de text (Agost 2013):

“ ... a la riba esquerra de la riera, en un lloc acinglerat, hom troba, adossada en una balma, i aprofitant la roca com a absis, la capella de Sant Salvador, de planta rectangular amb el portal adovellat encarat al N.

Els murs de ponent i de migdia carreguen sobre arcades de mig punt i la nau es cobreix amb volta de canó.

L’altar restava al fons de la balma i al seu costat es veuen arcades ogivals.

Malgrat que la capella és catalogada pels estudiosos com a romànica, l’esment més antic fins ara conegut es refereix a una visita pastoral del 1508. També consta que l’any 1777 la capella de Sant Salvador era dels bernats del castell de Pontons.”

Edificacions properes: Veure el mapa de Google d'aquesta mateixa pàgina.

Alt Penedès : Veure en un mapa més gran.